انواع عفونت های خونی

به گزارش بانوی ایران، نواع متعددی از عفونت های خونی وجود دارد که شایع ترین آن ها سپتیسمی می باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با عفونت خونی، دوره درمان و عوامل خطرساز مرتبط با این بیماری ارائه شده است.

انواع عفونت های خونی

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

نواع متعددی از عفونت های خونی وجود دارد که شایع ترین آن ها سپتیسمی می باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با عفونت خونی، دوره درمان و عوامل خطرساز مرتبط با این بیماری ارائه شده است.

عفونت خون یک نوع بیماری بوده که در آن سلول ها و پلاسمای خون از طریق پاتوژن ها و سموم آلوده می گردند. بسکمک از انواع عفونت های خونی وجود دارد، اما شایع ترین آن ها سپتیسمی نام دارد. اصطلاح سپتیسمی عفونت خونی اغلب با اختلالات خونی که عمدتا ژنتیکی بوده و ماهیت غیر مسری دارند، مانند ترومبوسیتوپنی و ترومبوسیتوپنی اشتباه گرفته می گردد. هنگامی که به عفونت های خونی اشاره می کنیم، اصطلاح سپتیسمی و سپسیس اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. اما این دو کلمه از نظر معنی تاحدی با هم تفاوت دارند. سپسیس بیماری بوده که در آن کل بدن از طریق سموم تحت تاثیر قرار می گیرد و میکروارگاهمم های مضر از یک محل به محل دیگر انتشار می یابند. اما سپتیسمی بیماری بوده که در آن پاتوژن های فعال در خود جریان خون حضور دارند. هنگامی که پاتوژن ها درگیر تنها باکتری ها باشند، این بیماری باکتریمیا نامیده می گردد. از میان همه انواع مختلف، سپتیسمی ناشی از باکتری ها جدی ترین بیماری بوده که اغلب نیاز به مراقبت پزشکی ویژه ای دارد.

علل بروز این بیماری

در برخی افراد که دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند، حتی باکتری ها و ویروس ها می توانند مسئول بروز سپتیسمی باشند. اغلب، سپتیسمی از یک ناحیه آلوده که ممکن است یک اندام بزرگ و یا یک زخم و یا برش آلوده باشد، به ناحیه دیگر منتشر می گردد،

پنومونی یک مثال از عفونت خونی بوده که حالتی از سپتیسمی می باشد که در ریه ها ایجاد می گردد. عفونت دستگاه ادراری یکی دیگر از انواع نسبتا خفیف علل این بیماری می باشد. علل دیگر می تواند مننژیت، آپاندیس عود کرده و یا آپاندیسیت، سلولیت و عفونت هایی که از اندام های شکم انتشار می یابند، است. عفونت هایی که از کبد توسعه می یابند، بسیار گسترده بوده، چون به راحتی به مکان های دیگر انتشار یافته و یاعث آلوده شدن اندام های سالم می گردند.

علائم سپتسمی

تب اغلب مشهودترین علت سپتسمی می باشد. تب بالا همراه با لرز در این عارضه رخ می دهد.

بیمار ممکن است ضربان قلب بالای و تنفس نامنظم را تجربه کند.

در این عارضه بیمار دچار سردردهای شدید می گردد.

برخی واکنش های قابل ملاحظه پوستی مانند راش هم ممکن است در این مواقع ایجاد گردد که محدود به یک منطقه خاص بوده و یا بسته به شدت بیماری و سیستم ایمنی بدن بیمار می تواند به کل بدن توسعه یابد.

درمان

درمان سپتسمی اغلب وابسته به علل بروز این بیماری می باشد. مرحله اول درمان، تشخیص و شناسایی عوامل دقیق ایجاد کننده عفونت خون می باشند و در پی آن هم درمان های پزشکی باید صورت گیرد. در بیشتر موارد به ویژه زمانی که سیستم ایمنی فرد درگیر این بیماری شد، ضروری است که شخص از کمک متخصص در این زمینه بهره بگیرد. درمان این بیماری عمدتا شامل تجویز آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی و یا در موارد شدید به صورت تزریق داخل وریدی می باشد.

عوامل خطر ساز عفونت های خونی

برخی افراد در معرض ابتلاء جدی انتشار سریع همه عفونت های خونی قرار دارند، که برخی از این افراد شامل موارد زیر می باشند:

افرادی با سیستم ایمنی پایین

بیماران مبتلا به ایدز، سرطان، دیابت و غیره

بیمارانی که پیوند عضو شده اند و یا از داروهایی که سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن می باشد، استفاده می کنند.

بیماران مبتلا به مسائل طحال

افرادی که مبتلا به سوختی شدید هستند هم در معرض خطر ابتلا به عفونت باکتریایی خون قرار دارند.

افرادی که برای مدت زمان طولانی از استروئیدها استفاده می کنند.

افرادی از تحت شیمی درمان و یا پرتو درمانی قرار دارند.

در موارد سپتسمی، بهتر است که در اسرع وقت بیماری تشخیص داده شده و درمان گردد، تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1885

به "انواع عفونت های خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع عفونت های خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید