فرانسه استقلال دفاع اروپایی از ناتو را در دستور کار قرار می دهد

به گزارش بانوی ایران، یک روزنامه آلمانی با استناد به اظهارات محافل اروپایی در گزارشی نوشت که فرانسه تغییراتی در معاهده اروپایی برای بهبود عرصه دفاعی این اتحادیه و استقلال بیشتر آن از ائتلاف نظامی ناتو را خواهان شده است.

فرانسه استقلال دفاع اروپایی از ناتو را در دستور کار قرار می دهد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه دی ولت آلمان بر اساس اسنادی محرمانه نوشت که پاریس خواهان تقویت بند موسوم به حمایت و پشتیبانی در معاهده اروپایی است. به این ترتیب باید در صورت وقوع یک حمله همچنین کشورهای اروپایی که عضو ناتو نیستند هم مورد حمایت قرار گیرند حتی اگر آمریکا این اقدام را وتو کند.

فرانسه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست نموده است آمادگی دفاعی اتحادیه اروپا را بهبود بخشند تا به این ترتیب به حمایت ناتو بی احتیاج تر شده و از آن مستقل تر گردد. برای این منظور مطابق خواست پاریس باید بند موسوم به یاری در معاهده اروپایی که پیش بینی می نماید در صورت حمله مسلحانه به یک کشور عضو این اتحادیه همه اعضای دیگر این اتحادیه موظف به ارائه بالاترین سطح پشتیبانی از عضو هدف حمله قرار گرفته هستند دقیق تر و واضح تر گردد.

روزنامه دی ولت آلمان این گزارش را با استناد به اطلاعات محافل باند پایه اروپایی منتشر نموده است.

بر اساس یک سند کاری داخلی از پاریس که سفرای مسئول اتحادیه اروپایی تا به حال دو بار در بروکسل درباره آن بحث و مشاوره نموده اند، فرانسه معنقد است که باید بند حمایت متقابل در معاهده اروپایی تقویت گردد تا هر کشور عضو این اتحادیه صرف نظر از وسعت شبکه نظامی و دیپلماتیک خود بتواند به راحتی و در زمان مناسب از آن بهره مند شوند.

به اعتقاد دولت فرانسه این درخواست ها باید منجر به این گردد که همچنین کشورهای کوچک اتحادیه اروپا مانند سوئد و فنلاند که همراه با 4 کشور دیگر اروپایی این اتحادیه یعنی، قبرس، مالت، اتریش و ایرلند عضو ناتو نیستند در صورت یک حمله نظامی بتوانند مورد حمایت قرار گیرند.

پاریس هم زمان درخواست نموده است که همچنین کشورهای اروپایی عضو ناتو هم در صورت یک حمله و در صورتی که این ائتلاف غربی به دلیل وتوی مثلا آمریکا و ترکیه نمی توانست یک دفاع جمعی بر اساس بند 5 قوانین این ائتلاف نظامی را تضمین کند باید بتوانند مورد حمایت قرار گیرند.

یک دیپلمات اروپایی اعلام نموده است که این مسئله برای فرانسه مطرح است که اروپاییان بتوانند در صورت لزوم امنیت خودرا به صورت مستقل تامین نمایند.

به منظور بهبود اثر بخشی بند موسوم به یاری در معاهده اروپایی فرانسه همچنین خواهان این است که سرویس اقدام خارجی اروپا EAD در آینده بتواند به درخواست کشوری که هدف حمله قرار گرفته است به عنوان مرکز هماهنگی برای حمایت از کشورهای اروپایی عمل کند.

پاریس همچنین از کشورهای عضو درخواست نموده است که در مانورهای بحران برای این منظور شرکت نمایند و همچنین بخش هایی از معاهده اروپایی که درارتباط با حملات سایبری و هیبریدی هست هم باید به منظور حمایت از کشورهای عضو مورد تجدید نظر قرار گیرد. در این باره فرانسه بخصوص از حمایت فنلاند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا برخوردار است.

بر اساس اطلاعات روزنامه دی ولت آلمان سرویس خدمات خارجی اروپا به نمایندگی از کشورهای عضو این اتحادیه می خواهد یک تحلیل محرمانه درباره چگونگی بهبود بند موسوم به یاری در معاهده اروپایی را آماده کند. پاریس می خواست این موضوع را در دیدار وزرای دفاع اتحادیه اروپا که روز سه شنبه گذشته برگزار گردید در صورت جلسه قرار دهد که البته اکثر کشورهای عضو این اتحادیه فعلا آن را رد کردند و به این مسئله اشاره کردند که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هم باید در این بحث ها مشارکت نمایند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه حدود یک هفته پیش هم خواهان تقویت اقدامات دفاعی در اتحادیه اروپا شده بود چرا که ناتو دیگر به اعتقاد وی تکیه گاه خوبی برای اروپا نیست. وی همچنین گفته بود آنچه که ما در حال حاضر تجربه می کنیم مرگ مغزی ناتو است.

وزیر دفاع آلمان هم چند روز پیش طی یک سخنرانی خواهان تشکیل اتحادیه دفاعی مستقل شده و درباره تبدیل شدن اروپا به کوتوله هشدار داده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 510

به "فرانسه استقلال دفاع اروپایی از ناتو را در دستور کار قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه استقلال دفاع اروپایی از ناتو را در دستور کار قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید