خاتمه جنگ در یمن چطور رقم می خورد؟

به گزارش بانوی ایران، جنایاتی که در طول بیش از چهار سال بر مردم یمن رفته قابل چشم پوشی نیست.

خاتمه جنگ در یمن چطور رقم می خورد؟

دنیای غرب هم با استاندارد دوگانه از جنایاتی که در یمن توسط عربستان صورت گرفته گذشت. به جز چند بیانیه و قطعنامه در سازمان ملل چیز دیگری نبود. ایستادگی یمن در برابر تجاوز خارجی شرایط را به گونه ای بر عربستان سخت نموده است که نه تنها آبروی بین المللی عربستان رفته است بلکه آبروی غرب و تسلیحات غربی هم رفته است و این به نوعی فشار مضاعفی را از سوی افکار عمومی بین المللی بر عربستان وارد می نماید. دیپلمات کشورمان گفت: مجموع اتفاقات خلیج فارس به اضافه مسائلی که عربستان در داخل و خارج دارد مثل مسائل بودجه ای و فروش سهام آرامکو، که احتیاج به ثبات دارد باعث می گردد مجموعا عربستان به این نقطه برسد که قضیه یمن را به اتمام برساند.

معتقدم بازی را باید به صورت برد-برد تمام کرد. البته هیچ یک از شش جنگ گذشته بین یمن و سعودی برنده نظامی نداشته است. این جنگ هم برنده نظامی ندارد؛ اما الان انصارالله با دو حرکت اخیر به یک نوعی دست بالا را دارد. به عقیده من رسیدن به یک نقطه مناسب که هم منافع انصارلله تامین گردد و هم بتوان گفت آبروی عربستان حفظ شده، شدنی است.

عربستان به عنوان داعیه دار رهبری دنیا اسلام به عنوان خادم الحرمین و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشور ها در دنیای عرب برایش سنگین است که از پس انصارلله بر نیامده است. آن ها دخالت ایران در دنیای عرب را مطرح می نمایند، اما وقتی که انصارلله عرب رودرروی عربستان می ایستد، برای سعودی ها که نیروی تاثیرگذار عرب هستند سنگین است.

با توجه به عوامل داخلی و منطقه ای و خارجی و مسائل عربستان در مجموع انصارلله دست بالا را دارد، اما من معتقدم در این شرایط و در نظر دریافت مسائل مردم یمن با تحریم و کشته شدن بچه ها و زنان و مسائل انسانی و زیست محیطی انصارلله می تواند الان از اهرم هایش استفاده کند تا غائله را ختم کند. من معتقدم گشتن و پیدا کردن یک نقطه مشترک بین دو طرف قابل تحقق است. کما اینکه اخیرا در اخبار و رسانه ها آمده بود، سعودی ها با افرادی از انصارالله مرتبط شده اند و مذاکرات را دنبال می نمایند.

نقطه ای بین آنچه خواست انصار لله است و آنچه سعودی ها در این مقطع به آن قائل هستند با توجه به اینکه انصارلله دست بالا را دارد قابل تحقق است. می توان آن نقطه را پیدا کرد که در حقیقت این نقطه جایی است که با قطع دخالت خارجی مسائل داخلی به صورت یمنی-یمنی دنبال گردد. تاجیک گفت: صحنه یمن مخلوطی از درگیری ها است و فقط یک درگیری نیست.

در یمن ماتریس درگیری ها را داریم. باید عناصر این ماتریس را یک به یک حذف کرد. یک قدم آن عربستان است، قدم دوم دخالت اماراتی ها در جنوب یمن و بعد به سمت مسائل گروه های داخل یمن می رویم که آن ها هم بنشینند و مسائلشان را حل و فصل نمایند. من احساسا می کنم با شرایطی که بر عربستان تحمیل شده الان این موقعیت وجود دارد که انصارلله به دنبال ایجاد صلح باشد.

دست کم قدم اول می تواند انجماد فعالیت ها باشد که یعنی هر دو طرف هدنه یا آتش بس را رعایت نمایند. اینکه مناطق و حدود آتش بس کجا باشد را بیشتر متخصصین نظامی باید نظر دهند. به نظر من با توجه به شرایط، صلح با یک چارچوب تعیین همچون انجماد فعالیت ها، پذیرش اصول کلی آتش بس و برطرف تحریم هایی که عربستان بر یمن تحمیل می نماید قابل تحقق است.

نصرت الله تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن و کارشناس مسائل خاورمیانه

منتشر شده در سایت فرارو

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 449

به "خاتمه جنگ در یمن چطور رقم می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه جنگ در یمن چطور رقم می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید