درخواست دارفور برای تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه

به گزارش بانوی ایران، استاندار اقلیم دارفور سودان خواستار تحویل رئیس جمهور برکنار شده این کشور، وزیر اسبق کشور و تمامی متهمان جنایت های جنگی در این اقلیم به دادگاه کیفری بین المللی تحویل داده شوند.

درخواست دارفور برای تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه

به نقل از شبکه خبری الجزیره، مینی ارکو مناوی، استاندار دارفور در ملاقات با فاتو بن سودا، دادستان کل لاهه در خارطوم از دستگاه قضایی سودان خواست در راستای اهداف انقلاب این کشور قانون را در حق مرتکبان جنایت ها در دارفور اجرایی کند.

در سال 2003 درگیری مسلحانه میان نیروهای دولتی و جنبش های مسلح شورشی درگرفت که در اثر آن براساس اعلام سازمان ملل حدود 300 هزار تن کشته و 2.5 میلیون تن آواره شدند.

در این ملاقات بنسودا گفت، لاهه تحقیقات درمورد جنایت های جنگی و کشتارجمعی در منطقه دارفور را آغاز نموده است و هدف از سفر وی و کارگروهش به این منطقه اطلاع از احوال قربانیان خواهد بود.

دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی روز شنبه طی یک سفر رسمی وارد خارطوم شد. وی در این سفر یک هفته ای با مقامات سودان ملاقات و از مناطق مختلف دارفور بازدید می نماید.

ژوئن 2020 بن سودا، شورای امنیت را در جریان بازداشت علی کوشیب، یکی از فرماندهان شبه نظامی جنجوید(شبه نظامیان عرب زبان در منطقه دارفور) سودان توسط لاهه قرار داد و خواهان تحویل چهار متهم دیگر از جمله البشیر به دادگاه کیفری شد.

لاهه در سال های 2007، 2009، 2010 و 1012 حکم بازداشت البشیر، عبدالرحیم حسین، وزیر دفاع اسبق، احمد هارون، وزیر اسبق کشور و کوشیب را به اتهام ارتکاب جنایت های جنگی و کشتارجمعی در منطقه دارفور صادر کرد.

در ماه فوریه 2020 دولت سودان اعلام نمود، در جریان مذاکرات صلح جوبا با جنبش های شورشی بر سر لزوم حضور متهمان در دادگاه کیفری بین المللی به توافق رسیده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1712

به "درخواست دارفور برای تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست دارفور برای تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید