نیروگاه خورشیدی در بیابان های دبی

به گزارش بانوی ایران، پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم (Mohammed Bin Rashid Al Maktoum Solar Park) که در قلب بیابان دبی قرار گرفته نام حاکم امارات و نخست وزیر این کشور را بر خود دارد به سرعت در حال ساخته شدن بوده و اخیراً یک مرحله حیاتی دیگر را هم پشت سر گذاشته است. در هشتمین سال پس از آغاز ساخت و سازها، تصاویر ماهواره ای بزرگی این پروژه را به تصویر می کشد: مایل ها صفحه فتوولتائیک (انرژی زای نوری) در خطوط مرتب شرقی-غربی قرار گرفته و یکپارچگی و نظم آن ها در کنتراست با پیچ و تاب ها و شکل های نامنظم روی شن های اطراف این نیروگاه خورشیدی تصویری بسیار حیرت انگیز را ایجاد نموده است.

نیروگاه خورشیدی در بیابان های دبی

وقتی که این سازه به سرانجام برسد، به گفته سازمان Dubai Energy and Water Authority (DEWA) این سرمایه گذاری 50 میلیارد درهمی (13.6 میلیارد دلاری) می تواند نیروی برق بیش از 1.3 میلیون خانه را تامین نموده و حجم کربن فراوری شده در این کشور را به طور سالانه 6.5 میلیون تن کاهش دهد. ساخت این نیروگاه خورشیدی در سال 2012 اعلام شد و در شرایطی که بر اساس برنامه ریزی ها قرار است ساخت آن در سال 2030 به سرانجام برسد، ساخت پارک خورشیدی 5.000 مگاواتی محمد بن راشد آل مکتوم به مقدار 3 برابر برج خلیفه زمان خواهد برد. فازهای اول و دوم این پروژه به اتمام رسیده که شامل 2.3 میلیون صفحه فتوولتائیک با ظرفیت 213 مگاوات است.

فاز سوم هم که با سرعت در حال تکمیل شدن است بیش از 3 میلیون صفحه و 800 مگاوات فراوری انرژی دیگر را به دو فاز قبلی اضافه خواهد نمود، فازی که گفته می گردد در سال 2020 به سرانجام خواهد رسید. اما پس از سال ها گسترده شدن در پهنای بیابان، این پروژه خورشیدی در فاز 4 خود به سمت بالا توسعه خواهد یافت که می توان آن را جاه طلبانه ترین بخش پروژه تا به امروز دانست. بعد از رکوردشکنی ها در مارس 2018، پایه های سازه ای که به ادعای DEWA بلندترین برج نیروگاه خورشیدی تمرکزی (CSP) در دنیا خواهد بود آماده شده است. در این برج از آینه هایی به نام هلیو استات (heliostat) استفاده خواهد شد که نور خورشید را در بالای برج متمرکز خواهند کرد تا جریانی از نمک های ذوب شده را داغ سازد. از این گرما برای تامین نیروی توربین های بخار نیروگاه استفاده شده که در نهایت برق فراوری خواهند کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1802

به "نیروگاه خورشیدی در بیابان های دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروگاه خورشیدی در بیابان های دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید