11 تا از برترین نوشیدنی های خانگی درمان فوری کم آبی بدن

به گزارش بانوی ایران، برترین نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی بدن چیست؟ خستگی، گیجی، سردرد و بی حالی تنها بخشی از علائم ناخوشایند کم آبی بدن هستند. کم آبی زمانی اتفاق می افتد که اندازه دفع مایعات بدن بیشتر از جذب مایعات باشد. در این شرایط اندام ها و بافت های حیاتی بدن قادر به انجام امور روزمره خود نیستند و با مشکل روبرو می شوند. در این مقاله از سرویس در می توانید با برترین نوشیدنی ها برای کمبود آب بدن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی بدن پاسخ خواهیم داد.

11 تا از برترین نوشیدنی های خانگی درمان فوری کم آبی بدن

انواع نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن

رفع کم آبی بدن با درمان های خانگی بسیار راحت است. زمانی که بدن شما کم آب می گردد، شما باید از نوشیدنی هایی بهره ببرید که هر چه سریع تر این کم آبی را جبران کند و مایعات از دست رفته بدن را تأمین نماید. همانطور که می دانید حدود 60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده و تقریباً همه اندام های حیاتی بدن با یاری آب فعالیت می نمایند، و از همین رو مصرف به اندازه آب و مایعات می تواند به عملکرد طبیعی بدن یاری کند.

برترین نوشیدنی ها برای کمبود آب بدن نوشیدنی هایی هستند که بدون گاز، الکل و کافئین باشند تا خیلی زود علائم کم آبی را جبران نمایند. اما برای درمان کم آبی بدن چه نوشیدنی بخوریم؟ در ادامه می توانید با چند نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی آشنا شوید.

1- نوشیدنی آب هندوانه و لیمو را امتحان کنید

هندوانه یکی از آبدارترین و برترین میوه ها برای درمان کم آبی بدن در خانه است. درست کردن این نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن بسیار مؤثر است و می تواند در مدت زمانی کوتاه بدن شما را آبرسانی و خنک کند. از طرف دیگر مصرف آب هندوانه با لیموترش تازه می تواند از بروز و کم آبی بدن نیز جلوگیری کند. ویتامین C موجود در این نوشیدنی می تواند الکترولیت های ضروری بدن را تأمین کند و علائم کم آبی را در بدن کاهش دهد.

برای درست کردن این نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن باید 1 لیوان فرانسوی دسته دار آب هندوانه را با 2 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. سپس این نوشیدنی خنک را در لیوان بریزید و میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع اسموتی هندوانه

2- از آب غافل نشوید

شاید آبمیوه ها و نوشیدنی های زیادی برای درمان کم آبی وجود داشته باشد، اما بهتر است بدانید که هیچ جایگزینی برای آب آشامیدنی وجود ندارد. شما باید روزانه حداقل 4 تا 6 لیوان آب میل کنید. در شرایطی که در بیرون از منزل و در معرض هوای گرم هستید و یا فعالیت بدنی زیادی دارید، اندازه مصرف آب نیز باید بیشتر گردد. برای اثر بخشی بیشتر پیشنهاد می گردد از برش های لیموترش یا تکه های میوه در آب بهره ببرید.

3- برای جبران کم آبی بدن شیر بنوشید

تحقیقات نشان می دهد که شیر برترین نوشیدنی برای کمبود آب بدن است. ورزشکارانی که سخت ورزش می نمایند و افرادی که در معرض تعریق زیاد قرار دارند، باید برای جلوگیری از کم آبی بدن روزانه 2 لیوان شیر مصرف نمایند. پروتئین ها و کربوهیدرات ها و مواد معدنی موجود در شیر می تواند بدن را ریکاوری کند و علائم کم آبی را در بدن کاهش دهد.

4- شربت های سنتی را امتحان کنید

مثل ، ، و شربت بیدمشک و گلاب در دسته برترین نوشیدنی ها برای کمبود آب بدن قرار دارند. در فصل های گرم سال بهتر است این شربت ها را با شیرینی کم آماده کنید و میل کنید. شربت های سنتی خیلی زود شما را سیراب می نمایند و علائم کم آبی بدن را رفع می نمایند.

5- چای سبز بنوشید

برترین نوشیدنی برای کمبود آب بدن است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی به سلامت عمومی بدن نیز یاری می نماید. هر چند که چای سبز کافئین دارد و مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین برای درمان کم آبی مناسب نیست، اما اندازه کافئین چای سبز از کمتر است.

از طرف دیگر اگر چای سبز را 5 دقیقه بعد از دم کردن میل کنید و آن را به صورت رقیق تر آماده کنید، فواید زیادی برای درمان کم آبی بدن خواهد داشت.

6- آب کرفس را امتحان کنید

از جمله این است که یکی از برترین انواع سبزیجات برای تأمین مواد مغذی بدن و جبران کم آبی است. برگ و ساقه کرفس تازه حاوی اندازهی زیادی کلسیم، فولیک اسید، منیزیم، آهن، فسفر و اسیدهای آمینه مفید است. مصرف آب کرفس می تواند به درمان کم آبی بدن یاری کند و موجب بهبود سلامت بدن گردد.

7- آب نارگیل بنوشید

کم آبی بدن همواره با کاهش اندازه الکترولیت های بدن همراه است. در واقع با عرق کردن و ادرار الکترولیت های بدن که برای عملکرد طبیعی اندام های بدن ضروری هستند، خارج می شوند. از رایج ترین الکترولیت های ضروری بدن می توان به سدیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم اشاره نمود. آب نارگیل سرشار از الکترولیت و کربوهیدرات های مفید است و از همین رو نوشیدن یک لیوان از آن می تواند به رفع کم آبی و تأمین الکترولیت ها یاری کند.

8- آب طالبی و ملون بنوشید

نوشیدن آب انواع خربزه، طالبی و ملون نیز یک روش مؤثر دیگر برای درمان فوری کم آبی بدن است. برای درست کردن آب طالبی یا ملون باید آن را برای چند ساعت در یخچال یا فریزر قرار دهید تا خنک گردد. سپس می توانید طالبی را خرد کنید و با مخلوط کن یا گوشتکوب برقی میکس کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع اسموتی با طالبی

9- برای درمان کم آبی اسموتی بنوشید

برترین و خوشمزه ترین نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن است. این نوشیدنی به راحتی آب از دست رفته بدن را جبران می نماید و موجب خنک شدن بدن و تأمین ویتامین ها می گردد. برای تهیه انواع اسموتی می توانید از اندازهی شیر گاو یا شیر نارگیل بهره ببرید و آن را از ترکیب میوه های مختلف میکس شده آماده کنید.

10- آب گوشت میل کنید

نوشیدن آب انواع گوشت و مرغ نیز به دلیل داشتن مایعات و الکترولیت های ضروری می تواند به درمان فوری کم آبی بدن یاری کند. برای تهیه آب یا می توانید از اندازهی گوشت به همراه استخوان و بعلاوه اندازهی سبزیجات مقوی بهره ببرید تا نوشیدنی مفید و لذیذتری داشته باشید.

11- دتاکس واتر

دتاکس واتر (دیتاکس واتر) یا آب سم زدایی بدن نوعی برای رفع کم آبی فوری بدن است که این روزها بیشتر از همواره هوادار پیدا نموده است. این آب با خیس کردن انواع میوه و سبزیجات پر از فایده در خود، سرشار از ویتامین های مفید برای بدن است. از طرف دیگر به دلیل میکس نشدن میوه در آب، این نوشیدنی کالری فوق العاده پایینی دارد و تنها خواص آن ها را به خود جذب نموده است.

احتمالاً خیلی از افراد دوست دارند بدانند که اصلاً دتاکس واتر چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است. دیتاکس واتر در واقع آبی است که انواع میوه و سبزیجات تازه به آن اضافه شده و به آن آب طعم دار یا آب سم زدایی بدن نیز گفته می گردد. این نوشیدنی علاوه بر درمان کم آبی بدن برای رژیم های سم زدایی و پاکسازی بدن بسیاری مفید است و به دلیل نداشتن کالری یک نوشیدنی مفید برای کاهش وزن هم محسوب می گردد.

دلیل عدم جذب آب در بدن

زمانی که ما یک لیوان آب می نوشیم، بعد از چند ثانیه آب از دهان وارد معده و سپس وارد روده می گردد و به آرامی جذب می گردد. به همین خاطر بعد از نوشیدن آب ممکن است بلافاصله احساس رفع عطش نکنید. برای جذب سریع آب در بدن بهتر است آن را ناشتا بنوشید. آب ناشتا بعد از حدود 5 دقیقه جذب بدن می گردد.

اگر آب را بعد از یک غذای سنگین بنوشید، جذب آن بیشتر از حالت عادی طول می کشد. از همین رو متخصصین معمولاً توصیه می نمایند که برای جذب آب، آن را یک ساعت قبل از غذا میل کنید. از طرف دیگر نارسایی کلیه و بروز اختلال در عملکرد این عضو حیاتی نیز موجب احتباس آب در بدن و بعلاوه تورم دست و پاها می گردد و این موضوع نیز موجب کاهش جذب آب می گردد.

سوالات متداول

برترین زمان برای نوشیدن آب چه موقعی است؟

برای اینکه آب بهتر جذب بدن شدن و بدن با کمبود آب روبرو نگردد، بهتر است آب را به صورت ناشتا یا یک ساعت قبل از غذا خوردن میل کنید.

آیا چای آب بدن را کم میکند؟

نوشیدن چای سیاه و نوشیدنی های حاوی کافئین می تواند موجب تشدید کم آبی بدن و دفع مایعات گردد.

برترین روش درمان کم آبی بدن چیست؟

برترین روش انتخاب یک نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن است. برای این امر می توانید آب هندوانه و لیمو، انواع نوشیدنی های سنتی، شیر، چای سبز و آب نارگیل را امتحان کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2143

به "11 تا از برترین نوشیدنی های خانگی درمان فوری کم آبی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 تا از برترین نوشیدنی های خانگی درمان فوری کم آبی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید