دور دوم رای گیری برای انتخاب رهبر قبرس ترک نشین

به گزارش بانوی ایران، دور دوم رای گیری برای انتخاب رهبر جدید قبرس ترک نشین امروز (یکشنبه) شروع شد.

دور دوم رای گیری برای انتخاب رهبر قبرس ترک نشین

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رقابت بین مصطفی آکینجی 72 ساله، رئیس کنونی دولت قبرس ترک نشینِ مخالف تسلط کامل ترکیه بر امور این منطقه و ارسین تاتار 60 ساله، حامی سرسخت سیاست های دولت آنکارا و تبعیت کامل قبرس ترک نشین از سیاست های آنکاراست،

جزیره قبرس در مدیترانه در 1974 زمانی به دو بخش قبرس ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد که نیروهای آنکارا به این جزیره حمله کردند. تنها ترکیه قبرس ترک نشین را به رسمیت می شناسد و این منطقه از نظر مالی و نظامی به ترکیه وابسته است.

چالش اصلی در رقابت های قبلی انتخاب رهبر این منطقه همیشه بر عدم تسلط کامل دولت آنکارا بر قبرس ترک نشین یا تبعیت کامل از سیاست های آنکارا بوده است.

اما به نظر می رسد که این بار، قبرس ترک نشین با چالشی به مراتب سخت تر روبروست. آکینجی گفته که ترکیه در مداخله ای غیرمنتظره به وسیله کارزاری به نفع تاتار دست داشته و او و خانواده اش تهدیدهایی را برای خروج از رقابت انتخاباتی دریافت نموده اند.

تاتار در دور نخست انتخابات توانست با کمتر از سه درصد از آکینجی پیشی بگیرد و به نظر می رسد که آکینجی پس از کسب حمایت ها توانسته در مقام دوم قرار بگیرد. اما یکی از تحلیلگران می گوید، این رقابت می تواند به راستا دیگری کشانده گردد چون تاتار حجم زیادی از آرا را به ویژه از میان سکنه مناطق روستایی دارد که بسیاری از آنها در دور نخست رای ندادند.

نخستین آزمون برای پیروز این رقابت، ملاقات با ضامن های قبرس و قبرس یونانی نشین یعنی، دولت های آتن، آنکارا و لندن است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل انتظار دارد به زودی برگزار گردد. هدف از این نشست یافتن زمینه های مشترک برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح است.

50 سال است که کوشش های میانجی گرایانه سازمان ملل برای دستیابی به اتحاد مجدد دو قبرس در یک چارچوب فدرالی ناکام مانده است.

آکینجی بر این باور است که فدراسیون تنها راه به سوی توافق صلح است اما تاتار در حمایت از ایده دولت آنکارا می گوید که فدراسیون ممکن نیست گزینه مناسب تری باشد و جایگزین آن یک توافق دو کشوری است که باید مورد پیگیری قرار گیرد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1305

به "دور دوم رای گیری برای انتخاب رهبر قبرس ترک نشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور دوم رای گیری برای انتخاب رهبر قبرس ترک نشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید