مختصری درباره نویسنده رمان ملت عشق: الیف شافاک

به گزارش بانوی ایران، الیف شافاک نویسنده مشهور ترک تبار زاده 25 اکتبر سال 1971 در استراسبورگ فرانسه است. زندگی او در ترکیه از زمانی شروع شد که پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند. پس از جدایی والدین الیف، او همراه با مادرش به آنکارا رفت. وی همراه مادرش در شهرهای مختلفی همچون بوستون، میشیگان، استانبول، آریزونا و لندن زندگی نموده و با فرهنگ های متفاوتی آشنا می باشد.

مختصری درباره نویسنده رمان ملت عشق: الیف شافاک

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام کتابانه، شافاک لیسانس روابط بین الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان و دکترای علوم سیاسی را از دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا گرفته است، در سال های 2003-2004 با درجه استادیاری در دانشگاه میشیگان و بعد در بخش مطالعات خاور نزدیک دانشگاه آریزونا به تدریس مشغول شد.

شافاک، نویسنده ای فراتر از وطن خود

الیف شافاک نویسنده زن پرفروش ترکیه می باشد. کتاب ملت عشق/ چهل قانون اوعشق در ترکیه کمتر از یک میلیون نسخه فروخته است. او به انگلیسی و ترکی می نویسد و سنت های غربی و شرقی داستان نویسی را در هم می آمیزد.

این کار شافاک تأثیر فزاینده ای در صحنه ادبیات بین المللی دارد. بسیاری از منتقدان و خوانندگان وی را نویسنده ای مهیج، مبتکر، دارای چالش سیاسی می دانند. او علاوه بر اینکه جوایز بسیاری از ادبیات را در ترکیه و خارج از کشور برنده شده است، دارای خوانندگان زیاد و وفاداری است.

الیف می گوید: اگر مردم رمان های شما را در ترکیه دوست دارند، شما را به قلب خود می برند. خوانندگان من در خصوص زندگی شخصی خود برای من می نویسند: آن ها مرا به عروسی هایشان دعوت می نمایند تا صمیمی ترین شادی ها و غم هایشان را تقسیم نمایند. من ارتباط بسیار محکمی با خوانندگانم دارم.

اگر عشق یکی از مضامین شافاک باشد، تصوف موضوع دیگر است. او برای اولین بار در اوایل 20 سالگی به عنوان دانشجوی دانشگاه به تصوف علاقه مند شد و از آن موقع به بعد در نویسندگی و زندگی اش بازتاب یافت. در کتاب ملت عشق هم تصوف به عنوان موضوع اصلی قرار می گیرد.

در ملت عشق داستان عاشقانه معاصر بین الا و عزیز؛ رمان نویس صوفی اسکاتلندی، با یک روایت تاریخی در قرن سیزدهم ترکیه درباره مولوی شاعر صوفی، و مربی او شمس تبریزی با یکدیگرعجین شده است.

برخورد دو فرهنگ شرق و غرب را به خوبی در این کتاب شافاک می بینید همچنین این الگو در کتاب های بعدی او نیز ادامه دارد. آن ها در تقاطع بین شرق و غرب، خانواده و سیاست، مدرنیسم و اسطوره نهاده شده اند.

خرید کتاب ملت عشق یا سایر آثار الیف شافاک را می توانید به راحتی در فروشگاه آنلاین کتابانه انجام دهید.

یکی از نوشته های جنجالی الیف شافاک رمان حرامزاده استانبول است. او پس از نشر این اثر به دادگاه خوانده شد. در این رمان شافاک به نسل کشی ارمنی ها توسط ترکیه اشاره نموده است، به همین دلیل به جرم توهین به ترک بودن مورد بازخواست نهاده شد.

نبود مدرک کافی علیه شافاک، سبب تبرئه شدن او گشت. زمان این جنجال ها او باردار بود و پس از تولد فرزندش دچار افسردگی پس از زایمان شد. شافاک با نبوغ بالایی که دارد از این افسردگی نیز الهام گرفت و کتاب شیر سیاه را نگاشت.

شافاک و حقوق زنان

الیف شافاک، نویسنده ای دغدغه مند است که سخنرانی و اقدامات بسیاری در راستای دفاع از حقوق زنان داشته است. او در یکی از سخنرانی های خود چنین گفته است:زنان از هر سن و ملیتی درک می نمایند که ما نمی توانیم از حقوقی که برای خود قائل هستیم استفاده کنیم. همچنین او معتقد است در ترکیه سیاست کاملا تحت سلطه مردان است.

مردانی با دیدگاه محافظه کارانه، مذهبی و مردسالارانه که فکر می نمایند آن ها حق دارند راجع به چگونه زندگی کردن زنان تصمیم بگیرند. شافاک می گوید باید مطلع بود و برای حقوق زنان در تمام کشورها کوشش کرد زیرا ممکن است آنچه در ترکیه هست در سایر کشورها هم وجود داشته باشد یا اتفاق بیفتد.

این نویسنده ترکیه ای خواهان خواهر خواندگی شده است. کلمه ای که به گفته وی در خاورمیانه برای زنان در دسترس تر از فمنیسم است. او می گوید زنان خود در تداوم مرد سالاری گاهی نقش ایفا می نمایند و این موضوع باید با همبستگی بین زنان کمتر گردد.

آثار الیف شافاک

آثار الیف شافاک بیش از دوازده عنوان می باشد که بیشتر آن ها رمان است. یک سوم کتاب هایش به زبان انگلیسی و دو سوم آن به زبان ترکی نوشته شده است. کتاب های شافاک به حدود 40 زبان از جمله آلمانی ترجمه شده است.

شافاک در سال 1997 با انتشار دومین رمانش به نام پنهان توانست جایزه عظیم مولانا را کسب کند و از آن پس موفقیت او در زمینه نویسندگی به سمت جهانی شدن پیش رفت.

از جمله دیگر رمان های او می توان به موارد زیر اشاره نمود: ملت عشق، آناتولی ای برای چشم های بد، آینه های شهر، محرم، شپش پالاس، برزخ، حرامزاده استانبول، شیر سیاه، شمسپاره، مرید معمار، سه دختر حوا و...

جدیدترین کتاب الیف شافاک فرزانگی در عصر تفرقه می باشد. او در این اثر به این موضوع می پردازد که چگونه در عصری پر اضطراب و تفرقه امید و اعتماد را از دست ندهیم.

شافاک در باب خوش بینی مطلعانه سعی دارد به مخاطب خود بگوید ایمان و آینده بهتر در گرو چیزهایی است که نباید آن ها را فراموش کرد. چیزهایی مانند: خردمندی، تفکر،مهربانی و با هم بودن. مطالعه این کتاب برای تمام افرادی که به جامعه شناسی علاقه مندند، لذت بخش است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1529

به "مختصری درباره نویسنده رمان ملت عشق: الیف شافاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مختصری درباره نویسنده رمان ملت عشق: الیف شافاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید