توازن در زندگی، تأکید حضرت زهرا (س) برای بشریت

به گزارش بانوی ایران، خبرنگاران/قزوین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: الگویی که حضرت زهرا (س) برای تمام بانوان و مردان ایجاد کردند نشان می دهد می توان توازن را در زندگی مورد توجه قرار داد یعنی هم همسر و فرزند و مادر خوبی بود و هم نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی توجه و مشارکت داشت.

توازن در زندگی، تأکید حضرت زهرا (س) برای بشریت

مریم بیدخام، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: انسان به دلیل فطرت پاک و گرایش به کمال طلبی همیشه کوشش می نماید از بهترین ها در حوزه های مختلف از جمله مسائل دینی و معنوی الگو بگیرد و بهترین شیوه رفتاری را مورد توجه قرار دهد؛ این موضوع در ذات و فطرت او قرار گرفته است.

وی افزود: الگو دریافت از انسان های پیروز از جمله اهل بیت امری مبرهن است تا مثل آن ها رفتار کنیم، این امر در عصر جدید نیز حاکم است و هر چقدر سبک زندگی مطابق با مباحث روز علمی پیشرفت کند و زندگی مدرنیته گردد باز هم ارزش ها و فضایل اخلاقی مطابق با فطرت آدمی تغییر نمی نماید و چیزی جای فضایل اخلاقی را نمی گیرد.

بیدخام با بیان اینکه سیره و سبک زندگی حضرت زهرا (س) از دو منظر فردی و اجتماعی می توان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در بعد زندگی فردی آن حضرت می بینیم که ایشان الگویی برای اعصار مختلف هم برای مردان و هم برای زنان است.

وی ادامه داد: در بعد خانوادگی آن حضرت زمانی که در منزل پدر بودند لقب ام ابیها را به دست آوردند، آن هم در زمانی که اوج زندگی مردسالاری بود و به دختران و زنان اهمیت داده نمی شد و حتی دختران را زنده به گور می کردند. در چنین شرایطی پیامبر بزرگ اسلام دست فرزند دختر خود را می بوسد و او را در صدر مجلس می نشاند.

این مسئول تأکید کرد: این عشق و محبت متقابل بین حضرت زهرا (س) و پدر بزرگوارش را می توان در روایات مختلف مشاهده کرد لذا این اتفاق امری عادی صرف مهر و عاطفه دختر و پدر نیست بلکه از صندلی کسی است که خاتم پیامبران است و این رویکرد را برای تمامی انسان ها در تمامی اعصار به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به بعد همسرداری حضرت زهرا (س) بیان نمود: آن حضرت در طول زندگی مشترک خود هیچ گاه چیزی از امیرالمؤمنین (ع) درخواست نکرد تا بدین واسطه همسرش را شرمسار نبیند؛ همچنین علی رغم مرسوم بودن ازدواج های متعدد در آن موقع امام علی (ع) نیز همسر دیگری در زمان حیات حضرت زهرا (س) اختیار نکرد که این نشان دهنده اوج عشق و محبت بین آن آن ها بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در تربیت فرزندان خود بسیار کوشا بود، افزود: در سیره زندگی ایشان می بینیم که حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین تربیت را برای فرزندان خود دارد به گونه ای که فرزندانشان سرور جوانان جهان و آخرت هستند.

وی با اشاره به بعد اجتماعی زندگی حضرت زهرا (س) ادامه داد: در کنار وظایف مادری، همسری و فرزندی می بینیم که آن حضرت به شایسته ترین روش در فعالیت های اجتماعی و دفاع از ولایت حاضر می شوند به گونه ای که خطبه فدکیه آن حضرت نشان می دهد که ایشان یک انسان کاملاً سیاسی است.

این مسئول افزود: الگویی که حضرت زهرا (س) برای تمام بانوان و مردان ایجاد کردند نشان می دهد می توان توازن را در زندگی متوجه قرار داد یعنی هم همسر و فرزند و مادر خوبی بود و هم نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی نیز توجه و مشارکت داشت.

بیدخام با تأکید بر اینکه باید سیره زندگی حضرت صدیقه طاهره (س) را پیگیری و برای همه به عنوان یک الگو مورد توجه قرار داد؛ گفت: توجه به ساده زیستی حضرت زهرا (س) از دیگر نمونه های زندگی ایشان برای الگوبرداری یکایک ماست، اینکه خود را درگیر مظاهر جهانیی نکردند و با وجود اینکه دختر پیامبر خاتم (ص) بودند اما به ساده ترین شکل ممکن زندگی نموده و رفتار و منش و کردار خود را در حقیر شمردن مظاهر جهان دنبال کردند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در خاتمه گفت: هر چقدر بتوانیم نزدیک به سبک و سیره زندگی حضرت زهرا (س) باشیم بی شک پیروز خواهیم بود، لذا در همه امور زندگی از جمله ساده زیستی، عبادت، خانواده داری و اولویت قرار دادن به خانواده را باید از سیره زندگی آن حضرت الگوبرداری نموده و کوشش کنیم مثل ایشان رفتار کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 763

به "توازن در زندگی، تأکید حضرت زهرا (س) برای بشریت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توازن در زندگی، تأکید حضرت زهرا (س) برای بشریت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید