خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه راه اندازی می گردد

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین عرنوس نخست وزیر سوریه ملاقات کردند.

خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه راه اندازی می گردد

تبادل تجربیات علمی و فناوری دو کشور در زمینه های گوناگون یکی از موضوعات اصلی این ملاقات بود تا همکاری های علمی در حوزه هایی مانند زیست فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فروش و صادرات تجهیزات آزمایشگاه ها و دانشگاه ها، تجهیزات بیمارستانی ایران ساخت، آموزش و توانبخشی پزشکی و حوزه کشاورزی شکل گیرد.

دیپلماسی علم و فناوری در دنیای امروز تا جایی پیش رفته است که سیاست های خارجی کشورها را نیز از خود متأثر نموده است. پس تقویت و گسترش آن با توسعه همکاری های علمی و فناورانه با سایر کشورها امری مهم است. موضوعی که در سفرهای معاون علمی و فناوری به سایر کشورها دنبال می گردد. در این سفر نیز تبادل فناوری و توسعه دیپلماسی فناوری دنبال شد.

رهایی از اقتصاد نفتی با تکیه بر خلاقیت نیروی انسانی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات با تأیید بر اینکه اتکا به فروش نفت سال ها بر اقتصاد ایران سایه انداخته بود، گفت: اکنون به نقطه ای رسیدیم که با شکوفایی زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران اقتصاد دانش بنیان در حال کنار زدن اقتصاد نفتی است. در این زیست بوم حدود 3 و نیم میلیون دانشجو داریم که تعداد قابل توجهی از آنها در رشته های مهندسی مشغول تحصیل هستند.

ستاری ادامه داد: بیش از 10 هزار استارت آپ در ایران فعال هستند که با خلاقیت و نوآوری خود محصولات فناورانه ای را به جامعه هدیه می دهند. همچنین نزدیک به 6 هزار شرکت دانش بنیان و یک هزار و 400 شرکت خلاق با گردش مالی قابل توجه در ایران فعالیت می نمایند که زیرساخت های وسیع فراوری تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی را توسعه داده اند. با تمام توان آمادگی انتقال این تجربیات را به همسایگان و منطقه منا داریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در دنیا عرب استارت آپ های خوبی وجود دارد، اضافه نمود: راه اندازی پارک فناوری مشترک یکی از پیشنهادات ما برای همکاری دو جانبه است. ما آمادگی داریم تا همکاری های علمی و فناورانه را با سایر کشورها گسترش دهیم.

ستاری در پاسخ به اعلام احتیاج نخست وزیر سوریه به دستگاه رادیوتراپی نیز اعلام کرد: در ایران این دستگاه و تجهیزات پیشرفته را با قیمتی پایین تر از شرکت های غربی در اختیار شما قرار می دهیم تا این احتیاج برطرف گردد.

ملاقاتهایی برای گسترش دیپلماسی فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی تجاری و فناور به سوریه سفر نموده است. در این سفر 40 شرکت دانش بنیان ستاری را همراهی می نمایند.

در این سفر ستاری با وزیران تحقیقات و آموزش عالی، صنعت، کشاورزی و اصلاحات ارضی و بهداشت سوریه ملاقاتهایی داشت. همچنین دومین نشست تجاری و فناوری ایران در سوریه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد.

امروز نیز قرار است خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه با حضور ستاری و وزیر بازرگانی سوریه افتتاح گردد.

محاصره مالی به پیشرفت علمی ایران یاری کرد

در ادامه نیز حسین عرنوس نخست وزیر سوریه با خوش آمد به ستاری و هیأت همراه بر اهمیت ارتقا همکاری های علمی دو طرف تاکید نمود و گفت: موضع ایران در برجام را ارج می نهیم که حاضر نشد یک قدم نیز از حق خود عقب نشینی کند. علی رغم محاصره مالی، ایران به پیشرفت های علمی خود ادامه داد و آمریکا را مجبور به تغییر مواضعش کرد. محاصره مالی کشورهای توانمند فرصتی برای شکوفایی نیروی انسانی خلاق است. اتفاقی که در ایران رخ داد.

وی ابراز امیدواری کرد که این سفر منجر به همکاری های علمی و فناوری دو طرف گردد.

عرنوس همچنین اعلام کرد: درصدد هستیم با همکاری ایران زیرساخت های دانشگاهی و فناورانه کشورمان را توسعه دهیم و بتوانیم مراکز آزمایشگاهی و پژوهشی در کشورمان راه اندازی کنیم. از این فرصت بهره می بریم تا زیرساخت های علمی در مقطع دکترا را افزایش دهیم. امیدواریم همکاری با ایران برای آموزش مشترک دانشجویان مقطع دکتری به 100 کرسی افزایش یابد.

نخست وزیر سوریه با قدردانی از کوشش های ایران برای دفاع از حق خود برای دستیابی به دستاوردهای علمی گفت: سوریه مراتب قدردانی و قدرشناسی خود را به رهبری ایران، دولت و مردم آن کشور ابراز می نماید. زیرا شما در طول جنگ سخت تروریستی در کنار ما ایستادید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1553

به "خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید