آیا چای سبز برای شما مفید است؟

به گزارش بانوی ایران، چای سبز امروزه دستاورد بزرگی برای بیشتر افرادی محسوب می گردد که مراقب سلامتی خود هستند. مفید یا غیر مفید بودن این چای تنها به وسیله آنالیز خواص سلامتی بخش درونی آن به اثبات می رسد.

آیا چای سبز برای شما مفید است؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

چای سبز امروزه دستاورد بزرگی برای بیشتر افرادی محسوب می گردد که مراقب سلامتی خود هستند. مفید یا غیر مفید بودن این چای تنها به وسیله آنالیز خواص سلامتی بخش درونی آن به اثبات می رسد.

چای سبز از زمان های قدیم به وسیله چینی ها مورد استفاده قرار می گرفته است اما دیگر افراد دنیا به تازگی به خواص سلامتی بخش این چای پی برده اند. تعدادی از محققین سعی در اثبات مفید بودن آن داشته اند. پس از یک دهه تحقیق بر روی چای سبز و فوائد سلامتی و درمانی آن، فهرستی از فوائد فراوان این چای تهیه شده است.

مواد تشکیل دهنده چای سبز

فوائد سلامتی بخش مختلف چای سبز را می توان به مواد تشکیل دهنده آن نسبت داد. مهمترین ماده تشکیل دهنده این چای یک ماده گیاهی تحت اسم پلی فنول است. این مواد شیمیایی که بعلاوه تحت اسم فیتوکمیکال ها شناخته می شوند منبعی غنی از آنتی اکسیدان به حساب می آیند. بعلاوه حاوی شش نوع پلی فنول تحت اسم کاتچین می باشند. یکی از این کاتچین ها، به اسم اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) یکی از انواع بسیار فعال و مفید است. بعلاوه حاوی آلکالوئیدهایی مانند کافئین بوده که به هنگام مصرف در مقادیر کم برای سلامتی مفید می باشند. مواد تشکیل دهنده دیگر این چای، ویتامینهای A، B1، B12، K، E، C، U و P، تانین (فلاونول)، مهمیم، تئوفیلین، تیانین، تئوبرومین، چربی، موم، ساپونین، روغن های عصاره ای، کاروتن، ویتامین C، فلوراید، آهن، روی، کلسیم، استرانتیوم، سلنیوم، مس و نیکل را تشکیل می دهد. بعلاوه حاوی اسید گالیک، اسید کوئینیک، فیبر خوارکی محلول، و مقادیری کربوهیدرات و سایر مواد معدنی است.

فوائد سلامتی بخش ناشی از نوشیدن چای سبز

این واقعیت که چای سبز دارای خواص سلامتی بخش متعددی در مقایسه با چای یا قهوه است، جای بحث نیست. اجازه دهید دریابیم که این فوائد دقیقاً چه می باشند.

حفظ فشار خون: آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، اثرات مضر چربی ها و روغن های مصرف شده را کاهش می دهند. این چای کلسترول را پایین آورده و به حفظ سطوح طبیعی فشار خون یاری می کند. سطوح کلسترول مفید (HDL) را نسبت به کلسترول مضر (LDL) افزایش می دهد.

پیشگیری از بروز سرطان: چای سبز دارای خواص پیشگیری نماینده از سرطان بوده که در برابر بوجود آمدن سلولهای سرطانی عمل می نمایند.

یاری به کاهش وزن: چای سبز تا حد زیادی می تواند به فرایند کاهش وزن به علت خواص مختلفی که دارا می باشد، یاری نماید. بعلاوه در حفظ وزن مطلوب و کنترل افزایش بیش از حد وزن مفید است.

مفید برای سیستم ایمنی بدن: این چای سیستم ایمنی بدن را تقویت ساخته و هم به برطرف اختلال سیستم ایمنی یاری می کند. حتی با آلرژی های موجود در بدن فرد مبارزه می کند.

بهبود دستگاه گوارش: چای سبز برای سیستم گوارش بسیار مفید بوده و از بروز انواع اختلالات گوارشی جلوگیری می کند. این چای به ویژه در برطرف یبوست مفید است.

افزایش سلامت قلب: این چای به جلوگیری از بروز اختلالات مرتبط با قلب مانند حملات قلبی و انسداد رگهای خونی و عروق قلب یاری می کند. بعلاوه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهد و باعث کاهش لخته شدن خون می گردد.

عمل به اسم عامل ضد باکتری: چای سبز باکتری های مضر روده ها را از بین برده و تعداد باکتریهای خوب را افزایش داده در نتیجه سلامت دستگاه گوارش را حفظ می کند.

جلوگیری از بروز دیابت: چای سبز به کنترل سطوح قند خون یاری نموده و در نتیجه از بروز دیابت جلوگیری می کند.

تضمین سلامت روان: این چای هوشیاری روانی را افزایش می دهد و مانع از بروز اختلالات شناختی می گردد. چای سبز به برطرف استرس یاری نموده و آرامش و تمدد اعصاب را ایجاد می کند.

مبارزه در برابر بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون: آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز به پروتئینی سمی تحت اسم فیبریل های آمیلوئید که منجر به بروز بیماری آلزایمر و پارکینسون می گردد، اجازه تشکیل شدن نمی دهند.

عمل به اسم یک داروی ضد افسردگی: مصرف چای سبز همچون یک داروی ضد افسردگی با کاهش سطح کورتیزول که یک هورمون استرس است، عمل می کند. بعلاوه بر سرعت انتقال دهنده های عصبی افزوده که به افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی یاری می نمایند. این امر به برطرف افسردگی یاری می کند.

افزایش زیبایی: چای سبز بعلاوه موجب زیبا و سالم شدن مو و پوست سبب می گردد. این چای چهره ای عاری از چین و چروک را با آهسته ساختن فرایند پیری به ما می بخشد.

محافظت از سلامت دهان و دندان: این چای به جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماریهای لثوی و سایر اختلالات مختلف دندانی یاری می کند. بعلاوه به حفظ بهداشت دهان و دندان یاری می کند.

بازسازی DNA: چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی (کاتچین) است که در پی رادیکالهای آزاد در سلولها گشته و آنها را از آسیب رساندن به DNA بازمی دارند.

جلوگیری از بروز آرتریت روماتوئید: ترکیب EGCG موجود در چای سبز درد و آسیب وارد شده به مفاصل را با متوقف ساختن واکنشی شیمیایی که منجر به بروز آرتریت روماتوئید می گردد، کاهش می دهد.

جدای از این، چای سبز بعلاوه به جلوگیری از بروز ترومبوز، سکته مغزی، بی خوابی، بوی بد دهان، و خستگی یاری نموده و به حفظ شور و نشاط یاری می کند.

چه کسانی نبایستی چای سبز مصرف کند

اگرچه چای سبز دارای خواص درمانی بسیاری است، اما از مقادیر قابل توجهی کافئین برخوردار می باشد. چای سبز بعلاوه می تواند بر روی تأثیر برخی داروها به شدت اثر گذارد. از اینرو، برخی از محققان امر پزشکی اسم می نمایند که چنانچه مبتلا به هریک از عوارض ذیل می باشید، آنگاه مصرف چای سبز توصیه نمی گردد.

بیماریهای مرتبط با کلیه

هر نوع مسائل قلبی پیچیده

مسائل لخته شدن خون شدید

آلرژی به گیاهان، رنگ، مواد غذایی و غیره

اختلالات اضطرابی

در صورت بارداری و یا در صورت قصد فرزند دار شدن

در صورت شیردهی

پرکاری تیروئید

مشکل آب سیاه

مسائل کبد

چای سبز را می توان حدود سه مرتبه در روز به صورت داغ و یا به شکل آیس تی (یخ) مصرف کرد. بهتر است با کمی عسل آن را مصرف نمایید تا طعم تلخ آن از بین برود. همچون هر ماده غذایی دیگر، بایستی آن را در حد اعتدال مصرف نمود به این علت که مصرف زیاد این چای ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1879

به "آیا چای سبز برای شما مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا چای سبز برای شما مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید