وقتی پرتقال فروش پرتقال هایش را رنگ می نماید!

به گزارش بانوی ایران، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران درباره بحث داغ رنگ شدن پرتقال های موجود در بازار توضیحاتی ارائه داد.

وقتی پرتقال فروش پرتقال هایش را رنگ می نماید!

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تاکید بر اینکه پرتقال ها از نیمه ابتدایی ماه آینده آمده برداشت می شوند، اظهار کرد: پرتقال برای برداشت از درخت باید تا حدودی دو رنگ (سبز و زرد) شده و حداقل قند تولیدی در آن به مرز 6.5 رسیده باشد تا آماده برداشت گردد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیمه ابتدایی آبان ماه پرتقال ها به مرور آماده برداشت می شوند و می توان آن ها را برای عرضه به مصرف نماینده راهی بازار کرد.

شعبانی با بیان اینکه برداشت زود هنگام پرتقال در امسال رخ داده است، افزود: شایع کاهش قیمت پرتقال توسط دلالان موجب شده تا باغداران اقدام به برداشت زود هنگام پرتقال از درختان و فروش آن نمایند.

به گفته شعبانی؛ رنگ پوست این پرتقال ها به دلیل برداشت زودهنگام سبز رنگ است و برای تغییر رنگ پوست به زرد رنگ و بازار پسندی آن از دو روش استفاده می گردد. وی یکی از این روش ها را سبز زدایی که تغییر رنگ پوست با استفاده از گاز ایتلن است را عنوان نمود.

شعبانی اظهار کرد: در این روش پس از انبار، پرتقال های نارس را در معرض درصدی پایینی از گاز اتیلن قرار می دهند تا پوست آن ها تا حدودی تغییر زنگ دهد.

وی با تاکید بر اینکه این روش برای تغییر رنگ پوست پرتقال غیر مضر است، افزود: گاز اتیلن گاز کاملا طبیعی است که در بیشتر میوه ها در هنگام رسیدن متساعد می گردد.

شعبانی یادآور شد که پوست پرتقال های که با این روش غیر مضر تغییر رنگ داده می شوند معمولا دو رنگ سبز و زرد دارند. مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران روش دیگر برای تغییر رنگ پرتقال های نارس را استفاده از رنگ ها مصنوعی مضر دانست.

شعبانی نام این روش را روش رنگ افزایی عنوان نمود و افزود: در این روش از رنگ های مصنوعی برای ایجاد رنگ زرد در پوست پرتقال استفاده می گردد. وی گفت: معمولا رنگ پوست پرتقال های که با این روش رنگ آمیزی می شوند زرد متمایل به نارنجی است.

شعبانی با تاکید بر اینکه که ما نیز به شدت مخالف استفاده از این روش مضر هستیم، افزود: وزارت جهادکشاورزی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه قانونی مقابله با اینگونه تخلفات دارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران افزود: البته عمده پرتقال های عرضه شده در بازار به روش سبز زدایی تغییر رنگ داده شده و غیرمضر هستند، اما به مردم توصیه می کنیم تنها از میوه های استفاده نماینده که دو رنگ سبز و زرد دارند.

شعبانی اظهار کرد: در نهایت هر روشی که برای عرضه پرتقال های نارس به بازار استفاده گردد به زیان تولیدنمایندگان خواهد بود چراکه اعتماد مشتریان را از بین برده و تقاضا را کاهش می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 502

به "وقتی پرتقال فروش پرتقال هایش را رنگ می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی پرتقال فروش پرتقال هایش را رنگ می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید