قیمت پنیر محلی چند؟

به گزارش بانوی ایران، قیمت رسمی پنیر نسبتا چرب برای هر 400 گرم 37 هزار تومان است. اما برند های مشهور همین مقدار پنیر نسبتا چرب را بین 40 تا 50 هزار تومان به فروش می رسانند. البته علاوه بر بسته بندی های 400 گرمی، شرکت های بسته بندی های 100، 200، 300، 350، 500 و 750 و... نیز عرضه می کنند. اما در بازار آنلاین پنیر های محلی شرایط فرق دارد. فروشندگان به شکل معمولا پنیر ها را در بسته بندی های بزرگ تر یعنی یک کیلویی، دو کیلویی و... به فروش می رسانند.

قیمت پنیر محلی چند؟

به گزارش خبرنگاران، در این بازار انواع مختلفی از پنیر ها وجود دارد. اما پنیر لیقوان، پنیر خیکی یا خاکه، پنیر تالش، پنیر کوزه ای و پنیر سفید محلی بیشترین آگهی را به خود اختصاص داده اند و البته قیمت شان هم با یکدیگر فرق دارد.

پنیر لیقوان همان پنیر سنتی و مشهور آذربایجان است که در ایران طرفداران بسیاری دارد. پنیری که در سبد محصولات شرکت های مختلف لبنی نیز دیده می شود. اما پنیر خیکی، تالش و کوزه ای بیشتر به شکل سنتی و از طریق فروشندگان محل به فروش می رسند.

اما رقابت اصلی شرکت ها و فروشندگان محلی بر سر پنیر سفید است. در واقع هر دو رقیب مدعی هستند که مزایای برتری نسبت به یکدیگر دارند. اما بررسی ما نشان می دهد که پنیر سفید محلی در موارد اندکی ارزان تر از بسته بندی شرکتی است، ولی در مجموع گران تر خرید و فروش می شود.

پنیر محلی چند؟

کمترین قیمت برای پنیر محلی را یک آگهی دهنده ساکن تهران ارائه کرده است. او گفته که 500 گرم پنیر خانگی گاوی را 40 هزار تومان به فروش می رساند. اما اگر ساکن شهر تهران باشید حداقل باید 20 هزار تومان بابت ارسال آن پرداخت کنید. هر کیلوگرم از این پنیر نیز با حساب هزینه ارسال، 100 هزار تومان آب می خورد. بالاترین قیمت برای هر کیلوگرم پنیر سفید گاوی را هم یک آگهی دهنده ساکن خرم آباد پیشنهاد کرده است. او گفته که هر کیلوگرم را 300 هزار تومان می فروشد.

البته پنیر سفید محلی گوسفندی قیمت بیشتری دارد. بررسی آگهی ها نشان می دهد که فروشندگان برای هر کیلوگرم از این پنیر، حداقل 120 و حداکثر 200 هزار تومان طلب می کنند. اما مواردی هم وجود دارد که آگهی دهنده قیمت بسیار بالاتری را ارائه کرده است.

در این رابطه یک فروشنده ساکن سیرجان در استان کرمان است، یک کیلوگرم پنیر گوسفندی را در ازای 600 هزار تومان به فروش می رساند. او می گوید که تهیه این پنیر سختی های زیادی دارد و در شرایط سختی نگهداری می شود، بنابراین قیمت نسبتا بالایی هم دارد. علاوه بر او یک فروشنده دیگر هم از سیرجان همین اندازه پنیر گوسفندی را 550 هزار تومان می فروشد.

در مورد پنیر لیقوان شرایط فرق دارد و قیمت شرکتی و سنتی آن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. بسته بندی شرکتی 400 گرمی را شرکت های لبنی بین 80 تا 91 هزار تومان می فروشند. اما کف قیمت فروشندگان سنتی برای بسته 400 گرمی پنیر لیقوان 60 هزار تومان شروع می شود و به 120 هزار تومان هم می رسد.

گران ترین پیشنهاد را هم یک فروشنده ساکن تبریز داده است. او برای هر 400 گرم، 119 هزار تومان طلب کرده است.

قیمت پنیر خاکه و کوزه چقدر است؟

پنیر خاکه که به پنیر خیکی و پوستی نیز مشهور است، بیشتر به شکل سنتی و از طریق فروشندگان محلی خرید و فروش می شود. برای تهیه این پنیر، دامداران پنیر نیمه خشک را داخل پوست بز می ریزند و سر آن را می بندند. پس از مدتی پنیر عمل می آید و از پوست بز خارج می شود.

بررسی آگهی ها نشان می دهد که فروشندگان هر کیلوگرم پنیر خاکه گاوی را بین 115 تا 235 هزار تومان به فروش می رسانند. اما قیمت نمونه گوسفندی آن گران تر است و تعداد فروشندگان هم زیاد نیست. کمترین قیمت را یک آگهی دهنده از سرعین اعلام کرده است.

فرزاد برای یک کیلوگرم پنیر خاکه 180 هزار تومان طلب کرده است. بالاترین قیمت را هم یک فروشنده ساکن سمنان پیشنهاد داده است. این اگهی دهنده 500 گرم پنیر خاکه گوسفندی را 272 هزار تومان به فروش می رساند. به عبارت دیگر قیمت یک کیلوگرم از آن در حداکثر حالت به 544 هزار تومان می رسد.

پنیر کوزه ای گوسفندی نیز در همین بازه قیمتی واقع شده است. در این رابطه قیمت پیشنهادی فروشندگان برای هر کیلوگرم از این نوع پنیر از 216 هزار تومان شروع می شود و به 360 هزار تومان ختم می شود. نوع گاوی ارزان تر است و هر کیلوگرم اش را آگهی دهندگان در کمترین حالت 80 تا 90 هزار تومان می فروشند و بالاترین قیمت شان هم به 200 هزار تومان می رسد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2129

به "قیمت پنیر محلی چند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت پنیر محلی چند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید