دیدنی های برلین، مرکز آلمان (قسمت اول)

به گزارش بانوی ایران، برلین، مرکز آلمان و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر این کشور است. این شهر گذشته تلخی را تجربه نموده اما امروزه می تواند مقصد سفر بسیاری از گردشگران باشد و تجربه شیرینی برای آن ها به یادگار بگذارد. برای آشنایی با دیدنی های برلین همراه خبرنگاران باشید.

دیدنی های برلین، مرکز آلمان (قسمت اول)

برلین، مرکز آلمان، بزرگ ترین شهر ، مرکز اصلی سیاست، فرهنگ، رسانه و علم است. از جشنواره های مشهور این شهر می توان به اپرای مشهور برلین و ارکستر سمفونیک برلین اشاره نمود. برلین ویترین هنری متنوعی هم دارد که از آن جمله می توان از صدها گالری، رویداد و موزه نام برد، مثل آنچه که در اطراف جزیره موزه این شهر واقع شده است و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

برای اولین بار در قرن 13 از برلین در تاریخ نام برده شده و در سال 1871، این شهر به مرکز امپراطوری آلمان تبدیل شد. علی رغم ویرانی های جنگ جهانی دوم و در پی آن خرابی دیوار برلین، این شهر امروزه دوباره ساخته شده و همانند سندی است برای اهمیت مالی و فرهنگی این کشور. برلین ترکیبی از معماری کلاسیک و مدرن، تفریح های پویا، مغازه ها و انواع مختلفی از نهادهای ورزشی و فرهنگی است.

دروازه براندنبورگ

شاید نتوان برلین را بدون دروازه براندنبورگ (Brandenburger Tor) تصور کرد؛ این بنا مدت ها است شناخته شده ترین بنای تاریخی شهر و پاسخی به طاق پیروزی در پاریس است. برای طراحی این دروازه از بنای آکروپلیس در آتن الگو گرفته شده و در سال 1791، برای پادشاه فریدریش ویلهلم دوم ساخته شده است. دروازه براندنبورگ 26 متر ارتفاع دارد و در خیابان Pariser Platz قرار گرفته است و می توان آن را اولین سازه نئوکلاسیک برلین خواند، به خصوص به علت داشتن ارابه با 4 اسب، ساختمانی برای نگهبانان و 4 ستون بزرگ در هر طرف که 5 گذرگاه برای عبور و مرور ایجاد نموده است (گذرگاه مرکزی برای رفت و آمد خاندان سلطنتی استفاده می شد.).

دروازه براندنبورگ همچنان اهمیت نمادین خود را حفظ نموده و بازتماشامایندگان مشهوری از جمله رئیس جمهور بیل کلینتون و باراک اوباما از آن بازدید نموده اند. حدود 20 سال قبل (در سال 1999) نیز در مرنام یادبود فروپاشی دیوار برلین، صدر اعظم آلمان آنگلا مرکل، میخائیل گورباچف از روسیه و Lech Walesa از لهستان در آن قدم زدند.

جزیره موزه

بین رودخانه اسپری و Kupfergraben، کانالی به طول 400 متر وجود دارد؛ جزیره موزه منطقه فوق العاده ای در برلین برای گشت و گذار و کاوش است. اینجا می توانید بسیاری از قدیمی ترین و مهم ترین موزه های شهر را بیابید که شامل موزه قدیمی (Altes Museum) می گردد که در سال 1830 ساخته شد و محل نگهداری جواهرات و دیگر گنجینه های سلطنتی است. بعدها موزه تازه (Neues Museum) در سال 1855 ساخته شد و در پی آن گالری ملی را در سال 1876 بنا کردند؛ موزه Bode نیز در سال 1904 ساخته شده که یکی از برترین مجموعه های آثار تاریخی و عتیقه شهر در آن به نمایش گذاشته شده است.

اگر به علت محدودیت زمانی فقط می توانید از یک یا دو موزه بازدید کنید، حتما موزه Pergamon را انتخاب کنید که در آن می توانید ساختمان بازسازی شده تاریخی از خاورمیانه را به تماشا بنشینید. علاقه مندان به هنر هم می توانند از گالری ملی (Alte Nationalgalerie) بازدید نمایند که مجموعه ایی زیبا از نقاشی های قرن نوزدهم در معرض دید عموم قرار گرفته است. به تمامی این جزئیات باید این حقیقت را هم اضافه کنیم که در جزیره موزه هیچ ترافیکی وجود ندارد.

یادبود دیوار برلین و پاسگاه بازرسی چارلی

تاریخ دیوار برلین در سال 1961 شروع شد، زمانی که آلمان شرقی بخش شرقی شهر را برای انتها دادن به پناهنده شدن مردم از آلمان شرقی به آلمان غربی، جدا کرد. تا سال 1989 که دیوار برلین تخریب نشده بود، این دیوار با ارتفاع 4 متر به طول 155 کیلومتر کشیده شده بود، 55 خیابان را تخریب نموده بود و 293 برج دیده بانی و 57 سنگر و پناهگاه زیرزمینی داشت. امروزه فقط قسمت های کوچکی از این دیوار به جای مانده که روی آن نقاشی های دیواری کشیده اند؛ یک قطعه 1/4 کیلومتری را به عنوان بخشی از یادبود دیوار برلین حفظ شده است که یادآور دشمنی تلخی است که زمانی اروپا را تقسیم نموده بود.

از جالب ترین بخش های این یادبود می توان به موزه مرکز پناهندگان Marienfelde اشاره نمود که در آن آثار مربوط به یک و نیم میلیون نفر که به عنوان پناهنده از این دیوار عبور کردند، به نمایش گذاشته شده است. یادبود شهر تقسیم شده (Monument in Memory of the Divided City) و قربانیان ظلم کمونیست (Victims of Communist Tyranny)، پنجره یادآوری (Window of Remembrance) و مرکز بازتماشاماینده (Visitor Cente) همگی نگاهی بر بقایای دیوار برلین دارند که گردشگران می توانند از آن ها بازدید نموده و از سرگذشت تلخ این شهر اطلاعات کسب نمایند.

پاسگاه بازرسی چارلی نیز مهم ترین گذرگاه بین برلین شرق و غرب برلین بود که امروزه می توانید در موزه Haus am، آثار مربوط به تاریخچه حقوق بشر را در آن تماشا کنید.

کاخ و پارک شارلوتنبورگ

قدیمی ترین و بزرگ ترین ملک پروسی برلین، کاخ شارلوتنبورگ است که در اواخر قرن 17 میلادی ساخته شده و چندین دهه، مهم ترین اقامتگاه خانواده سلطنتی آلمان بود. این قصر بزرگ، به زیبایی بازسازی شده و ویژگی های مهمی از جمله گنبد مرکزی بزرگ 50 متری و باغ بزرگ درخت پرتقال (که در سال 1712 ایجاد شده است) دارد. از برجسته ترین برنامه های گردشگری این عمارت می توان به بازدید از New Wing اشاره نمود که در آن از آپارتمان های دولتی و سالن های مهمانی تماشا می نمایند. اینجا در سال 1746 ساخته شده و بازتماشامایندگان نگاهی اجمالی به شکوه و عظمتی که پادشاهان و فرماندهان پروس در آن زندگی می کردند، می اندازند، از اتاق خواب فردریش اول، وسایل و نقاشی های زیبای آن گرفته تا آپارتمان هایی که متعلق به جانشینان و مقامات حکومت او بودند.

از مهم ترین بخش های این قصر می توان به اتاق غذاخوری و گالری طلایی به طول 42 متر، با گچ های طلاکاری شده اشاره نمود. در کاخ قدیمی (Old Palace) کابینت چینی واقع شده است که در آن مهم ترین مجموعه ظروف چینی، به همراه اشیای ارزشمندی همانند جواهرات سلطنتی به نمایش گذاشته شده است. از دیگر بخش های این عمارت می توان از کاخ پارک (Palace Park) نام برد که در سال 1697 ساخته شده و عمارت تازه (Neue Pavilion) در آن واقع شده است و در سال 1788 به سبک ویلای ناپلی ساخته شده است. اینجا بعلاوه می توانید از چای خانه Belvedere بازدید کنید که در آن مجموعه ای بدیع از پرسلین برلین واقع شده است. اگر به این کاخ رفتید، حتما از Mausoleum (مقبره) بازدید کنید که آرامگاه سلطنتی است. حیاط بزرگ (Grand Courtyard) هم با مجسمه بزرگ از فرمانده بزرگ، فردریش ویلیام برندنبورگ از جاهایی است که نباید بازدید از آن را از دست داد.

خیابان Unter den Linden

خیابان Unter den Linden مشهورترین خیابان برلین است که نام آن به معنی خیابانی زیر درختان لیمو است. این خیابان قرن ها است که هم از گردشگران و هم مردم محلی این شهر میزبانی می نماید. این خیابان وسیع، حدود 1400 متر طول دارد و Pariser Platz را در مقابل دروازه برندانبورگ، به Lustgarten وصل می نماید. این خیابان ابتدا در سال 1573 میلادی، به عنوان جهت سواری خاکی برای خاندان سلطنتی ساخته شد که برای شکار به Tiergarten می رفتند.

در سال 1647 در این جهت 6 ردیف درخت، از جمله درختان لیموی معروف، کاشته شدند. امروزه این خیابان 2 باند دارد که به وسیله یک پیاده روی وسیع مرکزی از هم جدا شده اند. در این پیاده رو درختان بسیاری وجود دارند و مکان بسیار فوق العاده ای برای استراحت در شلوغی شهر ایجاد نموده است. از مهم ترین بناهای این خیابان می توان به Arsenal، Gendarmenmarkt، خانه اپرا و کلیسای جامع St. Hedwig اشاره نمود.

میدان Gendarmenmarkt

Gendarmenmarkt یکی از بزرگ ترین میدان های برلین است که در اطراف آن سه ساختمان بزرگ تاریخی واقع شده است، Konzerthaus، کلیسای جامع فرانسوی و کلیسای جامع برلین که همگی باهم یکی از زیباترین میدان ّهای شهر را به وجود آورده اند. این میدان در قرن 17 ساخته شده و بعد از آن که هنگ ژاندارمری در اینجا ایجاد شد، نام آن را میدان Gendarmenmarkt گذاشتند و یکی از محبوب ترین مکان های شهر، چه در روز و چه در شب، باقی ماند. Konzerthaus در سال 1821، در محل تئاتر قبلی ساخته شد و مدت ها است که یکی از مهم ترین تئاترهای برلین محسوب می گردد. در افتتاحیه این مکان، تئاتر Goethes Iphigenie در این محل اجرا شد.

معماری باشکوه این تئاتر بسیار معروفیت دارد؛ به علاوه اجرای عالی ارکستر سمفونیک برلین (Konzerthausorchester Berlin)، یکی از محبوب ترین ارکستر سمفونی های این کشور بسیار مشهور است. در مقابل این ساختمان، بنای Schiller واقع شده است که به علت وجود 4 مجسمه زن در فواره آن معروفیت دارد که نشان دهنده غزل (با چنگ)، درام (با خنجر)، تاریخ (با لوح هایی که نام گوته، بتهوورن، مایکل آنجل و چند نفر دیگر نوشته شده است) و فلسفه (که روی آن عبارت خودت را کشف کن حکاکی شده است) است. اگر در زمستان از این مکان بازدید می کنید، حتما سری هم به بازار کریسمس پرطرفدار آن بروید.

از دیگر میدان های مشهور برلین می توان به میدان Alexanderplatz اشاره نمود که قبلا مرکز اصلی زندگی در برلین شرقی بود و امروزه World Time Clock در آن واقع شده است. در نزدیکی آن برج تلویزیون (Telespargel) وجود دارد که تصویری پانورما از شهر را به شما نشان می دهد.

رایشتاگ (Reichstag)

با اعلام امپراطوری آلمان در تالار آینه ها در ورسای به سال 1871، برلین به عنوان مرکز این امپراطوری برگزیده شد و لازم بود بنای بزرگ تر و معتبرتر برای استقرار دولت داشته باشد. سنگ بنای راشتاگ تازه، کاخ نئورنسانسی بزرگ و زیبا، به وسیله خود پادشاه در سال 1884 گذاشته شد و ساخت آن 10 سال بعد به انتها رسید. بعد از این که این ساختمان در آتش سوزی سال 1933 تخریب شد، بیشتر قسمت های قبلی آن در سال 1970 بازسازی شد اما پس از آن که تصمیم گرفتند مرکز حکومت از بن به برلین منتقل گردد، راشتاگ در اواخر دهه 90 میلادیبه طور کامل بازسازی شد.

از برجسته ترین ویژگی این ساختمان، بازسازی باشکوه گنبد آن است که از شیشه ساخته شده و دید خوبی نسبت به منطقه ها اطراف ساختمان دارد؛ به خصوص اگر شب ها به رستورانی که در آن واقع شده است، بروید، می توانید منظره بسیار زیبایی از شهر داشته باشید. برای وارد شدن به این ساختمان و گنبد باید ورودی پرداخت کنید و چون اغلب تقاضا زیاد است، باید از قبل بلیط تهیه کنید.

منبع: کجارو / planetware.com
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1995

به "دیدنی های برلین، مرکز آلمان (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های برلین، مرکز آلمان (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید