سند تحقیقات بهره ور و جوابگو در وزارت بهداشت تدوین می گردد

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی با موضوع آنالیز سیاست های کلان تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه 14 تیر ماه برگزار گردید.

سند تحقیقات بهره ور و جوابگو در وزارت بهداشت تدوین می گردد

دکتر یونس پناهی در این نشست سیاست های کلان معاونت تحقیقات و فناوری را مبتنی بر بهره وری دانست، گفت: افزایش جوابگویی به نیازهای کلان سلامت یکی از اهداف ماست. معاونان تحقیقات و فناوری دیده بان سلامت منطقه خود هستند، ارائه شواهد معتبر به ذی نفعان و تصمیم گیران نظام سلامت یکی از اهداف ماست.

وی با تاکید بر این که شاخص های ارزشیابی نوین برای بهره وری باید تغییر کند، توضیح داد: در گذشته با تعداد مقاله، مجله یا مراکز تحقیقاتی و غیره ارزشیابی انجام میشد، این شیوه باید تغییر کند و امروزه باید مجلات در نمایه های بین المللی ثبت گردد و مسائل جامعه را برطرف کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، یکی دیگر از اهداف را استفاده بیشتر و بهتر از زیرساخت های تحقیقات و فناوری عنوان و اظهار کرد: با منابع محدود باید خواسته های دولت مردان پاسخ داده گردد. در کشور زیرساخت های مختلفی در بایوبانک، کوهورت و نخبگان و غیره ایجاد شده است و باید برای توسعه وو رشد آن برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: تمرکز بر برنامه نگاهداشتن نخبگان، تمرکز بر بهره گیری دیپلماسی سلامت در منطقه و پرورش دیپلمات علمی در منطقه و تمرکز بر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان از دیگر اهداف است.

پناهی تاکید نمود: برای کاربردی سازی تحقیقات نظام سلامت باید این تحقیقات به نیازهای جامعه جوابگو باشد تا بهره وری افزایش یابد ضمن اینکه باید عدالت پژوهشی رعایت گردد.

وی با اشاره به رتبه حوزه سلامت کشور در جهان، تاکید نمود: شرایط کشور در جهان در رتبه بندی حوزه سلامت رتبه 58 است. سازمان جهانی بهداشت WHO برای ارتقای رتبه حوزه سلامت 10 آیتم مطرح نموده که باید به آنها توجه داشته گردد.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در کشور بیش از 800 مرکز تحقیقاتی فعال است و باید این مراکز بازوی وزارت بهداشت در کارآمدی شوند. برای مثال تقریبا همه دانشگاه ها مرکز تحقیقات عوامل مرتبط با سلامت دارند. باید در جهت افزایش بهره وری اقدامات جدی انجام گردد. باید بودجه ها و منابع اعتباری را متناسب با زیرساخت و توانمندی های توزیع گردد. توصیه می گردد مراکز تحقیقاتی اخلاق به موضوع شفافیت در مباحث توزیع بودجه ها بپردازند.

پناهی خاطر نشان کرد: سال جاری بودجه هایی متناسب با زیرساخت دانشگاه ها توزیع شده تا همه دانشگاه های کشور این احساس را نمایند که می گردد از مرکز حمایت گرفت ضمن اینکه ماموریت های ملی و کلانی به دانشگاه های علوم پزشکی سپرده شده و منابع مالی لازم جهت تحقق این طرح ها در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه حمایت از پژوهشگرانی که مقاله می نویسند و فعال هستند را باید در اولویت قرار داد، یادآور شد: برای اینکه تحقیقات منجر به کارآمدی گردد، باید به مرجعیت علمی، اجزای فراوری علم و دانش که به وسیله نخبگان انجام می گردد و ترجمان دانش و به علوم تازه توجه گردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص اهمیت توجه به سرعت رشد علم، گفت: سرعت فراوری علم در حوزه سلامت شتاب بیشتری نسبت به سایر علوم دارد. با این حال اگر میانگین سرعت علم را 7.44 در نظر گرفته گردد باید برنامه ریزی کلان انجام گردد تا سرعت رشد فراوری علم در کشور افزایش یابد.

پناهی بعلاوه شاخص های فناوری، توسعه تحقیقات، انتشارات از سه جنبه خروجی ها، حمایت ها و زیرساخت ها را برشمرد و بیان کرد: تمام موارد احصا شده در اختیار معانین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 تیر 1402 بروزرسانی: 14 تیر 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2309

به "سند تحقیقات بهره ور و جوابگو در وزارت بهداشت تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند تحقیقات بهره ور و جوابگو در وزارت بهداشت تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید