چرا جرمگیری دندان ها مفید است؟

به گزارش بانوی ایران، یکی از رایج ترین پرسش ها از دندانپزشکان می شود این است که آیا جرمگیری باعث آسیب به دندان ها می شود؟ برای پاسخ این سوال بهتر است ابتدا بدانیم جرم دندانی چیست و چه مضراتی دارد.

چرا جرمگیری دندان ها مفید است؟

جرم دندانی، رسوب سخت زرد یا قهوه ای رنگی است که از کلسیفیته شدن و سخت شدن پلاک دندانی ایجاد می شود.

پلاک دندانی لایه نرم و بسیار چسبنده بی رنگ متمایل به زرد کم رنگی است که به طور مرتب روی دندان ها و از ترکیب بزاق ، مایعات و باقی مانده مواد غذایی تشکیل می شود که حاوی باکتری های پوسیدگی زاست.

پلاک دندانی معمولا در محل تماس دندان با لثه ایجاد می شود و باکتری های مضر موجود در آن اسیدی ترشح می کند که می تواند به مینای دندان و لثه آسیب جدی وارد کند. اگر پلاک دندانی به طور مرتب با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه پاک نشود منجر به پوسیدگی دندان و تشکیل جرم و بیماری های لثه ای و بوی بد دهان می شود.

اگر پلاک دندانی با رعایت بهداشت روزانه تمیز نشود با گذشت زمان کلسیفیته و سخت شده و تبدیل به جرم دندانی می شود.

تشکیل جرم، محل مناسب تجمع بیشتر باکتری ها را فراهم و شدت آسیب وارده به لثه و دندان ها را بیشتر می کند. برخلاف پلاک که به آسانی با مسواک و نخ دندان قابل تمیز شدن است، حذف جرم دندانی نیازمند وسایل خاص و انجام جرمگیری توسط دندانپزشک است.

میزان تشکیل جرم در افراد مختلف متفاوت است. برای مثال مصرف سیگار، خشکی دهان، داشتن براکت ارتودنسی و مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و شکر باعث افزایش میزان تشکیل جرم می شود.

اگرجرمگیری نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

در حالت سلامت، لثه محکم به دندان ها چسبیده است و در ناحیه طوق با شیار کم عمقی از دندان جدا می شود.

اگر رسوبات پلاک دندانی باقی بماند و تبدیل به جرم شود، این شیار کم عمق بین لثه و دندان مرتبا عمیق تر شده و با عمیق ترشدن این شیار جرم، باکتری های بیشتری همراه آنها در این ناحیه رسوب می کنند و رشد باکتری ها باعث ایجاد عفونت و التهاب در لثه و اصطلاحا ژنژیویت می شود.

در صورتی که جرمگیری در این مرحله انجام نشود، پیشرفت التهاب و عفونت لثه منجر به تحلیل استخوان اطراف دندان و ایجاد پریودنتیت می شود که برای درمان آن به اعمال وسیع تر مثل جراحی لثه نیاز است.

اگر در این مرحله نیز درمانی صورت نگیرد، تحلیل بافت لثه و استخوان اطراف دندان ادامه می یابد و دندان دچار لقی شدید و در نهایت از دست رفتن دندان می شود.

اکنون می توانیم با اطلاعاتی که در دست داریم به پاسخ پرسش مطرح شده در ابتدای بحث بپردازیم: آیا جرمگیری برای دندان ها ضرر دارد؟

جرمگیری دندان در صورتی که به درستی انجام شود نه تنها باعث ضعیف شدن و آسیب به دندان ها نمی شود بلکه از ایجاد و پیشرفت بیماری های لثه ای و خونریزی و بوی بد ناشی از آن نیز جلوگیری می کند.

دکتر نیکو اثنی عشری - دندانپزشک / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1424

به "چرا جرمگیری دندان ها مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جرمگیری دندان ها مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید