انتخاب مکرون با هدف انتخابات 2022

به گزارش بانوی ایران، در پی ناکامی حزب امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دور دوم انتخابات محلی و پس از استعفای ادوارد فیلیپ، نخست وزیر محبوب فرانسه؛ مکرون یک چهره کمتر شناخته شده به نام ژان کاستکس را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد؛ انتخابی که به عقیده بسیاری از ناظران با اهداف سیاسی انجام شد و در جهت احیای محبوبیت مکرون تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2022 بود. در روزهای آینده هم انتظار می رود تغییرات گسترده ای در کابینه رخ دهد و نخست وزیر جدید کار خود را با چهره های جدید شروع کند.

انتخاب مکرون با هدف انتخابات 2022

به گزارش فایننشال تایمز، حدود دو ماه قبل هنگامی که امانوئل مکرون آقای کاستکس 55 ساله را به عنوان مسئول سرانجام دادن به قرنطینه دو ماهه فرانسه انتخاب کرد، هیچ کس تصورش را هم نمی کرد که این بروکرات کمتر شناخته شده جایگزین ادوارد فیلیپ، نخست وزیر محبوب و مشهور فرانسه گردد. ناظران عملکرد کاستکس در بازگشایی کسب و کارها پس از فروکش کردن همه گیری ویروس کرونا را پیروز ارزیابی می نمایند و احتمال می دهند، همین امر مکرون را تحت تأثیر قرار داده و ترغیب نموده باشد که او را جایگزین ادوارد فیلیپ کند. این در حالی است که فاصله محبوبیت ادوارد فیلیپ با نخست وزیر جدید بسیار زیاد است. فیلیپ که از او به عنوان محبوب ترین فرد کابینه مکرون یاد می گردد، پس از انتخابات 2017 به نخست وزیری رسید و توانست یاری زیادی به مکرون کند تا برنامه اصلاحات مالی بلندپروازانه اش را اجرا کند. اما در جریان انتخابات محلی اخیر رسانه ها با مقایسه محبوبیت مکرون و فیلیپ، به نخست وزیر لقب رقیب مکرون را دادند و نوشتند، نخست وزیر از رئیس جمهوری محبوب تر است و احتمال اینکه مکرون او را عوض کند، بسیار زیاد است. این پیش بینی روز آدینه به حقیقت پیوست و فیلیپ در هتل متینگتون طی مراسمی با کرسی نخست وزیری خداحافظی کرد و به قول خودش بار سنگین مسئولیت را از دوش خود برداشت و بر دوش کاستکس گذاشت. آنهم در شرایطی که تازه ترین نظرسنجی ها حاکی از آن بود که حدود 60 درصد فرانسوی ها خواهان ماندن فیلیپ در کرسی نخست وزیری هستند.

پُر کار اما کم خطر

به گزارش فرانس 24، کاستکس اگرچه در دولت های مختلف نقش های مختلفی داشته اما در مقایسه با فیلیپ محبوبیت بالایی ندارد و در افکار عمومی فرانسه چندان شناخته شده نیست و از این رو، یک چهره کم خطر برای مکرون به شمار می رود. او در دولت های نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند در پست های معاون وزیر کار و معاون وزیر بهداشت کارنموده و پیروز ترین عملنمودها را داشته است. به طوری که بسیاری از تحلیلگران از او با عنوان چاقوی چندکاره سوئیسی یاد می نمایند. کاستکس در انتخابات 2020 شهرداری ها هم بار دیگر پیروز شد با کسب آرای مطلق در شهر پراد، در جنوب غربی فرانسه، در همان مرحله اول پیروز گردد و به نظر می رسد با توجه به اینکه دو چالش اصلی دولت مکرون در حال حاضر مبارزه با ویروس کرونا و حل بحران مالی است انتخاب ژان کاستکس در این دو زمینه مفید باشد. به گزارش دویچه وله، قرار است روز چهارشنبه یعنی سه روز دیگر کابینه جدید فرانسه معرفی گردد و مکرون پیشتر گفته بود، اولویت های دولت بعدی حوزه سلامت، جوانان و بازنشستگان خواهد بود.

با این حال، اندرو اسمیت، استاد علوم سیاسی دانشگاه چیچستر فرانسه درباره این انتخاب گفت: جایگزین کردن کاستکس با فیلیپ در واقع یک استراتژی است. مکرون با این کار می خواهد نفوذ خود را در دولت بالا ببرد. ما اغلب شنیده ایم که مکرون هوادار ایده دخالت شخصی رئیس جمهوری در بسیاری از مسائل است. با وجود فیلیپ او نمی توانست بیش از اندازه در کار دولت دخالت کند و بین نخست وزیر و رئیس جمهوری تنش هایی وجود داشت. اما به نظر می رسد کاستکس بیش از فیلیپ به خواسته های مکرون تن بدهد.

پیغامی که شنیده نشد

به گزارش نیویورک تایمز، بعضی ناظران پیش بینی نموده بودند، نخست وزیر بعدی فرانسه یک حامی محیط زیست یا یک چپگرا باشد زیرا مردم فرانسه در انتخابات محلی هفته گذشته با رأی دادن به سبزها و سوسیالیست ها این پیغام را به مکرون داده بودند که اولویت هایشان تغییر نموده و مسائل زیست محیطی برایشان مهم است اما مکرون با انتخاب کاستکس نشان داد که یا این پیغام را بخوبی دریافت ننموده یا توجهی به این پیغام ننموده است زیرا کاستکس نه تنها یک راستگرای محافظه کار نزدیک به نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه است بلکه حامی محیط زیست هم نیست. جرالد گرانبرگ، اندیشمند علوم سیاسی در دانشگاه پو معتقد است، اصلی ترین دلیل انتخاب یک چهره کمتر شناخته شده به عنوان جایگزین فیلیپ این است که مکرون از نظر شخصیتی یک فرد بسیار از خودراضی است و نمی خواهد هیچ کس روی محبوبیتش سایه بیندازد. او نمی خواهد از او به عنوان رئیس جمهوری دولت ادوارد فیلیپ یاد نمایند.

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی که نخست وزیر بالاترین پست اجرایی کشور است و اختیارات گسترده ای دارد، در فرانسه رئیس جمهوری بالاترین پست اجرایی است و نخست وزیر و اعضای کابینه باید در چارچوب سیاست های رئیس جمهوری انجام وظیفه نمایند. همین مسأله کار را برای نخست وزیر بسیار سخت می نماید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1144

به "انتخاب مکرون با هدف انتخابات 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب مکرون با هدف انتخابات 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید