برای برندینگ ایران در اکسپوهای بین المللی چه مسیری باید طی گردد؟

به گزارش بانوی ایران، مرکز پژوهش های اتاق ایران درگزارشی با عنوان برندینگ ملت ها؛ مبانی نظریه ها، اهداف و استراتژی ها از راهکارهایی برای برندینگ ایران در اکسپوهای بین المللی به ویژه اکسپو 2020 دوبی گفته است.

برای برندینگ ایران در اکسپوهای بین المللی چه مسیری باید طی گردد؟

در بخشی از این گزارش آمده است: در دنیایی که به شدت به هم مرتبط شده و به طور روزافزون پیچیده تر می گردد، نه تنها شرکت ها بلکه کشورها نیز در سطوح مختلف با هم وارد رقابت های گسترده شده اند. از یک سو این رقابت را می توان در مناسبات بین الملل بین آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت دنیا و سایر قدرت های بزرگ دنیای نظیر چین و روسیه و اتحادیه اروپا بر سر مسائل بسیار گسترده ای از جمله اقتصادی، سیاسی، نظامی، و ژئوپولتیک مشاهده نمود. این مسأله چنان اهمیت دارد که بعضی تحلیلگران روابط بین الملل نیز بر این باورند که آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت دنیا به واسطه هژمونی که دارد می تواند با اعمال فشار، تحریم هایی را حتی بر سایر قدرت های دنیای نظیر روسیه و چین وضع کند (هادیان، 2017). از سوی دیگر، دنیا شاهد رقابت گسترده قدرت های منطقه ای در حوزه های متعدد در بسیاری از نقاط دنیاست.

در اروپا رقابت بین اتحادیه اروپا با موضوع آلمان، فرانسه و بریتانیا از یک سو و روسیه در شرق اروپا از سوی دیگر بر سر مسائل مختلف سالهاست محل مناقشات متعدد شده است. در قاره آسیا نیز از جنوب شرق آسیا و رقابت های همه جانبه چین و هند و پاکستان گرفته تا در غرب آسیا و رقابت منطقه ای بین ایران، ترکیه و عربستان صعودی که تنش های سیاسی، اقتصادی، نظامی، و امنیتی گسترده ای را بوجود آورده است همه و همه تنها نمونه هایی آشنا از این چنین درگیری هایی در سالهای اخیر هستند.

در نتیجه این رقابت ها، اختلافات و مناقشات با اهداف معین اقتصادی، تجاری، سیاسی، نظامی، امنیتی و ... شکل می گیرند. در نگاه کلی تر به علت درگیر شدن بسیاری از این کشورها در مناقشه ای خاص، افکار عمومی دنیا درک و ذهنیت منفی از آن ها پیدا می نمایند و احتیاج به همکاری ها، ائتلاف ها، پیمان ها و توافق های چندجانبه مطرح می گردد. تمرکز روی همکاری ها در کنار به کارگیری مفهوم برندینگ ملت یا برندینگ ملی متداول ترین روشی است که کشورها به کار می گیرند تا ذهنیت افکار عمومی را نسبت به خود تغییر دهند. در حقیقت ایجاد تمایز به وسیله برندینگ ملت به دولت-ملت ها یاری می نماید تا با بهبود معروفیت خودشان در میان سایر ملت ها، نفوذ خود را نیز در سطح بین الملل به مقدار چشمگیری افزایش دهند. اگر تصویر یک کشور در برابر افکار عمومی همچنان مثبت است آن را تقویت نمایند، اگر تصویر منفی در حال شکل گیری است هرچه سریع تر جلوی آن را بگیرند و اگر تصویر منفی از آن کشور از گذشته ها وجود داشته است آن را کمرنگ نمایند.

در ادامه گزارش آمده است: همکاری ها و رقابت های گسترده ای نیز در سرتاسر دنیا شکل گرفته است. یکی از مهم ترین جنبه های آن، همکاری های اقتصادی است که باعث شده است تا کشورها همیشه در پی ایجاد تصویری قدرتمند و مثبت از خود باشند.

به طور کلی برندینگ ملت ها از بسیاری جهات شبیه به برندینگ کالاها و خدمات است چراکه کشورها نیز در یک محیط رقابتی در کوشش هستند تا سرمایه گذاری خارجی، کسب وکارها و شرکای تجاری بین المللی، و گردشگران خارجی را به خود جذب نمایند و یا مهم تر از آن، در کوشش هستند تا قدرت سیاسی و نفوذ خود را افزایش دهند. در نتیجه، فارغ از سطح توسعه یافتگی و پیشرفته بودن کشورها، داشتن برندینگ ملت قدرتمند و مثبت برای آن ها بسیار حائز اهمیت شده است. هرچند برخلاف برندینگ شرکتی که برای کالاها و خدمات به کار می رود و ذی نفعان کمتری دارد، برندینگ ملت فرایند بسیار پیچیده تری دارد که نه تنها زمان بیشتری به درازا می کشد، بلکه ذی نفعان بسیار بیشتری را درگیر خود می نماید که همگی باید مشارکت فعال و عزمی جدی داشته باشند تا یک کشور به اهداف برندینگ ملت خودش دست یابد.

به طور کلی هدف از برندینگ ایجاد تصویری مثبت و خوشایند از برند و بعلاوه بهبود عملکرد اقتصادی یک محصول، یک مکان و یا یک کشور و ملت است. هدف از برندینگ یک محصول افزایش فروش شرکت، عایدی کلی و خالص عایدی است. و در یک نگاه جامع تر هدف از برندینگ یک ملت را ایجاد تصویری مثبت به منظور جذب گردشگران خارجی به آن کشور، افزایش صادرات و تشویق به سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آن کشور در نظر گرفته اند.

هدف از این گزارش مرور مفاهیم مرتبط با برندینگ ملت ها شامل مبانی، نظریه ها، مدل ها، اهداف، استراتژی ها و ارائه برنامه های عملیاتی مؤثر به همراه پیشنهاداتی جهت برندینگ ملت ایران در اکسپوهای بین المللی و تخصصی آینده و به ویژه اکسپو 2020 دوبی در مدت زمان به جامانده تا خاتمه آن است. در بخش اول این گزارش مهم ترین تعاریف، نظریه ها، مدل ها و چارچوب های مفهوم برندینگ ملت آنالیز شده است. این موارد موضوعات برند و مفاهیم آن در ارتباط با برندینگ ملت، پژوهش های علمی در حوزه برندینگ ملت، مدل مفهومی هویت و تصویر برند ملت و ساختار آن، مدل معماری برند ملت، و جایگاه یابی مفهوم برندینگ ملت برای کشورها را دربر می گیرد.

در بخش دوم به کاربرد نظریه های مرتبط در زمینه برندینگ ملت ها در اکسپوهای بین المللی اشاره می گردد. موضوعاتی نظیر جایگاه و نقش اکسپوهای بین المللی در برندینگ ملت ها، کاربرد مفاهیم دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در ارتباط با برندینگ ملت ها و اکسپوهای دنیای، تجربه برندینگ ملت ها در ارتباط با پاویون ها، استفاده از مفاهیم بازاریابی تجربه ای و تجربه برند در رویداد اکسپو دنیای و تحلیل کاربردی از تجربیات سایر کشورها شامل کشورهای پیشرفته، درحال توسعه و سایر کشورها در زمینه برندینگ ملت در اکسپوهای دنیای پیشین به ویژه اکسپو 2015 میلان و اکسپو 2010 شانگهای مهم ترین رئوس مطالب در این فصل را تشکیل می دهند.

دربخشی از گزارش تحلیل کاربردی از برنامه های اقتصادی-تجاری و فرهنگی سایر کشورها در اکسپو 2020 دوبی اشاره شده است. این بخش از مطالعه به آنالیز و رویکرد کشورهای پیشرفته نظیر ایتالیا، استرالیا، کانادا و سوئیس و رویکرد روسیه به عنوان نمونه ای از اقتصادهای نوظهور در بستر اکسپوهای بین المللی پرداخته است. هدف اصلی این گزارش شناسایی و مرور برنامه های اقتصادی-تجاری و فرهنگی این کشورها، نحوه عملکرد آن ها در اکسپوهای دنیای، سازمان دهندگان و اداره نمایندگان این پاویون ها و بعلاوه ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود برنامه تجاری و فرهنگی ایران در اکسپو 2020 دوبی است.

متن کامل این گزارش را از اینجا بخوانید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2034

به "برای برندینگ ایران در اکسپوهای بین المللی چه مسیری باید طی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای برندینگ ایران در اکسپوهای بین المللی چه مسیری باید طی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید