آخر هفته کجا بریم؟ از بلدای دیلمان تا افق دشت لار و تالاب گاوخونی

به گزارش بانوی ایران، آخر هفته کجا بریم؟ سفر بهاری آن هم در فروردین، طبیعت جان گرفته موسم سفر به دشت لار؛ برای سفر یک روزه و منطقه ییلاقی دیلمان و تالاب گاوخونی برای سفرهای دو روزه است. با خبرنگاران همراه باشید.

آخر هفته کجا بریم؟ از بلدای دیلمان تا افق دشت لار و تالاب گاوخونی

آخر هفته فروردینی موسم سفر به رنگ و بوی بهاری طبیعت است. برای علاقه مندان به سفر و ماجراجویی آخر هفته ها همواره دیگر حکایتی است، راه سفر را در پیش می گیرند و از زیبایی های طبیعت بهاری نشاط و انرژی می گیرند.

تعطیلات آخر هفته را سفری بهاری باید، تا دست از زندگی پراسترس و رنگ پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با دشت لار؛ برای سفر یک روزه و منطقه ییلاقی دیلمان و تالاب گاوخونی برای سفرهای دو روزه آشنا می شویم.

سفر یک روزه

فروردین طی می گردد و بهار را جانی تازه رسیده، فصل آن که کوله بار را بربندیم و راهی سفر شویم، جای گلایه از فرصت کم نیست، یک روز کافی است، صبح بر می خیزیم تا تجربه ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنیم، پیش از تاریکی شب، یک دنیا تازگی برایمان رقم می خورد.

دشت لار

دشت لار که به علت تنوع بی نظیر گیاهی و جانوری خود، سال ها است به عنوان منطقه حفاظت شده و پارک ملی شناخته شده است، در دامنه های قله دماوند آرام گرفته است. بهار با زیبایی های دل پذیرش دشت را افسون می نماید. اگر هوای سفر به طبیعت را در سر می پرورانید، دشت لار با دنیایی از زیبایی پذیرای شما خواهد بود. زنبق وحشی بنفش و ارغوانی و مرغک و گل زرد و شقایق، دشت لار را در بهار رنگارنگ نموده و زیبایی آن را دو چندان می نمایند.

برای رسیدن به این دشت زیبا سه راه در دسترس قرار گرفته است:

راستا اول، از طریق منطقه لواسان بزرگ (گردنه ایرا) دسترسی را ممکن می سازد. این راستا از روستای ایرا تا پاسگاه محیط بانی قوشخانه (ورودی جنوبی پارک ملی لار) امتداد می یابد. روستای ایرا، از طریق راه آسفالته، از یک سو با شهر رودهن و از یک سو با جاجرود (از راستا سد لتیان) و از دو راستا دیگر به شهر لواسان مرتبط است.

رسیدن به روستای ایرا پس از خروج از لواسان با عبور از برگ دنیا و نیکنام ده یا از راستا جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذر از نیکنامده و انشعاب از روستای کلان به سادگی میسر می گردد.

راستا دوم، از جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) در داخل شهر پلور منشعب می گردد. این راستا از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) امتداد یافته و دسترسی به پارک ملی لار را از طریق جاده آسفالته، ممکن می سازد.

راه سوم، از طریق روستای گرمابدر شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم است که به غرب پارک ملی لار دسترسی دارد و بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر قرار می گرفته است. عبور از این راستا احتیاج به اخذ مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دارد. توصیه بیشتر طبیعت گردان منطقه این است که به خاطر وجود جانورانی مثل مار و عقرب، شب را در چادر نمانید. می توانید به اقامتگاه هیئت کوهنوردی پلور بروید. برای گرفتن اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن این اقامتگاه ـ 4-3242801(0122) ـ تماس بگیرید.

سفرهای دو روزه

فرقی نمی نماید از سرسبزی بی حد و حصر لذت می برد یا عاشق سکوت و آرامش کویر هستید، مقصد ما سفر است، دل به طبیعت بهاری بسپارید، در هر فاصله ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می گذارنید، دو روز تعطیلات آخر هفته تان را به خاطره ای به یادماندنی بدل کنید.

دیلمان

دیلمان، زیباترین ییلاق شرق گیلان، یکی از بکرترین و دست نیافتنی ترین گوشه های خطه سرسبز گیلان با چشم اندازی مملو از مه و سرسبزی در فصل بهار، به چشمه های فراوان و چشم اندازهای سبز و قله های پربرفش مشهور است. دیلمان از دو بخش پیرکوه و دیلمان تشکیل شده که از شمال به رشته کوه البرز و از شرق به قله درفک منتهی می گردد.

اگر در جاده قزوین - رشت به تابلوها دقت کنید، بعد از لوشان و منجیل و رودبار به روستای رستم آباد خواهید رسید. با حرکت به سمت شرق، و عبور از روستاهای سندس و حاجیده، همین طور که از دامنه های سبز البرز بالا می روید و از منطقه حفاظت شده سیاهرود می گذرید، قدم در ییلاق های سرسبز و وسیع و رویاگونی خواهید گذاشت که از اواسط بهار تا اوایل پاییز، میزبان گله های کوچک و بزرگ گوسفندان است. در ادامه و با عبور از آسیابر به دیلمان خواهید رسید.

راستا دیگر از شهر سیاهکل و جنگل ها و شالیزارها شروع می گردد. هرچه از سیاهکل دور می شوید و در دامنه کوه ها بالا می روید، خانه های قدیمی و روستایی بیشتری توجه شما را جلب خواهد نمود. به شما پیشنهاد می کنیم در یکی از روستاهای کوچک توتکی یا توشی، اندکی توقف کنید و در یکی از کافه های محلی، یک چای تازه دم نوش جان کنید. مطمئن باشید مزه این چای را، که محصول چای کاران همین منطقه است هرگز فراموش نخواهید کرد.

اندکی بعد به آبشار لونک خواهید رسید. آبشار و غذاخوری های نزدیک آن نیز محل مناسبی برای توقف و یک پیاده روی کوتاه در دل جنگل است. بعد از آن هم به روستای زیبای اسپیلی خواهید رسید؛ که طبیعت آن همانند نامش مجذوب کننده و دوست داشتنی است. قله درفک، یا همان بام گیلان نیز، در تمام طول راستا شما را همراهی می نماید و به منظره ها اطراف جاده جلوه خاصی می بخشد.

از خاطر نبرید، به علت بکر ماندن این منطقه در مقایسه با دیگر نواحی نوار شمالی کشورمان، یکی از مهم ترین جاذبه های منطقه دیلمان روستاگردی و هم نشینی با مردم دیلمی و کوه نشین منطقه است. مردمانی که با لباس و زبان سنتی، و زندگی در دل جنگل های بهشتی این منطقه همواره با روی باز پذیرای گردشگران هستند.

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی مقصد نهایی سفر پربرکت رودخانه زاینده رود است. گاوخونی اسرارآمیز، احساس مبهمی از راز و رمز زندگی، مرگ، واقعیت و وهم را در خیال آدم برمی انگیزاند، شب هایش در فصول مختلف، ستاره های پرفروغش و شهاب های پرسرعت، آن محیط را به سرزمینی از افسانه ها بدل نموده است.

هر آن چه به این دشت های می نگری انگار انتهایی ندارد، سکوت عمیق و سنگین تالاب که تنها وزش باد آن سکوت سنگین را می شکند، آنجا را وهم انگیزتر می نماید، آسمانی بلند و فروزنده، اقلیمی متفاوت که خود سبب پایندگی و تاب آوردن انسان کویری بوده است، آن هیبت، صلابت، عبوسی و خشکی کویر در رویارویی با باتلاق، در هم می شکند و تعدیل می گردد.

تالاب بیشتر به معجزه ای می ماند در فلات مرکزی ایران، که پایانی برای آن متصور نیست، بلکه شروعی دوباره است و باعث شده رگ حیات، در طبیعت بخیل کویر جاری گردد، با قدمتی تاریخی، آن گونه که گفته شده، تمدن ابتدا در این پایاب شکل گرفته و بعد در بالا دست رودخانه توسعه یافته است.

تالاب گاوخونی در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در مجاورت شهر ورزنه قرار گرفته است. از شهر ورزنه که 25 کیلومتر از طریق جاده شوسه به سمت شرق می رویم به تالاب می رسیم (ادامه این راستا از کنار تالاب به یزد منتهی می گردد)، وسعت تالاب 470 کیلومتر مربع بوده که در حال حاضر 50 کیلومتر مربع آن را آب فرا گرفته است. بعلاوه می توان از سوی استان یزد، به باتلاق سفر کرد، در راه سری به ندوشن و مسجد جامع کهن و آثار تاریخی آن زد و سپس از با توقفی در رباط قلعه خرگوشی به سمت باتلاق رهسپار شد.

منبع: کجارو / کجارو
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2036

به "آخر هفته کجا بریم؟ از بلدای دیلمان تا افق دشت لار و تالاب گاوخونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته کجا بریم؟ از بلدای دیلمان تا افق دشت لار و تالاب گاوخونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید