مسائل اینترنت VDSL و راهکار های آن ها

به گزارش بانوی ایران، اینترنت VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line یا خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا است. VDSL همانند ADSL یک فناوری مبتنی بر DSL و خط تلفن ثابت است اما با سرعت و پهنای باند بیشتر.

مسائل اینترنت VDSL و راهکار های آن ها

سرعت دانلود اینترنت VDSL می تواند تا 4 برابر اینترنت ADSL باشد و مهم تر از آن، سرعت آپلود اینترنت VDSL می تواند تا 10 برابر اینترنت ADSL باشد. در ایران که غالب کاربران با سرعت آپلود مشکل دارند؛ اینترنت وی دی اس ال یک ایده آل محسوب می گردد.

از چند سال پیش که صحبت ورود اینترنت VDSL به ایران شد و شرکت مخابرات نوید ارتقای اینترنت ثابت ADSL کاربران به نسل جدید اینترنت پرسرعت را دارد؛ کاربران زیادی چشم انتظار دسترسی و استفاده از این اینترنت بودند و برای آن لحظه شماری کردند.

اگرچه از سال 96 زمزمه هایی درباره ورود اینترنت VDSL به ایران شنیده می شد و مدیرعامل وقت شرکت مخابرات به صورت نمادین از اولین سرویس اینترنت وی دی اس ال پرده برداری کرد ولی دقیقا در نمایشگاه الکامپ سال 97، به طور رسمی سرویس اینترنت VDSL مخابرات به نام سورینو رونمایی شد و وزیر ارتباطات به همراه مدیرعامل مخابرات وعده دادند به زودی اینترنت ADSL کاربران به اینترنت VDSL تبدیل می گردد.

این وعده ها هر چند ماه یک بار تکرار شد و از سال 97 وارد سال 98 شدیم و پس از آن سال 99 فرا رسید؛ اما آن طور که تصور می شد؛ کاربران زیادی به اینترنت VDSL دسترسی پیدا نکردند.

شرکت مخابرات در چند شهر از جمله تهران به صورت بسیار محدود اینترنت VDSL ارائه داد و شرکت شاتل به صورت پایلوت در شهر دزفول استان خوزستان، اینترنت VDSL با سرعت 70 مگابیت را راه اندازی کرد.

وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی، چندین بار در نمایشگاه های الکامپ و همین طور رویدادهای دیگر وعده داد به زودی انحصار مخابرات شکسته شده و شرکت های دیگر هم می توانند وارد حوزه ارائه سرویس اینترنت پرسرعت شوند.

برای نمونه، در اولین روزهای امسال، وزیر ارتباطات اعلام نمود دو شرکت مخابرات و شاتل می خواهند به سرعت و طی یک بازه دو ماهه، 800 هزار پورت VDSL در دو استان تهران و قم ارائه بدهند.

در خرداد ماه اعلام شد شرکت های آسیاتک، پارس آنلاین، های وب، پیشگامان و غیره مجوز ارائه سرویس اینترنت وی دی اس ال دریافتد. همین طور، این وعده ها و تکرار چشم انداز دسترسی به 2 میلیون پورت VDSL تا انتها سال 99 تکرار شد ولی آمارها نشان می دهد اینترنت ثابت در ایران عقب گرد داشته و اصلا نتوانست به اهداف خود برسد.

شرایط اینترنت VDSL در کشور

طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در آبان ماه منتشر شد؛ کل مشترکان اینترنت XDSL کل کشور حدود 7 میلیون 749 هزار و 270 کاربر و ضریب نفوذ VDSL نزدیک به 0.8 درصد است.

اینترنت VDSL در سه استان قم، تهران و مازندارن به ترتیب 0.61 درصد، 0.28 درصد و 0.22 درصد است و در استان های دیگر زیر 0.2 درصد است.

استان تهران که بیشترین تعداد پورت VDSL را دارا است؛ نزدیک به 39 هزار پورت نصب شده است. استان های بعدی قم با 8500 پورت و مازندران با 7300 پورت است. آمار تفکیکی شرایط VDSL در هر استان را می توانید در این گزارش ببینید.

این آمارها نشان می دهند شرایط توسعه VDSL اصلا خوب نیست و در حالی که کاربران برای دستیابی به این فناوری جدید و اینترنت پرسرعت، بی تاب هستند اما به دلایل مختلفی واگذاری پورت ها به کندی صورت می گیرد.

در تازه ترین آمار سایت معتبر Speedtest نیز میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت ایران در ماه دسامبر 2020 نزدیک به 19 مگابیت عنوان شده و رتبه 136 را در میان 139 کشور دارا هستیم.

در ادامه، نگاهی به مهم ترین مسائل اینترنت VDSL خواهیم انداخت و به آنالیز دقیق تر و جزئی تر آن ها می پردازیم. بسیاری از این مسائل، خارج از حیطه کاربران هستند و عملا نمی توان برای حل آن ها اقدامی کرد؛ بلکه متولیان توسعه اینترنت و باندپهن در کشور به همراه شرکت های اینترنتی باید اراده و عزمی برای برطرف آن ها داشته باشند.

در دسترس نبودن اینترنت VDSL

مشکل نخست، عدم دسترسی کاربران به اینترنت VDSL است. گفتیم که VDSL یک فناوری پیشرفته تر از ADSL است. در VDSL، یک شرکت اینترنتی باید در مرکز مخابراتی تجهیزات لازم را نصب کند؛ در کافوهای نزدیک به کاربران باز تجهیزات نصب گردد و کابل کشی های فیبرنوری از مرکز مخابراتی تا کافوها و کابل کشی های خط تلفن ثابت مسی با کیفیت از کافو تا دم در منزل کاربر اجرا شده باشد.

اگرچه اینترنت VDSL یک فناوری مبتنی بر کابل مسی و خط تلفن ثابت است ولی احتیاج به زیرساخت کابل کشی فیبرنوری و تجهیز همه کافوهای خیابان ها به تجهیزات ارائه اینترنت پرسرعت دارد.

مشکل توسعه کند اینترنت وی دی اس ال در همین نقطه است. شرکت مخابرات مسئولیت کابل کشی فیبرنوری را در شهرها برعهده دارد و به هزار و یک دلیل، این کابل کشی کند صورت می گیرد. کابل کشی که انجام شد؛ نوبت به تجهیز کافوها و نصب تجهیزات می رسد که باز شرکت های اینترنتی غالبا آمادگی ندارند یا به اندازه کافی سرمایه برای تجهیز کردن همه کافوهای یک شهر یا یک منطقه را دارا نیستند.

بنابراین، هیچ شرکتی به کاربر سرویس VDSL نمی دهد؛ حالا با هر قیمت و شرایطی!

کاربران در بعضی استان ها مانند تهران و اصفهان بیش از دو سال است که برای دریافت اینترنت VDSL پیش ثبت نام کردند. نه تنها در شرکت مخابرات، بلکه در شرکت های دیگری مانند شاتل، آسیاتک، پیشگامان، پارس آنلاین و غیره پیش ثبت نام کردند ولی خبری از اینترنت VDSL نیست و کاری از دست آن ها برنمی آید.

راهکار: اشاره شد که مشکل توسعه اینترنت VDSL و دریافت پورت خارج از دست و اراده کاربران است. تنها می توان توصیه کرد که حتما به صورت ماهیانه از مرکز مخابراتی منطقه خود جویای زمان ارائه سرویس اینترنت VDSL باشند. همین طور، با مراجعه به سایت های شرکت های اینترنتی که ذکر شد؛ در بخش پیش ثبت نام اینترنت VDSL آن ها ثبت نام نموده تا جزو اولین نفراتی باشد که در صورت آغاز به ارائه این سرویس اینترنت، پورت به آن ها تخصیص داده گردد.

تعرفه ها و حجم

وقتی چیزی کم و نایاب باشد؛ طبیعی است که گرانی و انحصار و کم فروشی به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر، اینترنت VDSL دقیقا چنین شرایطی دارد و نباید انتظار داشته باشید مانند اینترنت ADSL و حتی اینترنت همراه 4G با انواع تعرفه ها و بسته های حجم دار و طولانی مدت متنوع روبرو باشید یا اینکه بین شرکت ها برای ارائه اینترنت ارزان تر، رقابت باشد.

هم شرکت مخابرات و هم شرکت شاتل که فعلا سردمداران ارائه اینترنت پرسرعت VDSL هستند؛ برای آغاز بسته های اینترنت و طرح های محدودی دارند که غالبا برای هر کاربری خوش آیند نبوده و در ادامه باید مرتبا حجم اضافی خریداری کند.

شاتل دو بسته اینترنت طرح اولیه 24 و 240 گیگابایت سالیانه دارد و همراه با مودم ارائه می دهد. قیمت بسته های اینترنت حجم اضافی شاتل مشابه ADSL است و تفاوتی ندارد ولی قیمت بسته های آغاز متفاوت و به طبع گران تر است.

شرکت مخابرات هم سه بسته آغاز سه ماهه، شش ماهه و یک ساله دارد که هریک به ترتیب 50، 100 و 440 گیگابایت حجم دارند و 60، 150 و 400 هزار تومان بدون مودم قیمت خوردند.

البته، مخابرات در ادامه و زمانی که مشترک VDSL می خواهد بسته های خود را تمدید کند؛ تنوع طرح بیشتری دارد و کاربر می تواند از میان چندین بسته، یکی را انتخاب و خریداری کند؛ اگرچه باز برای بسته های پرسرعت انتخاب های محدودی وجود دارد:

راهکار: اگر اینترنت VDSL دم در خانه شما آمده است؛ دست دست نکنید و با هر تعرفه و قیمت و حجم بسته ای؛ مشترک آن شوید. بر سر یک پورت VDSL در بعضی شهرها و مناطق دعوا است و باید هدف نخست شما دریافت یک پورت باشد. پس از آن، می توانید برای ماه های بعدی، طرح های دیگری بخرید یا حجم بسته اضافی خریداری کنید.

شرکت ها برای فروش بیشتر و جذب مخاطب و تشویق به مصرف بیشتر، انواع جشنواره های تخفیفی را در نظر می گیرند و در این جشنواره ها می توانید بسته های پرحجم یک ساله با قیمت هایی تا 50 درصد تخفیف بگیرید.

مثلا، شاتل هر ماه چندین جشنواره فروش بسته اینترنت تخفیف دار برای مشترکان ADSL و VDSL دارد. به علاوه، کم کم و با رقابتی شدن بازار VDSL شاهد افت قیمت ها و افزایش تنوع بسته ها خواهید بود.

مودم VDSL

برای استفاده از اینترنت VDSL احتیاج به یک مودم VDSL دارید. با همان مودم ADSL نمی توانید از اینترنت VDSL بهره ببرید؛ جز اینکه از استاندارد VDSL پشتیبانی کند.

شرکت های اینترنتی همراه با فروش سرویس اینترنت وی دی اس ال، یک مودم هم به شما می دهند. شاتل مودم های برند زایکسل و مخابرات مودم های برند یوتل را به کاربران می دهند.

شاتل هزینه مودم را نقدا و همان در زمان ثبت نام می گیرد و غالبا قیمت مودم 800 هزار تومان است ولی مخابرات به کاربر اجازه می دهد مودم را اقساطی شش ماهه خریداری کند.

بنابراین؛ در گام نخست و خرید یک سرویس اینترنت، مشکل مودم نخواهید داشت و می توانید به اینترنت VDSL وصل شوید اما در ادامه اگر گیمر هستید؛ کاربر حرفه ای مالتی مدیاکار هستید؛ یک شرکت و کسب وکار با ده ها کاربر وای فای هستید؛ باید به فکر خرید یک مودم VDSL دو بانده قوی و خوب باشید.

راهکار: خوش بختانه، این روزها مودم های VDSL قوی در بازار ایران یافت می گردد و شما می توانید یکی از آن ها را خریداری و به جای مودمی که شرکت داده است؛ بهره ببرید. از جمله بهترین مودم های وی دی اس ال در ابزار ایران می توان به مودم تی پی لینک VR400، ایسوس DSL-AC55U، ایسوس DSL-AC88U، تی پی لینک VR600 و VR900 و ایسوس DSL-AC68U اشاره نمود.

سرعت و کیفیت اینترنت VDSL

برای اینترنت VDSL ثبت نام می کنیم؛ سرویسی از یک شرکت می گیریم؛ مودم را خریداری نموده و نصب می کنیم ولی سرعت و کیفیت اینترنت VDSL آن چیزی که تعریف می کردند؛ نیست و تفاوت آن چنانی با اینترنت ADSL ندارد.

یکی از مسائل عظیم VDSL در ماه های اخیر همین مورد بوده و کاربران زیادی آن را گزارش دادند. سرویس اینترنت 50 مگابیت مخابرات را خریداری کردند ولی سرعتی بیشتر از 17 الی 18 مگابیت ندارند.

سرویس اینترنت VDSL شاتل را به امید سرعت 70 مگابیت خریداری کردند ولی سرعتی بیشتر از 30 مگابیت دریافت نمی نمایند. پینگ اینترنت هم بالا و بیش از 100 میلی ثانیه است.

صفر تا صد تجربه اینترنت VDSL: از ثبت نام، هزینه و مودم تا رانژه، سرعت و کیفیت

در اینجا باید به یک اشاره نمود. نخست، شرکت ها در هنگام فروش سرویس VDSL به مشتری، حداقل و حداکثر سرعت سرویس را می گویند. مثلا مخابرات می گوید حداقل 10 مگابیت و حداکثر 50 مگابیت یا شاتل می گوید حداقل 20 مگابیت و حداکثر 70 مگابیت!

چون هم تجهیزات نصب شده در مراکز مخابراتی و کافوها و هم فاصله مشتری با کافوها در سرعت اینترنت تاثیرگذار است. کشش خط تلفن خانه را هم باید در نظر بگیرید. اگر خطوط تلفن خانه شما قدیمی و پرنویز باشند؛ نباید انتظار زیادی از اینترنت VDSL داشته باشید.

راهکار: نخست، سعی کنید سرویس های پرسرعت تر شرکت ها را خریداری کنید. اگر قرار است پول بیشتری برای لذت بردن از یک اینترنت پرسرعت واقعی بدهید؛ پس بهتر است تفاوت آن با ADSL محسوس باشد. مثلا، مخابرات سرویس های VDSL از 2 مگابیت تا 50 مگابیت دارد. سرویس های 20 و 30 مگابیت هم دارد ولی شما بهتر است سرویس 50 مگابیت را خریداری کنید.

دوم، حتما با پشتیبانی شرکت اینترنتی تماس گرفته و در چندین نوبت، شرایط کیفیت اینترنت روی خط خودتان را آنالیز و ارزیابی کنید. اپراتورها به شما پیشنهاداتی می دهند و شاید کار به تعویض کابل های خط تلفن داخل منزل بکشد تا کیفیت اینترنت بهتر گردد.

در پنل زیرساخت و سیاست ها که با حضور معاون وزیر ارتباطات و مدیران شاتل و آسیاتک و همچنین نماینده شرکت مخابرات برگزار گردید، علاوه بر مروری…

رئیس سازمان رگولاتوری ایران در گفت وگو با سایت زومیت درباره شرایط اینترنت در ایران و به طور معین توسعه اینترنت VDSL صحبت هایی انجام داده است….

وقتی از اینترنت پرسرعت ثابت صحبت می کنیم؛ سه گزینه بیشتر پیش روی ما نیست: ADSL و VDSL و FTTH (فیبرنوری). تکلیف ADSL تا حدودی معین است؛…

یکی از مهم ترین پرسش های کاربرانی که می خواهند از اینترنت ADSL به اینترنت VDSL کوچ نمایند؛ قیمت و بسته های VDSL است. همه می دانیم که اینترنت VDSL…

به روزرسانی 8 آذر 99 شاتل مودم VMG1312-T20B را تمام نموده و به متقاضیان سرویس اینترنت VDSL خود مودم VMG5301-T20A را با قیمت 910 هزار تومان…

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش کاملی از شرایط کیفیت اینترنت کشور تا نیمه اول سال 99 منتشر کرد. در این گزارش،…

شاید برای شما هم این سوال پیش از ثبت نام برای اینترنت ADSL و حتی اینترنت VDSL مطرح شده باشد؟ اگر من هزینه اینترنت و مودم…

همان طور که می دانید؛ شرکت های سرویس دهنده اینترنت به عناوین مختلف شما را مجبور به خرید مودم از خودشان می نمایند. یعنی سرویس اینترنت به شما داده نمی گردد…

منبع: شبکه چی
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1525

به "مسائل اینترنت VDSL و راهکار های آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل اینترنت VDSL و راهکار های آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید