نحوه پرورش و نگهداری بلدرچین چگونه است؟

به گزارش بانوی ایران، شیوه پرورش، نوع تغذیه و نگهداری بلدرچین شبیه مرغ است و بایستی قفسها و وسائل مورد استفاده با نگهداری بلدرچین هماهنگ گردد.

نحوه پرورش و نگهداری بلدرچین چگونه است؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

پرورش و نگهداری بلدرچین به عنوان یکی از گونههای مهم طیور مدتی است در کشورمان متداول شده و به تدریج محصولات آن جای خود را در سبد غذایی خانوادهها باز نموده است . بلدرچین در طول دوره پرورش زودتر از مرغ به سن بلوغ میرسد و انواع اصالح شده آن میتواند به تعداد مرغ تخمگذاری کند. بلدرچینها پرندگانی نیرومند و پرطاقت هستند و از همین رو پرورش و نگهداری آنها در محیطهای مختلف امکان پذیر است. این پرندگان کوچک خود را به سرعت به شرایط محیط آداپته میکنند و سریع رشد نموده و در زمان 6 هفته به بلوغ میرسند.

در این مقاله از خبرنگاران به طور کلی به مبحث نگهداری بلدرچین پرداخته میگردد و صورتی که علاقه مند بودید تا پرورش و نگاهداری بلدرچین را به عنوان شغل اصلی یا جانبی برای خود در نظر بگیرید، میتوانید از کتابهای مفید در این زمینه بهره ببرید.

نحوه پرورش ونگهداری بلدرچین

برای نگهداری از بلدرچین ضروری است قبل از هر چیز با شرایط زندگی (دما و نور مورد احتیاج محیط)، نوع تغذیه، انتخاب بلدرچین مادر و نحوه فراوری مثل و تخمگذاری این پرنده آشنا شوید:

  • تغذیه بلدرچین

تغذیه بلدرچین مثل تغذیه مرغهاست. میزان و نوع این تغذیه، بسته به سن پرنده متغیر است. طبقه بندی دوران زندگی بلدرچین بسته به میزان رشد و تظاهر فراوریشان به مرحله آغاز کننده (صفر تا 3 هفتگی)، در حال رشد یا رشد کننده (4 تا 5 هفتگی) و بلدرچین تخم گذار یا مادر (6 هفتگی به بعد) تقسیم میگردد.

میزان تغذیه بلدرچین (صفر تا 3 هفتگی): برای 3 تا 4 هفته اول بلدرچین ها را بایستی از یک جیره غذایی محتوی تقریبا 27 درصد پروتئین و در حدود 2،750 کیلوکالری بر کیلوگرم انرژی تغذیه نمود.

میزان تغذیه بلدرچین (4 تا 5 هفتگی): در این مرحله، بایستی از یک جیره غذائی باداشتن 24 درصد پروتئین استفاده نمود.

تغذیه بلدرچین مادر (6 هفتگی به بعد): با ارزش غذایی معادل 2،650 کیلو کالری بر کیلوگرم تغذیه نمود .

  • درجه حرارت مورد احتیاج بلدرچین ها

در روزهای نخستین تولد جوجه های بلدرچین، دمای 36 تا 38 درجه سانتیگراد توام با هوای تمیز و سرشار از اکسیژن از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. بتدریج با افزایش سن جوجه ها از میزان حرارت محیط کاسته می گردد و در سن 6 تا 7 هفتگی به 22 تا 24 درجه سانتیگراد کاهش می یابد .

  • میزان نور مورد احتیاج برای نگهداری بلدرچین

شدت نور در امر پرورش و نگهداری بلدرچین از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمان تولد جوجهها، شدت نور زیاد (60 تا 70 لوکس) ضروری است و در هفته سوم به 10 لوکس میرسد.هنگامی که میزان نور کاملا کنترل میگردد، می توان به پرندگان 23 ساعت در روز روشنائی داد و بهتر این است که از سن یک روزگی یک ساعت در شبانه روز تاریکی در نظر بگیرید و آنها را به تاریکی احتمالی عادت بدهید تا در صورت بوجود آمدن تاریکی در ارتباط با خاموشی برق اشکالی پیش نیاید . جالب است بدانید جهت دستیابی به حداکثر میزان تخم بلدرچین، 14 تا 16 ساعت روشنائی مورد احتیاج است .

  • انتخاب بلدرچین مادر

انتخاب بلدرچین های مادر معمولا بر اساس بازرسی، وزن و شرایط بهداشتی صورت می گیرد . ضروری است بلدرچین های مادر در شرایط خوبی از نظر سلامت، توان تخمگذاری زیاد، قابلیت زنده ماندن و قابلیت هچ شدن خوب باشند.

  • فراوری مثل بلدرچین

بلدرچین های اهلی در تمام فصول سال و در سن 10 تا 20 هفته فراوری مثل (تخمگذاری) می کنند. یک بلدرچین ماده هر 16 تا 24 ساعت و برای مدت 8 تا 12 ماه تخم می گذارد. تخمها بایستی برای هچ شدن 4 روز بعد از وارد کردن نرها (یک نر برای 3 ماده)و تا 3 روز بعد از اینکه جنس های نر و ماده از هم جدا شدند، جمع آوری گردند. وزن متوسط تخم بلدرچین، حدود 10 گرم است .

جالب است بدانید، مرغها در حدود 75 درصد از تخمهایشان را به هنگام صبح می گذارند در حالیکه بلدرچین، 75 درصد تخم روزانه خود را در ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر می گذارد . همچنین نگهداری بلدرچین در نور مداوم به میزان بالائی از فراوری تخم به هنگام سال اول و با رسیدن فراوری به مرحله توقف در خاتمه سال دوم می انجامد .

مقالا مرتبط

پرورش بلدرچین در خانه (اصول مهم در آموزش پرورش بلدرچین)

خواص تخم بلدرچین!

خواص درمانی و بسیار مفید گوشت بلدرچین

منابع: کتاب راهنمای کامل پرورش بلدرچین، آموزش مشاغل درآمد زا با کمترین سرمایه - پرورش بلدرچین

منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1425

به "نحوه پرورش و نگهداری بلدرچین چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه پرورش و نگهداری بلدرچین چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید