کوتا کینابالو در یک نگاه

به گزارش بانوی ایران، کوتا کینابالو یکی از مقاصد گردشگری مالزی به شمار می رود و سالانه توریست های زیادی را به خود جذب می نماید. ساحل تانجونگ آرو، مسجد شهر کوتا کینابالو و پارک ملی تونکو عبد الرحمان از دیدنی های کوتا کینابالو به شمار می روند.

کوتا کینابالو در یک نگاه

کوتا کینابالو (Kota Kinabalu) مرکز ایالت صباح در کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این شهر در ساحل شمال غربی جزیره بورنئو واقع شده است و بزرگترین شهر ایالت صباح به شمار می رود.

جمعیت کوتا کینابالو حدود 630 هزار نفر و و مساحت آن 816 کیلومتر مربع است. دین ساکنان کوتا کینابالو را اسلام، بودیسم، تائویسم، هندو، مسیحیت و بعضی اقلیت ها دیگر تشکیل می دهند. زبان رسمی کوتا کینابالو، مالزیایی است و زبان های چینی و انگلیسی نیز رواج دارد.

در قرن پانزده، منطقه کوتا کینابالو تحت سلطه امپراطوری بورنئویی ها قرار داشت. در 1899 و با اسکان کمپانی انگلیسی نورث بورنئو در این منطقه، کوتا کینابالو جسلتون نام گرفت و به سرعت آغاز به پیشرفت کرد. این شهر در طول جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید. بعد از جنگ جهانی دوم، این شهر به سلطنت انگلیس تسلیم و دوباره بارسازی شد. در سال 1967 و بعد از استقلال مالزی، نام این منطقه از جسلتون به کوتا کینابالو تغییر کرد و در سال 2000 با عنوان شهر رسمیت یافت.

فرمانروای ایالت صباح با حکمی تشریفاتی در راس حکومت است و بعد از آن هیئت مقننه ایالتی و هیئت وزیران ایالت قرار دارند. نخست وزیر رهبر هیئت وزیران به شمار می رود و در راس دولت می نشیند. مجلس ایالت نیز بر اساس سیستم وست مینستر اداره می گردد.

آب و هوای کوتا کینابالو استوایی محسوب می گردد. دمای و رطوبت هوا در تمامی ماه های سال زیاد و میزان بارندگی نیز چشمگیر است. متوسط دمای هوا در طول سال از 23.6 تا 31.4 درجه سانتی گراد تغییر می نماید و میانگین بارش سالانه 2.547 هزار میلی متر برآورد شده است.

فرودگاه بین المللی کوتا کینابالو (Kota Kinabalu International Airport) در فاصله 8 کیلومتری از جنوب غربی شهر واقع شده است و در آن پرواز هایی از/ به سئول، گوانجو، شانگهای، بانکوک، کوالالامپور، پنانگ و بعضی مقاصد داخلی و خارجی دیگر برقرار است. خط آهن این شهر را به شهرهایی مانند تنوم و بیوفورت متصل می نماید. برای جابجایی های درون شهری نیز اتوبوس ها، مینی بوس ها، تاکسی ها و موتور های اجاره ای مناسب هستند.

شکلات های دست ساز، نقاشی، صنایع برنزی، صنایع دستی بومی، سفالی جات، ظروف مسی، روغن بکر نارگیل، سس چیلی صباح و خوراکی مشهور لانه پرنده از سوغاتی های کوتا کینابالو به شمار می روند. شما برای خرید می توانید به وان بورنئو هایپر مال (One Borneo Hypermall)، مرکز خرید ایماجو کوتا کینابالو تایمز اسکوئر (Imago KK Times Square)، مرکز خرید سوریا صباح (Suria Sabah) و یکشنبه بازار خیابان گایا (Gaya Street Sunday Market) سر بزنید.

از محبوب ترین دیدنی های کوتا کینابالو می توان روستای فرهنگی ماری ماری، مسجد کوتا کینابالو، ساحل تانجونگ آرو (Tanjung Aru Beach)، پارک پردانا (Perdana Park)، پارک ملی تونکو عبد الرحمان (Tunku Abdul Rahman National Park) و موزه صباح (Sabah Museum) را نام برد.

دیگر دیدنی های کوتا کینابالو شامل مسجد ایالت صباح (Sabah State Mosque)، مرکز باتلاقی کوتا کینابالو (Kota Kinabalu Wetland Centre)، چشمه های آبگرم پورینگ (Poring Hot Springs)، دهکده فرهنگی مونسوپیاد (Monsopiad Cultural Village)، معبد پو تو سی (Pu Tuo Si Temple)، آکواریوم و موزه دریایی (Aquarium & Marine Museum) و برج ساعت اتکینسون (Atkinson Clock Tower) می گردد.

منبع: کجارو / ilovesabah.info / sabahguide.com / tripadvisor.com / en.wikipedia.org
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 500

به "کوتا کینابالو در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوتا کینابالو در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید