بی نیازی از تکنولوژی های سطح بالا در زمینه بینایی ماشین با یاری صنعت، در حال نمونه سازی روبات ضدعفونی کننده هستیم

به گزارش بانوی ایران، رئیس مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: این مرکز در صورت حمایت صنایع می تواند کشور را از تکنولوژی های سطح بالا در زمینه بینایی ماشین بی احتیاج کند.

بی نیازی از تکنولوژی های سطح بالا در زمینه بینایی ماشین با یاری صنعت، در حال نمونه سازی روبات ضدعفونی کننده هستیم

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران ـ حسین عقابی؛ بینایی ماشین از شاخه های پرکاربرد هوش مصنوعی بوده و با ترکیب روش های پردازش تصویر، یادگیری ماشین قابلیت شناسایی و معین ویژگی های اشیا و مناظر را به کامپیوترها می دهد.

به عنوان نمونه تشخیص علائم عیب در اشیا و تشخیص بیماری به وسیله پردازش تصاویر پزشکی با سیگنال های صوت، تصویر و ویدئو کاربردهای بینایی ماشین است.

تا به امروز مراکز تحقیقاتی محدودی در کشور فعالیت داشته اند؛ اما مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد از شروع تأسیس با در نظردریافت اهمیت تحقیقات صنعتی سعی در ارائه پژوهش های کاربردی و مورد احتیاج صنایع کشور دارد.

مراکز تحقیقاتی صنعتی احتیاج به پشتوانه مالی دارند

مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی واحد نجف آباد چگونه برتر کشوری شد؟

3 محصول تحقیقاتی در جهت دانش بنیانی

خبرنگار خبرنگاران در این راستا تبادل نظریی با خوشنام شجاعی آرانی مدیر مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ترتیب داده که مشروح این تبادل نظر در پی می آید:

خبرنگاران: ابتدا تاریخچه ای از مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد بگویید و چگونگی راه اندازی آن را شرح دهید.

شجاعی آرانی: تشخیص عیب محصولات فراوری شده نظیر کاشی و سرامیک، تحلیل نقشه معماری، تشخیص هویت افراد، پلاک خودروها به وسیله پردازش سیگنال های صوت، تصویر و ویدئو کاربرد اصلی بینایی ماشین بوده و هدف از این فناوری جایگزینی، تکمیل بازرسی ها و اندازه گیری های دستی با دوربین های دیجیتال و پردازش تصویر است.

این فناوری در صنایع مختلف به منظور مکانیزه کردن، افزایش سرعت فراوری و بهبود کیفیت محصول به کار می رود.

مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین چه مأموریت هایی دارد؟

مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد از بدو تأسیس با در نظر دریافت اهمیت تحقیقات صنعتی سعی در ارائه پژوهش های کاربردی و مورد احتیاج صنایع کشور دارد.

این مرکز نوپا با بهره گیری از تجربیات اعضای هیئت علمی مجرب و امکانات آزمایشگاه های تخصصی، پژوهش های کاربردی مرتبط با پردازش دیجیتال و بینایی ماشین در صنایع مختلف (نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فلزی، صنایع غذایی و...)، حوزه پزشکی و سلامت را انجام می دهد.

ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای، اجرای طرح های تحقیقاتی مرتبط با بینایی ماشین، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی ازجمله خدمات قابل ارائه در این مرکز هستند.

خبرنگاران: چه مأموریت یا مأموریت هایی برای این مرکز تعریف شده است؟

شجاعی آرانی: برنامه کاری مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین، مهیاسازی امکانات و بستر اجرایی لازم برای پیشبرد اهداف پژوهشی و تحقیقاتی بلندمدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و صنعتی است.

افزایش تعامل با مراکز تحقیقاتی مرتبط در دانشگاه آزاد اسلامی برای اکتشاف و بهره وری فرصت های موجود، کوشش برای جذب اعتبار مالی به وسیله انجام طرح های تحقیقاتی برای صنایع و کارخانه ها، برگزاری همایش ها، دوره ها و کارگاه های آموزشی درون دانشگاهی برای افزایش سطح علمی، توانمندسازی و حفظ پویایی علمی دانشجویان و استادان در دانشگاه از مأموریت های این مرکز است.

برگزاری دوره های آموزشی برای مهندسان و کارکنان فنی کارخانه ها و صنایع مختلف (نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فلزی، صنایع غذایی و ...) برای افزایش توانمندی آنها و افزایش اعتبار مرکز تحقیقات و افزایش میزان انتشارات علمی مرکز به وسیله چاپ کتاب، مقالات کنفرانس و مجلات علمی معتبر از دیگر مأموریت های این مرکز است.

خبرنگاران: تا به امروز چه فعالیت هایی در مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد صورت گرفته و دستاوردهای ایجاد این مرکز از ابتدا تا به امروز چه بوده است ؟

شجاعی آرانی: این مرکز از بدو تأسیس با در نظر دریافت اهمیت تحقیقات علمی و صنعتی سعی در ارائه پژوهش های کاربردی و مورد احتیاج در صنایع کشور داشته است.

جزئیات طراحی و نمونه سازی روبات ضدعفونی نماینده

بعضی از مهم ترین دستاوردهای این مرکز انجام طرح های پژوهشی و صنعتی پیروز در حوزه پردازش دیجیتال و بینایی ماشین، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی متعدد، فراوری محصولاتی نظیر ویلچر برقی یا روبات ضدعفونی نماینده با همکاری مرکز روباتیک، ثبت چند اختراع، چاپ کتاب و مقالات متعدد در مجلات و کنفرانس های معتبر است.

خبرنگاران: تعامل نهادها با مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد چگونه بوده و آیا تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد شده است؟

شجاعی آرانی: نهادها از همکاری با مرکز ما استقبال می نمایند. چند طرح صنعتی پیروز در مرکز صورت گرفته و در حال اجراست.

مرکز تحقیقات در کوشش برای ایجاد ارتباط با نهادها و مراکز صنعتی مختلف بوده و تفاهم نامه هایی نیز در شرف انعقاد است، اما شرایط سنگین مالی و شیوع بیماری کرونا موانعی را به وجود آورده که قابل کتمان نیست.

خبرنگاران: صندلی سرانجام نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی را در مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد چگونه ارزیابی می کنید؟

شجاعی آرانی: طرح های پژوهشی پیروز توسط اعضای هیئت علمی فعال در این مرکز صورت گرفته و اکنون چند سرانجام نامه دانشجویی با حمایت مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین در حال اجرا است.

خبرنگاران: فعالیت مرکز تحقیقات پردازش دیجیتال و بینایی ماشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد را چگونه ارزیابی می کنید و آیا می تواند به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز نشود؟

شجاعی آرانی: این مرکز با توجه به فعالیت علمی و پژوهشی در زمینه پردازش دیجیتال و بینایی ماشین اهمیت بالایی برای صنعت دارد، به عبارت دیگر موضوع فعالیت این مرکز به نحوی بوده که در صورت حمایت صنایع می تواند کشور را از تکنولوژی های سطح بالا در زمینه بینایی ماشین بی احتیاج کند.

اکنون فعالیت های مرکز با شیب ملایمی رو به رشد است و برای بهبود فعالیت های پژوهشی به دنبال راهکارهایی برای افزایش انگیزه و رغبت استادان و دانشجویان هستیم.

خبرنگاران: آیا در دوران کرونا مرکز تحقیقات شما پیروز به فراوری محصول در مبارزه با این ویروس شده است؟

شجاعی آرانی: با همکاری بخش روباتیک در حال طراحی و نمونه سازی یک روبات ضدعفونی نماینده برای به کارگیری در مراکز درمانی و بیمارستان ها هستیم که می تواند محصول مناسبی برای مبارزه با ویروس کرونا باشد. البته برای تکمیل طراحی و ساخت نمونه اولیه احتیاج به حمایت از سوی نهادهای مرتبط هستیم.

4078/4121/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1282

به "بی نیازی از تکنولوژی های سطح بالا در زمینه بینایی ماشین با یاری صنعت، در حال نمونه سازی روبات ضدعفونی کننده هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی نیازی از تکنولوژی های سطح بالا در زمینه بینایی ماشین با یاری صنعت، در حال نمونه سازی روبات ضدعفونی کننده هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید