برترین میوه ها برای کاهش خطرات چاقی و دیابت

به گزارش بانوی ایران، ما از پیش می دانستیم که میوه ها فواید زیادی برای سلامتی دارند. یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و بعلاوه سبزیجات می تواند منجر به کاهش وزن، سلامت استخوان، التهاب و موارد دیگر گردد. بنابراین، مهم است که حداقل اندازه توصیه شده یعنی فقط دو وعده در روز میوه را میل کنید.

برترین میوه ها برای کاهش خطرات چاقی و دیابت

به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهونیوز، به همان میزان که میوه ها در سبک زندگی شما سالم هستند یک کشف تازه ممکن است شما را متقاعد کند که رژیم غذایی خود را بیش تر اصلاح کنید. بر اساس نتایج پژوهشی تازه که در شماره جولای 2022 مجله Food Research International منتشر شده میوه های حاوی پلی فِنول بالا می توانند خطر ابتلا به دیابت و چاقی را کاهش دهند. پژوهشگران دریافتند که همین امر در خصوص سبزیجات سرشار از پلی فنول نیز صدق می نماید.

پلی فنول ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می نمایند. این ترکیبات برای محافظت از بافت های بدن در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری های مرتبط مانند سرطان، بیماری عروق کرونر قلب و التهاب شناخته شده اند.

این تحقیق از سوی کالج علوم غذایی و مهندسی تغذیه در دانشگاه کشاورزی چین و هم چنین گروه تغذیه و بهداشت در دانشگاه پزشکی هبی صورت گرفته است. به گفته محققان، پلی فنول ها به طور گسترده در رژیم غذایی وجود دارند و اثرات مقاومی بر بعضی بیماری های متابولیک مزمن از جمله دیابت نوع 2 و چاقی دارند.

در این پژوهش پژوهشگران اثرات پلی فنول های موجود در میوه ها و سبزیجات را بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی آنالیز کردند. آنان دریافتند که پلی فنول ها علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو نقش مهمی در رابطه بین دیابت نوع 2 و چاقی دارند.

پلی فنول ها در تنظیم هورمون های گرسنگی مانند لپتین هورمون من سیر هستم نقش دارند. با سرکوب گرسنگی، خوردن غذاهای غنی از پلی فنول می تواند به کاهش مصرف غذا یاری کند و در نتیجه خطر چاقی را کاهش دهد. این ترکیبات گیاهی هم چنین بخشی از راستا متابولیسم چربی شما هستند و به تجزیه چربی به وسیله اکسیداسیون اسیدهای چرب یاری می نمایند.

این پژوهش نشان داد که خوردن پلی فنول ها هم چنین می تواند خطر دیابت نوع 2 را با بهبود چاقی کاهش دهد.

در حالی که بسیاری از ما چاقی را تنها افزایش وزنی ساده قلمداد می نماید واقعیت آن است که چاقی با بیماری های مزمن بسیار بیش تری در ارتباط است. این موضوع تنها بر وزن شما تاثیر می گذارد بلکه شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های متابولیک اضافی نیز قرار می دهد. چاقی یک التهاب مزمن درجه پایین است که باعث مقاومت به انسولین می گردد و مقاومت به انسولین می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 گردد. این ارتباط نزدیک بین چاقی و دیابت دلیلی است که پژوهشگران به طور خلاصه بیان کردند که مصرف پلی فنول می تواند خطر ابتلا به هر دو بیماری را کاهش دهد.

اگر می خواهید میوه هایی را انتخاب کنید که حاوی پلی فنول های بالایی هستند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی یاری نمایند در خرید بعدی خود از این میوه ها بهره ببرید: بلوبری یا تمشک، انگور فرنگی سیاه، توت گلوگیر یا چاک بری، سیب و آقطی سیاه.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2141

به "برترین میوه ها برای کاهش خطرات چاقی و دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین میوه ها برای کاهش خطرات چاقی و دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید