پس از غذا خوردن خسته شدید؟ در اینجا علت و نحوه برطرف آن آمده است

به گزارش بانوی ایران، جولی استفانسکی سخنگوی آموزشگاه تغذیه و رژیم شناسی می گوید: اغلب خستگی پس از غذا خوردن را از بیماران شنیده ام. احساس خستگی پس از ناهار یا به طور کلی پس از غذا به عنوان خواب آلودگی پس از غذا شناخته می گردد یا به صورت محاوره ای از آن تحت عنوان کمای غذایی یاد می گردد.

پس از غذا خوردن خسته شدید؟ در اینجا علت و نحوه برطرف آن آمده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، ساندرا آریوالو از مقام های درمانی در نیویورک می گوید: بخشی از این پدیده به علت فیزیولوژی اولیه است: وقتی انسان غذا می خورد بخش عمده خون اش برای پردازش غذا به اندام های گوارشی می رود.

پس از خوردن غذا بدن ممکن است سروتونین بیش تری فراوری کند یک انتقال دهنده عصبی که خواب و خلق و خو را تنظیم می نماید به خصوص اگر غذا سرشار از اسید آمینه ضروری تریپتوفان باشد که در پروتئین هایی مانند مرغ، پنیر و ماهی یافت می گردد.

با این وجود، عوامل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که این واکنش طبیعی را تشدید می نماید و باعث می گردد گذراندن بقیه روز کاری یا هر فعالیت دیگری به مثابه بی حرکتی باشد.

در اینجا مواردی که باید باید به آن توجه داشته باشید بیان می شوند:

وعده های غذایی سنگین یا شیرین

وقتی صحبت از این می گردد که چرا پس از غذا خوردن بیش از حد احساس خستگی می کنید یک علت رایج مصرف وعده های غذایی سنگین از نظر کمیت یا کیفیت است. بعضی از افراد وقتی احساس سیری می نمایند به جای توقف غذا خوردن پرخوری می نمایند به خصوص اگر حواس شان به به انجام کار های دیگری نیز پرت شده باشد. اگر گرسنگی بیش از حد کنترل اشتهای تان را سخت می سازد نخوردن صبحانه نیز می تواند منجر به افراط در طول روز گردد.

استفانسکی می گوید: کسی که بعد از غذا احساس خستگی زیادی می نماید ممکن است به کاهش سرعت غذا خوردن و کاهش میزان وعده های غذایی خود فکر کند تا جایی که پرخوری نکند.

مهم نیست که چه چیزی می خورید چه کربوهیدرات، چه چربی و چه پروتئین اگر خیلی بیش تر از آن چه بدن شما برای تحمل آن طراحی شده خورده شوند بدن تان زمان زیادی را صرف هضم آن غذا خواهد نمود. استفانسکی اشاره می نماید که چربی ها سخت ترین ماده مغذی برای هضم هستند، زیرا مولکول های آن بسیار بزرگتر از پروتئین یا کربوهیدرات می باشند. اگر یک وعده غذایی پرچرب مانند غذا های سرخ شده یا پیتزا خورده باشید ممکن است احساس خستگی کنید. وعده های غذایی سرشار از قند افزوده یا کربوهیدرات های تصفیه شده یا بسیار فرآوری شده به علت نحوه متابولیسم این مواد در بدن در مقایسه با قند یا کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی طبیعی یا کم تر فرآوری شده می توانند تاثیر مشابهی داشته باشند.

کریستین کرک پاتریک متخصص تغذیه در کلینیک کلیولند می گوید: فیبر موجود در غذا های به اصطلاح کامل جذب قند را در بدن را کُند می سازد و این بدان معناست که باعث افزایش قند خون یا انسولین نمی شوند و در عوض انرژی پایدارتری به شما می دهد.

اگر ناهار شما بیش تر از کربوهیدرات و سپس دسر تشکیل شده باشد سطح قند خون و انسولین تان می تواند به سرعت افزایش یابد.

استفانسکی می گوید غذا های با قند بالا و نوشیدنی های شیرین می توانند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند. علاوه بر این، پرهیز از الکل یکی از اولین مواردی است که باید شروع کنید.

به گفته متخصصان انتخاب وعده ها و میان وعده های متعادل تر می تواند به شما یاری کند بعد از غذا خوردن کمتر احساس خستگی کنید از جمله می توانید مواد غذایی ای، چون یک سوپ بر پایه لوبیا، یک سالاد با سس روغن زیتون و سرکه بالزامیک، پروتئین های بدون چربی مانند سالمون، گوشت مرغ سفید یا لوبیا و سایر موادی که قند زیادی ندارند را انتخاب کنید. غلات کامل با گوشت بوقلمون سفید، پنیر و سبزیجات می تواند یکی دیگر از گزینه ها باشد. اگر در تنگنا هستید به جای گرفتن آب نبات یک سیب با کره آجیل بخورید. از خوردن تنقلات، فست فود یا دونات خودداری نمایید. هم چنین، پنج دقیقه پیاده روی یا چیزی به بهبود گردش خون و هوشیاری نیز یاری می نماید.

خواب بد

به گفته کرک پاتریک خواب هورمون های شما از جمله هورمون های گوارشی را تنظیم می نماید. او اشاره می نماید که اگر کم خواب هستید بدن تان احتمالا هورمونی به نام لپتین را سرکوب می نماید که سیگنال می دهد:من سیر هستم و دیگر نیازی ندارم یا گرلین را افزایش می دهد هورمونی که به بدن دستور می دهد:به من غذا بده.

استراحت ناکافی هم چنین می تواند بر مهارت های تصمیم گیری، تنظیم عاطفی و ناحیه مغزی که مصرف غذا را تنظیم می نماید تاثیر منفی بگذارد و مقاومت در برابر هوس خوردن غذا های بسیار خوش طعم را سختتر سازد.

می توانید با کسب اطمینان از این که هفت تا نه ساعت در شب در محیطی خنک، تاریک و ساکت بخوابید خواب تان را بهبود بخشید. از نوشیدن کافئین دست کم شش ساعت پیش از خواب معمولی پیش از خواب خودداری ورزید. رعایت روال منظم استراحت و رابطه زوج ها نیز می تواند یاری نماینده باشد.

مسائل قند خون

برای بعضی از افراد خستگی پس از غذا می تواند نشانه موضوع جدی تری باشد. آمار در حال حاضر نشان می دهد که بسیاری از مردم در ایالات متحده به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند و نسبت به آن آگاهی ندارند. زمانی که فردی نتواند به درستی کربوهیدرات ها را متابولیزه کند و بنابراین میزان زیادی انسولین در خون داشته باشد سطح انرژی اش کاهش خواهد یافت.

اگر به طور منظم پس از غذا خوردن حتی پس از انجام تنظیمات رژیم غذایی احساس خواب آلودگی می کنید، از پزشک خود بخواهید آزمایش هموگلوبین A1c را انجام دهد.

استفانسکی می گوید: این آزمایش میانگین سطح قند خون را میزان گیری می نماید و نشان می دهد که چه میزان گلوکز به هموگلوبین در گلبول های قرمز متصل است. اگر این میزان زیاد باشد نشان می دهد که بدن شما در حال تقلا برای متابولیسم غذا و متابولیسم کربوهیدرات ها می باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1402 بروزرسانی: 14 مرداد 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2320

به "پس از غذا خوردن خسته شدید؟ در اینجا علت و نحوه برطرف آن آمده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از غذا خوردن خسته شدید؟ در اینجا علت و نحوه برطرف آن آمده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید