12 روش علمی و آسان برای مدیریت و درمان اضطراب و استرس

می دانستید حدود 18 درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا از بیماری اضطراب و نگرانی رنج می برند؟ این کشور سالانه 42 میلیارد دلار برای درمان بیماری اضطراب و استرس مردم این کشور هزینه می نماید. نگرانی و اضطراب می تواند زندگی فرد را فارغ از سطح درآمد، تحصیلات، موقعیت اجتماعی، محل تولد و محیطی که در آن رشد پیدا نموده، تحت الشعاع قرار دهد. اگر چه یک راهکار جامع و دنیا شمول برای درمان این بیماری و اختلال وجود ندارد اما می توان با به کار بردن چند روش علمی و مفید اضطراب و استرس را درمان کرد. 12 روش علمی و آسان برای مدیریت و درمان اضطراب و استرس را از سایت Life Hack در مجله خبرنگاران بخوانید.

12 روش علمی و آسان برای مدیریت و درمان اضطراب و استرس

1- محرک ها را شناسایی کنید

برای مدیریت و درمان اضطراب و استرس در قدم نخست بهتر است عوامل و محرک های نگرانی را در خود بشناسید و در خصوص آن ها برنامه ریزی کنید. این کار باعث می شود راحت تر بتوانید عواملی که اضطراب و استرس را در شما به وجود می آورند و آن را به اوج می رسانند کنترل کنید. شناخت نقاط خطر هم می تواند اضطراب و استرس را در شما کاهش دهد.

2- با فردی که شما را درک می نماید صحبت کنید

در سکوت رنج نکشید. قطعا در میان اطرافیان شما کسی وجود دارد که شما را درک کند و با صحبت کردن با او آرام شوید. اگر این فرد جزیی از خانواده تان هم نباشد اشکالی ندارد. با یک دوست یا یک مشاور صحبت کنید و از او یاری بخواهید. برای مدیریت و درمان اضطراب و استرس شما منابع مطمئن زیادی وجود دارند.

3- ورزش کنید

ورزش کردن یک عامل موثر برای درمان اضطراب و استرس است. اگر ورزش برای شما یک عادت روزانه و مستمر نیست با بیرون رفتن و پیاده روی کردن آغاز کنید تا انتها به ورزش کردن به صورت یک عادت روزانه خو بگیرید.

4- نفس عمیق بکشید

گاهی اوقات کشیدن نفس عمیق به طور صحیح و اصولی تا حدود زیادی باعث آرام شدن شما و کاهش اضطراب و استرس برای شما می شود. نفس عمیق سبب می شود تا ضربان قلب شما آرام و منظم شود و سبب ایجاد حس آرامش در شما می شود. از سوی دیگر کشیدن نفس عمیق سبب می شود شما با احساس آرامش منطقی تر فکر کنید و تصمیم بگیرید. تکنیک های درست نفس عمیق کشیدن در اینجا به تفصیل گفته شده است.

5- تفریح را نباید فراموش کنید

تفریح و خوشگذرانی را در زندگی از قلم نیندازید. فیلم های کمدی تماشا کنید و با صدای بلند بخندید. خندیدن با صدای بلند یکی از روش های مفید و آسان کنترل اضطراب و نگرانی است.

6- متوجه این مسئله باشید که همه چیز تحت کنترل شماست

یک پیروزی بزرگ برای شما این است که بدانید زندگی شما تحت سلطه شماست. گاهی ممکن است این احساس را نداشته باشید اما باید به خودتان تلقین کنید که تمام تصمیم هایی که روزانه می گیرید تحت کنترل شما هستند. قطعا تصمیم گیری همواره عواقبی هم دارد اما همین تصمیمات مایه کامیابی شما هستند.

7- شکست راه سرانجام نیست

یکی از دلایلی که افراد مبتلا به نگرانی و اضطراب از این مشکل خود شرمسار هستند انرژی منفی است که برای دیگران دارند و سیگنال هایی است که برای سایر افراد می فرستند. این سیگنال به اطرافیان می گوید که شما فردی شکست خورده هستید و این شکست را پذیرفته اید.

این اعتقاد به شکست خوردگی اساسا پایه و اساس اضطراب، استرس و نگرانی در افراد مختلف است. زمانی که شما بتوانید این باور را فریب بدهید و آن را با یک دیدگاه از موضع قدرت جایگزین کنید- که البته به آموزش و پرورش احتیاج دارد- می توانید از خود آغاز کنید و خودتان را از درون کنترل کنید. شکست نباید برای شما یک راه سرانجامی باشد. در واقع درمان اضطراب و نگرانی مسئله ای نیست که نتوان از پس آن برآمد. اگر به این مسئله اعتقاد داشته باشید تا حدود زیادی می توانید بر احساسات منفی غلبه نموده و اضطراب و نگرانی را کاهش دهید.

8- با آدم های شاد وقت بگذرانید

افرادی که در زندگی شما حضور دارند و باعث افزایش استرس، اضطراب و نگرانی در شما می شوند را حذف کنید. اطراف خود را با آدم های شاد و الهام بخش پر کنید. این مسئله به اندازه توانایی در مدیریت اضطراب در کاهش اضطراب هم موثر و مهم است.

9- اقدام روزانه روی یک هدف که شخصا برای شما معنادار است

بخش بزرگی از احساس اضطراب به این برمی شود که فرد احساس می نماید کنترل زندگی از دستان او خارج شده است. یک راه برای کنترل این احساس این است که حداقل روزانه یک ساعت به یک هدف معین که برای تان اهمیت دارد بپردازید. این کار باعث می شود که احساس خوبی داشته باشید و به تدریج احساس اضطراب را مدیریت کنید.

10- یک تغییر ایجاد کنید

گاهی هر چقدر هم راه چاره بلد باشید برای کنترل و درمان اضطراب و استرس کافی نیست. در این گونه موارد باید در محیط زندگی خود تغییر ایجاد کنید. گاهی ممکن است به تغییر در شغل یا حرفه خود احتیاج داشته باشید. در بسیاری مواقع وقتی تغییر ایجاد می کنید باید به جای شکست به آن به چشم یک آغاز تازه نگاه کنید.

11- به اندازه کافی بخوابید

خواب یکی از مواردی است که تحت کنترل شماست و البته زمانی که به اندازه کافی بخوابید احساس اضطراب و نگرانی تا حدود زیادی در شما کاهش پیدا می نماید. یک روش مفید و آسان برای درمان اضطراب و استرس این است که قبل از رفتن به رختخواب تمام وسایل ارتباطی را از کار بیندازید، موبایل، تبلت و لپ تاب را به رختخواب نبرید. به این ترتیب علاوه بر احساس آرامش، خوابی آرام و بدون اضطراب را تجربه خواهید کرد.

12- سر خودتان را گرم کنید

یک روش دیگر برای درمان اضطراب و استرس این است که سر خودتان را گرم کنید و خودتان را مشغول نگه دارید. اگر شاغل نیستید در فعالیت های اجتماعی داوطلبانه شرکت کنید. به سایر افراد و احتیاجهایی که دارند فکر و روی یاری به آن ها تمرکز کنید. شاید این راه چاره به نظرتان ساده و پیش پا افتاده باشد اما تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و نگرانی دارد.

منبع: افق کوروش
انتشار: بروزرسانی: 15 مهر 1398 شناسه مطلب: 146

به "12 روش علمی و آسان برای مدیریت و درمان اضطراب و استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش علمی و آسان برای مدیریت و درمان اضطراب و استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید