نحوه برگزاری امتحانات آخر سال؛ از دبستان تا دبیرستان

به گزارش بانوی ایران، چندی پیش شیوه نامه برگزاری امتحانات نوبت دوم دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف منتشر شد، با این حال همچنان سوالاتی برای دانش آموزان وجود دارد و بعضی نیز از برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم در شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی می نمایند.

نحوه برگزاری امتحانات آخر سال؛ از دبستان تا دبیرستان

به گزارش خبرنگاران، ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب ارزشیابی کیفی -توصیفی و به صورت غیرحضوری انجام و نتایج باید حداکثر تا دهم خرداد ماه اعلام گردد.

اما امتحانات دبیرستانی ها طبق زمانبندی وزارت آموزش و پرورش از 27 اردیبهشت ماه شروع شده و تا 24 خرداد به سرانجام می رسد و قرار است امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار گردد.

اتمام سال تحصیلی ابتدایی ها، 31 اردیبهشت

معین نمره اول تا ششمی ها چگونه است؟

ارزشیابی در دوره ابتدایی، کیفی - توصیفی است و معلمان بر اساس شواهد و مستنداتی که در فرایند یاددهی - یادگیری جمع آوری نموده اند و همچنین بر اساس ارزیابی های عملکردی که انجام می دهند، می توانند نتایج ارزشیابی دانش آموزان را ثبت نمایند.

با توجه به سرانجام سال تحصیلی در 31 اردیبهشت، معلمان و مدیران مدارس فرصت دارند تا 10 خرداد در دوره ابتدایی، نتایج نهایی را ثبت نمایند.

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام موارد فوق، در واکنش به بعضی شایعات غیررسمی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش از معلمان خواسته است که سخت نگیرند و همه را قبول نمایند، می گوید: به هیچ وجه درست نیست. همیشه تأکید داشتیم که همه استانداردها در مورد آموزش و ارزشیابی رعایت گردد، چون به نفع دانش آموزان است که هم در سال گذشته رعایت شد و هم سال جاری به همین شکل است.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره تاکید نمود که در ارزشیابی های غیرحضوری، اختیار را به شورای مدرسه داده ایم و می توانند از روش های مختلفی برای سنجش پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند. معلم مهمترین عامل ارزشیابی است و مهم این است به ارزیابی دقیقی از شرایط تحصیلی دانش آموزان خودش برسد.

نحوه برگزاری امتحانات هدایت ها و دبیرستانی ها

شروع امتحانات از 27 اردیبهشت

امتحانات در دوره متوسطه به دو شیوه حضوری و غیرحضوری برگزار می گردد. در بندهایی از دستورالعمل ابلاغی نحوه برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399 که هفته گذشته منتشر شد آمده است: درشرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی، فراهم باشد، ارزشیابی دانش آموزان مطابق آیین نامه های مربوط و مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام خواهد شد.

درشرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دوره های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می گردد.

طبق برنامه زمانبندی، امتحانات از 27 اردیبهشت شروع و تا 24 خرداد به اتمام می رسد.

چرا در چنین شرایطی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات حضوری نهمی ها و دوازدهمی ها تاکید می نماید؟

احتمال تاخیر در برگزاری زمان امتحانات

وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر خود پیرامون برگزاری امتحانات و نگرانی هایی که در این زمینه به ویژه برای برگزاری حضوری امتحانات نهم و دوازدهم وجود دارد گفته است که اصرار داریم که امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شوند. این سوال مطرح شده است که چرا در چنین شرایطی روی امتحانات حضوری تکیه می گردد؟ ما به طور قطع بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا و رعایت ملاحظات، سفارشها و پروتکل های بهداشتی کاری انجام نخواهیم داد. این کار زمانی انجام می گردد که با مسئولین بهداشت هماهنگ شده باشد و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

وی تصریح نموده است که آموزش و پرورش این کار به خاطر خود دانش آموزان انجام می دهد، زیرا امتحانات این دو پایه امتحانات تاثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلی شان اثرگذار است و اگر غیرحضوری باشد احتمال تضعیف حقوق وجود دارد و نگرانی هایی پیرامون همسانی نمره دهی و سنجش تحصیلی دانش آموزان ایجاد می گردد. باید امتحانات یکسانی برگزار و مطمئن باشیم حق هیچ دانش آموزی تضعیف نمی گردد.

حاجی میرزایی تاکید نمود: اگر در زمان اعلام شده از سوی ستاد کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نگردد، ممکن است امتحانات به تاخیر بیفتد اما مصر هستیم حضوری باشد.

بارم بندی و طراحی سوالات امتحان نهایی

اما درباره بارم بندی و طراحی سوالات امتحان نهایی، عباس سلطانیان، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، گفته است که بارم بندی در شرایط قرمز در همه جای کشور ملاک طراحی سوالات است. با توجه به اینکه امتحانات نهایی یک بار در سال برای همه کشور برگزار می گردد و شرایط مناطق مختلف استانها با همدیگر متفاوت بوده است، به استناد نامه سازمان پژوهش برای مرکز سنجش آموزش وزارتخانه، ملاک طراحی سوالات، برنامه درسی و بارم بندی شرایط قرمز در شرایط همه گیری بیماری کرونا است.

وی اضافه کرد: دانش آموزان می توانند بارم بندی و حذفیات کتاب درسی را از سایت مرکز سنجش و یا سازمان پژوهش ملاحظه نموده و با کسب آمادگی در امتحانات شرکت نمایند.

روز گذشته، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز در شیوه نامه برگزاری امتحانات نهایی که به استان ها ابلاغ کرد به همین موضوع اشاره و تصریح نموده است که سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم براساس برنامه درسی و بارم بندی شرایط قرمز در شرایط همه­ گیری بیماری کرونا، طراحی می شوند، همچنین؛ برنامه درسی دوره دوم متوسطه در شرایط قرمز، بارم بندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانیwww.aee.medu.ir قابل مشاهده است.

چند نکته تکمیلی درباره نحوه برگزاری امتحانات

بر اساس مصوبه 977 شورای عالی آموزش و پرورش که در 13 مرداد 1399 برای سال تحصیلی جاری و سال هایی که ممکن این شرایط وجود داشته باشد تحت عنوان شرایط ارائه خدمات آموزشی ویژه در صورت بیماری های همه گیری یا فراگیر به تصویب رسیده است، همه فعالیت هایی که در سال تحصیلی باید انجام گردد از جمله چگونگی برگزاری امتحانات، معین شده است.

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش بااشاره به مصوبه مذکور گفت: برای سرانجام سال تحصیلی، بر اساس همین مصوبه، بناست در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در بعضی مناطق وجود داشته باشد، امتحانات با اخذ مجوز از ستاد مدیریت کرونا در آن منطقه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار گردد.

اما در ادامه مروری اجمالی بر اظهارات رئیس مرکز سنجش درباره فرایند برگزاری امتحانات خواهیم داشت:

- در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان میسر نباشد، امتحانات همه پایه های تحصیلی به استثنای پایه های نهم و دوازدهم به صورت غیر حضوری خواهد بود.

- پایه های نهم و دوازدهم به دلیل تأثیری که در سرنوشت تحصیلی بعدی دانش آموزان دارد در هر شرایطی طبق این مصوبه حضوری است. در تمام مناطق آبی، زرد، نارنجی و قرمز کرونایی، امتحانات پایه های نهم و دوازدهم حضوری است.

- امتحانات سایر پایه ها در شرایط زرد، نارنجی و قرمز غیر حضوری است. در مناطق آبی کرونایی همه امتحانات حضوری است. البته شرایط امتحانات متناسب با نظر ستاد کرونا استان و شهرستان هاست و هر شرایطی که در زمان امتحانات از سوی ستادهای مدیریت کرونای شهرستان ها اعلام گردد، مبنای برگزاری امتحانات قرار می گیرد.

- در پایه نهم در شرایطی که شرایط مناطق استان یکسان باشد، سؤالات به صورت استانی بر مبنای شرایط قرمز و طی دستورالعملی که از سوی سازمان پژوهش درباره محتویات و حذفیات کتاب ها منتشر شده است، طرح شده و به صورت مدرسه ای اجرا می گردد. منظور از مدرسه این است که اگر مدرسه یک کلاس پایه نهم با 30 دانش آموز دارد، برای آن 30 دانش آموز با رعایت پروتکل های بهداشتی مثل رعایت فاصله اجتماعی، فاصله 2 متری جایگاه ها و تهویه مناسب، امتحان برگزار می گردد.

- درباره دروس عملی رشته های هنرستانی؛ دروس شایستگی های فنی و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای و کارورزی، آموزش و ارزشیابی توأم با هم هستند و تا 15 مرداد فرصت دارند که هر زمان ستاد کرونا اجازه دهد هم آموزش و هم ارزشیابی انجام می گیرد.

- امتحانات پایه دوازدهم الزاما حضوری برگزار می گردد. البته زمان ممکن است به تعویق بیفتد اما حضوری است و متناسب با نظر ستاد کرونا برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگاران، در حالی که استانداردها و شیوه نامه برگزاری امتحانات و ارزشیابی هایی نهایی ابلاغ و جزئیاتی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است، همچنان اولیاء و دانش آموزان بسیاری به ویژه در پایه نهم خواهان برگزاری غیرحضوری امتحانات به علت شرایط نامساعد کشور از حیث شیوع بیماری کرونا هستند.

موضوعی که در سال گذشته نیز به کرّات مطرح شده بود و به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش باید طی بیش از یک سال گذشته تمهیدات جدیدی برای برگزاری امتحانات می اندیشید تا ضمن انجام سنجشی با استانداردهای کیفی لازم و به دور از هرگونه تقلب و سوءاستفاده های احتمالی، متضمن حفظ سلامت دانش آموزان نیز باشد.

در این میان پیشنهاداتی به آموزش و پرورش درباره امتحانات آخر سال می گردد که از آن جمله می توان به توییت اخیر محمد مهدی زاهدی، نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره نمود که نوشته است با توجه به شرایط فعلی ⁧‫ویروس کرونا‬⁩ و نگرانی به حق خانواده ها از سلامتی فرزندان، انتظار می رفت ⁧‫وزارت آموزش و پرورش‬⁩ در طول 14 ماه گذشته نسبت به استقرار یک ⁧‫پلتفرم برگزاری آزمون استاندارد‬⁩ اقدام می نمود تا امکان برگزاری آزمون ها به صورت حضوری‬⁩ و ⁧‫غیر حضوری‬⁩ فراهم گردد. فرصت هنور باقیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1667

به "نحوه برگزاری امتحانات آخر سال؛ از دبستان تا دبیرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه برگزاری امتحانات آخر سال؛ از دبستان تا دبیرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید