ممنوعیت واردات ماشین آلات سنگین، معادن را به تعطیلی کشانده است

به گزارش بانوی ایران، نایب رئیس خانه معدن با انتقاد از ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی گفت: متاسفانه چند سال است با سیاست های غلط، دامپتراک 100 یا 150 تن، دستگاه های بارگیری 200 یا 300 تن و امثال آنها که ماشین آلات خط فراوری مواد معدنی محسوب می شوند را به عنوان خودرو معمولی در نظر گرفته و همانطور که واردات خودرو را ممنوع کردند واردات این ماشین آلات را هم ممنوع نموده اند.

ممنوعیت واردات ماشین آلات سنگین، معادن را به تعطیلی کشانده است

حمیدرضا امیریان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اضافه کرد: این در حالی است که مواد معدنی مثل آهن، مس و ... در کشور یا به عنوان مواد اولیه برای فراوری داخلی استفاده شده و موجب اشتغال زایی می شوند و یا صادر شده و ارزآوری دارند.

او با اشاره به اینکه بهانه ممنوعیت این ماشین آلات حمایت از فراوری داخلی است تاکید نمود: متاسفانه کسی دقت نمی نماید بسیاری از این ماشین آلات اصلا در داخل فراوری نمی شوند. کدام فراورینماینده داخلی ماشین دامپتراک 100 تن فراوری نموده است. ماشین آلات معدنی ماشین آلات فوق سنگین هستند و در جهان فراوریکنننده های محدودی دارند. یعنی تعداد آنها از 6 یا هفت فراورینماینده بیشتر نیست. در شرایط فعلی ما نمیتوانیم بگوییم میخواهیم در کنار این ها فراوری کنیم و اصلا انقدر کشور نیاز ندارد که بخواهیم فراورینماینده مستقل آنها باشیم.

امیریان اضافه کرد: از طرفی بعضی این موضوع را با موضوع دستگاه ها و ماشین آلات سبک تر معدنی مثل بیل های کلاس 20 تن که در معادن کوچک استفاده می شوند، گره می زنند. بعضی فراورینماینده های داخلی این ها را فراوری می نمایند ولی متاسفانه به تعداد بسیار کم و محدود. به عنوان مثال خود بنده از اردیبهشت ماه منتظر یک دستگاه بیل هستم که شرکت دلتا ماشین آن را به من تحویل بدهد. این شرکت شهریورماه قیمت آن را دو برابر کرد و باز هم هنوز نتوانسته آن را به من تحویل بدهد. در نتیجه ممنوع کردن واردات ماشین آلات معدنی یعنی به تعطیلی کشاندن معادن کشور.

او با بیان اینکه پنج هزار معدن متروکه در کشور وجود دارد که باید راه اندازی شوند و سه هزار معادن فراوری شن و ماسه داریم که برای ادامه فعالیت نیاز به ماشین آلات معدنی دارند ادامه داد: با یک محاسبه می بینیم که اگر به هر معدن بخواهیم دو دستگاه بدهیم چیزی حدود 10 هزار دستگاه میانه نیاز داریم. اما فراورینماینده نماینده داخلی 10 درصد این مقدار را هم فراوری نمی نماید. بنابراین با ممنوعیت واردات معادن ما فعال نمی گردد. به علاوه واردات ماشین آلات فوق سنگین را هم ممنوع می نمایند و فراوری پایین می آید.

امیریان تاکید نمود: الان بیشتر معادن بزرگ دچار افت فراوری هستند. بعضی می گویند اینطور نیست و مثلا مقدار فراوری کاتد به نسبت سال گذشته افزایش داشته است. این درست است اما اگر وارد معدن شوند می بینند به این علت که ماشین آلات نبوده ظرفیت کار پایین آمده و مجبور شده انده فقط ماده معدنی برداشت نمایند و باطله برداشت نمی نمایند. دو سه سال دیگر این اثر مخرب خودش را نشان می دهد؛ یعنی زمانی که می خواهند عقب ماندگی های باطله برداری را جبران نمایند. آن موقع حتی اگر هزار دستگاه هم اختصاص دهند چون ترافیک جاده ها اجازه نمی دهد در نهایت توقف و افت فراوری شدیدی را در کشور شاهد خواهیم بود.

نایب رئیس خانه معدن با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات فقط رانتی را به جیب بعضی وارد می نماید گفت: دستگاهی که 130 هزار دلار قیمت دارد در اینجا باید 9.5 میلیارد تومان برای خرید آن پول داد. چون دستگاه وارد نمی گردد و تعداد محدود است قیمت های خرید سر به فلک کشیده است. به علاوه اجاره این ماشین آلات هم به طرز سرسام وری بالا رفته است. در نتیجه هم شاهد تعطیلی و توقف معادن کوچک و میانه و هم شاهد عقب ماندگی و عدم اجرای برنامه معادن بزرگ هستیم. حدود ده سه هزار معادن شن و ماسه داریم که یکی یکی در حال تعطیلی هستند. در خصوص معادن بزرگ هم شاهد هستیم به جای 2.5 میلیون متر مکعب عملیات معدنی در ماه 1.2 میلیون متر مکعب کار انجام می گردد. یعنی 50 درصد کار عقب می افتد و لذا فاجعه بزرگ است.

امیریان یادآوری کرد: اگرچه تیم فعلی در دولت متوجه این نکات شده اند اما بعضی مسائل سیاسی موجب شده آن جرات و جسارت آزاد کردن واردات ماشین آلات معدنی را نداشته باشند. تحریم باعث شده ما نتوانیم ماشین صفر بخریم. ما باید ماشین آلات دست دوم بخریم که این ماشین آلات هم تحریم داخلی شده اند و خودمان با دست خودمان گره ای زده ایم که کار انجام نگردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2068

به "ممنوعیت واردات ماشین آلات سنگین، معادن را به تعطیلی کشانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت واردات ماشین آلات سنگین، معادن را به تعطیلی کشانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید