خانم های باردار مراقب رژیم غذایی شان باشند

به گزارش بانوی ایران، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه مناسب نقش مهمی در سلامت افراد به ویژه مادران باردار و جنین آنها دارد.

خانم های باردار مراقب رژیم غذایی شان باشند

سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه و نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی در ایران در گفت وگو با خبرنگار خاطرنشان کرد: چاقی ممکن است عارضه های مختلفی را در زنان ایجاد کند و تغییراتی در سیستم تولید مثل و تخمدان ها به وجود بیاورد حتی باعث ناباروری شود، همچنین کم خوری و رژیم های غیراصولی و عدم تامین نیاز های اولیه بدن به موادغذایی لازم، می تواند عامل ناباروری شود.

مظهری افزود: زنانی که بدون ذخایر غذایی مفید و سالم، وارد دوران حاملگی می شوند، به ویژه در 3 ماهه اول بارداری نه تنها به سلامتی خود آسیب می زنند، بلکه جنینشان هم به دلیل عدم دریافت مواد غذایی کافی با مسائل زیادی روبه رو خواهد شد.

او ادامه داد: مادرانی که توان لازم برای ورود به دوران بارداری را ندارند، در صورتی که باردار شوند و با مسائل ناباروری روبرو نشوند، از همان ابتدا زمینه ایجاد نسل ضعیف تر را فراهم خواهند کرد.

مظهری با بیان اینکه در هر تولید مثل 50 درصد ژن ها از طرف مادر و 50 درصد از طرف پدر تامین می شود، گفت: در صورتی که پدر اسپرم سالم تولید کند، اما تخمک های مادر ضعیف باشد، این امکان وجود دارد که جنین تشکیل نشود و ناباروری رخ دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: تغذیه خوب از نظر عموم مردم غذایی است که رنگ، بو و طعم خوبی داشته باشد، اما این تنها بخشی از یک تغذیه سالم است؛ تغذیه باید نیاز روزانه میلیارد ها سلول تشکیل دهنده بافت های بدن به 50 نوع ریزمغذی را تامین کند.

مظهری خاطرنشان کرد: رژیم غذایی مناسب رژیمی است که متناسب، متعادل و متناوب باشد؛ همانطور که افراد از خصوصیات ژنتیکی خاصی برخوردار هستند و سوخت و ساز بدن آن ها با یکدیگر تفاوت دارد، باید از رژیم غذایی متفاوتی هم پیروی کنند.

او تاکید کرد: در رژیم های غذایی که در اختیار افراد قرار می گیرد، برای داشتن تناسب اندام باید به 13 نوع ویتامین، 16 ماده معدنی، 20 اسیدآمینه و آنتی اکسیدان توجه ویژه شود و هیچ یک از مواد هرم غذایی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، گوشت و پروتئین ها، سبزی ها، چربی ها و میوه ها حذف نشود.

مظهری همچنین گفت: رژیمی که بدون بررسی توانمندی افراد توصیه شود، مضر است؛ بنابراین باید شرایط خونی افراد با آزمایش خون به طور کامل بررسی تا بر اساس آن رژیم مناسب ارایه شود.

نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی اظهار کرد: از آنجایی که بین 55 تا 65 درصد کل انرژِی بدن از کربوهیدرات ها تامین می شود، در رژیم غذایی باید دریافت این ماده غذایی به صورت روزانه مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: کربوهیدرات ها به ویژه کربوهیدرات های پیچیده علاوه بر تامین انرژی، دارای ریزمغذی های مورد نیاز بدن هستند؛ بنابراین حذف آن ها از رژیم غذایی لطمات زیادی را به بدن وارد می کند.

مظهری افزود: به طور کلی افراد جامعه به ویژه زنان باید به این موضوع توجه داشته باشند که رژیم غذایی مناسب رژیمی نیست که آن ها را سریع لاغر کند، بلکه رژیمی است که در دوران کاهش یا افزایش وزن، عارضه ای برای آن ها به وجود نیاورد.

او اظهار کرد: رژیم مناسب باید علاوه بر لذت بخش بودن، تمام نیاز های بدن از نظر تامین روزانه هرم غذایی، ریزمغذی ها، درشت مغذی ها و کربوهیدرات ها را تامین کند؛ بنابراین کاهش تدریجی مواد غذایی مورد مصرف روزانه و افزایش تدریجی فعالیت های بدنی می تواند به این امر کمک شایانی کند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1814

به "خانم های باردار مراقب رژیم غذایی شان باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانم های باردار مراقب رژیم غذایی شان باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید