خورش به آلو؛ غذایی خوشمزه و اصیل متعلق به استان اصفهان

به گزارش بانوی ایران، خورش به آلو یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شهررضای اصفهان برمی شود و طعم ملس دلنشینی دارد.

خورش به آلو؛ غذایی خوشمزه و اصیل متعلق به استان اصفهان

خورشت های ایرانی ازجمله غذا های سنتی و اصیل هستند که از گذشته تا امروز هوادار دارند و محبوب اند. خورشت های اصیل ایرانی شامل خورش فسنجان، قرمه سبزی، خورش قیمه، خورش بادمجان و انواع خورشت های محلی ازجمله آن ها است. در این میان خورش به آلو یکی از غذا های سنتی ایرانی است که همزمان با فصل پاییز و زمستان و رسیدن میوه به پخت این خورش آغاز می گردد.

معمولا در شهر های مختلف خورش به را به روش های متفاوت می پزند، اما خورش به آلوی شهررضای اصفهان یکی از خوشمزه ترین انواع خورشت های به است که طعم بسیار متفاوتی دارد. خورش به از آنجا که دارای میوه به است، طعم ملس و تقریبا شیرینی دارد، بنابراین جزء دسته غذا های شیرین محسوب می گردد. اگر به غذا های شیرین علاقه دارید و دوست دارید با برترین دستور پخت خورش به آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هم این خورش خوشمزه اصیل اصفهانی را درست کنیم.

مواد لازم

گوشت خورشتی: 300 گرم

پیاز: 2 عدد

به درشت: 2 عدد

آلو خورشتی: 1 لیوان

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

رب انار: نصف پیمانه

زعفران دم نموده غلیظ: 2 قاشق غذاخوری

شیره انگور یا خرما: 2 قاشق غذاخوری

گردوی خرد شده: 5 عدد

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای آغاز کار ابتدا پیاز را پوست و بعد خرد کنید. پیاز های خرد شده را همراه با روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا پیاز ها نرم و طلایی شوند. بعد گوشت خورشتی را همراه با زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و کمی با پیاز داغ تفت بدهید. حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید و بعد 2 لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدود 2 ساعت زمان بدهید تا گوشت با حرارت کم کاملا بپزد.

در این فاصله به را خوب بشویید و تخم وسطش را خارج کنید. بعد به را به صورت حبه ای خرد کنید و با مقداری روغن داخل یک ماهی تابه مناسب سرخ کنید تا به سبک گردد. برای عطر بهتر مقداری دارچین روی به بریزید. وقتی گوشت پخت، به های سرخ شده را همراه با رب انار به قابلمه خورش اضافه کنید و هم بزنید تا رب انار مخلوط گردد. حالا گردو های خرد شده را اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و 40 دقیقه دیگر زمان بدهید تا خورش جا بیفتد.

بعد از این مدت زمان آلو خورشتی را که از قبل خیس داده اید، همراه با نمک به خورش اضافه کنید و نیم ساعت زمان بدهید تا خورش حسابی جا بیفند و غلیظ گردد. در آخر شیره انگور و زعفران دم نموده را اضافه کنید و 5 دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید. خورش به آلوی خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است که می توانید آن را داخل ظرف سرو بکشید و همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

1 ـ خورش به آلو به صورت ملس سرو می گردد، ولی درنهایت طعم آن سلیقه ای است و اگر به غذای شیرین علاقه ندارید، می توانید شیره انگور را از دستور حذف کنید.

2 ـ همواره هنگام استفاده از آلو در خورش نیم ساعت قبل آن را توی یک کاسه با آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می گردد اگر آلو دارای شن ریزه یا آشغال باشد، با خیس خوردن کاملا تمیز گردد. بعد از نیم ساعت آلو را توی یک صافی بریزید و روی آن آب بگیرید؛ سپس به غذا اضافه کنید. اگر از آلوی بخارا استفاده می کنید، نیم ساعت آخر پخت آلو را داخل خورش بریزید و اگر از آلوی دیرپز استفاده می کنید، بهتر است آلو را کمی زودتر و همراه با به، به قابلمه خورش اضافه کنید.

3 ـ میوه به یکی از میوه های خوشبو و بهشتی است که طعم و بوی بسیار مطبوعی دارد و دارای خواص بی شماری برای بدن است. به سرشار از ویتامین A، B و املاح آهکی است؛ بعلاوه به دارای مقادیر قابل توجهی از پروتئید، گلوسید و لیپید است که برای سلامت قلب، معده و دستگاه گوارش و آرامش اعصاب مفید است. این میوه در ایران در استان های فارس، اصفهان، کرمان و اردبیل فراوری می گردد. برای تهیه این غذا به بهتر است از به های زرد و کاملا رسیده و سالم بهره ببرید. بهتر است برای پخت این خورش به را با پوست بهره ببرید. حتما به را سرخ کنید تا داخل خورش وا نرود.

4 ـ رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ بعلاوه نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای تهیه خورش به آلو سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می نمایند، تهیه کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 دی 1402 بروزرسانی: 18 دی 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2348

به "خورش به آلو؛ غذایی خوشمزه و اصیل متعلق به استان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورش به آلو؛ غذایی خوشمزه و اصیل متعلق به استان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید