انتها ارزیابی یونسکو برای ثبت جهانی ماسوله

به گزارش بانوی ایران، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از انتها ارزیابی یونسکو برای انجام فرآیند ثبت جهانی ماسوله خبرداد.

انتها ارزیابی یونسکو برای ثبت جهانی ماسوله

ولی دنیای روز گفت: نعیمه بن کاری از کشور عمان بعنوان ارزیاب یونسکو در راستای انجام فرآیند ثبت دنیای ماسوله ششم مهرماه وارد گیلان شد و موارد مدنظر را بصورت زمینی و هوایی مورد ارزیابی قرار داد.

وی اضافه کرد: بازدید از مجموعه اشراقی، بافت، بنا ها و مساجد تاریخی، بازدید از کتابخانه شهر، کارگاه های نجاری، آنالیز شرایط ییلاقات منطقه و بازدید از منظره ها طبیعی همانند آبشار خربو از دیگر فعالیت های ارزیاب و هیات همراه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی گیلان ضمن قدردانی از همه مردم و مسئولان استانی و ملی برای کوشش در راستای فرآیند ثبت دنیای ماسوله ابراز امیدواری کرد و گفت: ثمره این ارزیابی ثبت دنیای ماسوله باشد تا نتایج مثمر آن سختی های اجرا شده در این راه را به کام مردم ماسوله و استان شیرین کند.

دنیای ماسوله، قلعه رودخان و موزه میراث روستایی را سه مکان دنیاگردی بسیار پر بازدید در استان مطرح نمود و اضافه کرد: در پاره ای از زمان پیک سفر تابستانی به علت ازدحام جمعیت و در راستای مدیریت سفر ناچار به عدم پذیرش دنیاگرد در این مکان ها شدیم، اما با توجه به پشت سر گذاردن پیک سفر اینک دفاتر خدمات مسافرتی کشور می توانند طبق روال همواره اقدام به بستن تور های دنیاگردی به مکان های یاد شده کنند.

ماسوله سال 1354 با شماره 1090 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این شهر تاریخی قطعه ای از تاریخ گیلان در 62 کیلومتری غرب مرکز استان و در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل های البرز قرار گرفته است که با 350 خانه تاریخی هویتی 800 تا یک هزار سال را به رخ می کشد.

پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد که همچنان شور زندگی را بعلت استقبال دنیاگردان حفظ نموده است.

ماسوله در سال 2007 در میراث تاریخی یونسکو به طور پیروز ثبت شد تا جهت هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته گردد در گذر سالها، این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که آنالیز ها و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

اما همچنان پرونده دنیای شدن ماسوله اندرخم یونسکو به جای مانده بود تا اینکه آبان ماه 1400 ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در جهت ثبت دنیای آن محسوب می گردد.

بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در لیست میراث دنیا اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امیدبخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در اوایل 1401 ماسوله به اتحادیه شهر های تاریخی دنیا پیوست.

کمر همت برای ثبت دنیای ماسوله بسته شد و در اسفندماه 1400 کمیته برطرف موانع ثبت دنیای شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.

استاندار گیلان فروردین ماه سال جاری نیز در این کمیته بر لزوم هم افزایی همه دستگاه های اجرایی برای برطرف موانع ثبت دنیای ماسوله تأکید کرد و گفت: ثبت دنیای ماسوله حیثیت گیلان است و هیچ گونه بهانه ای برای تاخیر دستگاه های اجرایی در انجام وظایف معین شده، پذیرفتنی نیست.

خبرنگاران گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2190

به "انتها ارزیابی یونسکو برای ثبت جهانی ماسوله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها ارزیابی یونسکو برای ثبت جهانی ماسوله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید