طلای سفید؛ اما کشنده

به گزارش بانوی ایران، شکر تا اواسط قرن (18)، برای رفاه استفاده می شد و مزایای آن باعث می شد که نام آن را طلای سفید بگذارند. تاثیر شکر روی سلامت افراد از یکصد و پنجاه سال قبل شناخته شد. سال (1874)نخست وزیر بریتانیا اقتصادیات شکر را منع کرد و بهای آن را به حد توانایی اقتصادی مردم عادی رساند.

طلای سفید؛ اما کشنده

طلای سفید؛ اما کشنده

شکر تا اواسط قرن (18)، برای رفاه استفاده می شد و مزایای آن باعث می شد که نام آن را طلای سفید بگذارند. تاثیر شکر روی سلامت افراد از یکصد و پنجاه سال قبل شناخته شد. سال (1874)نخست وزیر بریتانیا اقتصادیات شکر را منع کرد و بهای آن را به حد توانایی اقتصادی مردم عادی رساند.

اولین شکر درانگلستان (1100)پوند به ثبت رسیده است. در لندن بهای شکر به ازای هر کیلوگرم (1300)پوند بود که با (100) دلار آمریکا برابری می کرد. آمریکایی ها پایه گذار صنعت شکر بودند چون آب و هوای آنجا برای رشد نیشکر مساعد بود.

طی قرن (18)، شکر به طور وسیعی معروف شد و تقاضا را بالا برد و تولید شکر به دلیل تغییر در عادات غذایی اروپایی ها به حد بسیار بالایی رسید. برای مثال، آن ها به مصرف مربا، آب نبات، چای، قهوه، شکلات، غذای تولید شده و آذوقه های شیرین حاوی مقادیر زیادی شکر روی آوردند.

هم اکنون مصرف شکر سالانه حدود (120)میلیون تن می باشد (تنها حدود 15 درصد آن در آمریکا تولید می گردد) و سالانه با سرعتی حدود (2)میلیون تن توسعه می یابد. بیشتر شکر در کشور تولید نماینده مصرف می گردد و تنها حدود (25)درصد به خارج صادر می گردد. در کشورهای صنعتی، شکر یکی از محصولات کشاورزی است که سوبسید زیادی به آن تعلق می گیرد.

تاثیر شکر بر سلامتی

از آنجایی که چربی ها احساس گرسنگی در معده را کاهش می دهند، می توانند باعث تسریع در جذب شکر به مقدار زیاد شوند. مصرف شکر با چربی پایین، بسیار سریع افزایش در قندخون را در پی دارد. بدن با آزاد کردن انسولین زیاد باعث می گردد قند خون و سوخت چربی به همان مقدار افت کند و فرد احساس می نماید از گرسنگی هلاک شده و بیش از حد می خورد اولین تاثیر مشاهده شده در مصرف زیاد شکر، ایجاد چربی (چاقی بیش از حد) و عامل بیماری دیابت است.

گرچه برخی پزشکان با برشمردن جدی ترین عوارض غیرقابل کنترل دیابت مثل کوری، قطع عضو، سکته مغزی و غیره در تاثیر خوردن کربوهیدارتها گزافه گویی می نمایند اما به برخی تاثیرات شناخته شده شکر بر سلامتی اشاره می کنیم که به نوبه خود باعث عوارض دیگری می شوند:

1-انسولین بالای خون تاثیر منفی روی بدن گذاشته طوری که باعث افزایش علایم کهولت سن می گردد 2-گلوگز بالای خون باعث اتصال گلوکز پروتئین ها می گردد و این روی بافت ها و سیستم های بدن به طور منفی تاثیر می گذارد (تنش زیاد)3-افزایش کلسترول وتری گلیسیریدها وعواقب آن 4-سوء هاضمه، باد شکم، یبوست و تشکیل سنگ کیسه صفرا 5-آکنه (جوش چرکی که در واقع به دلیل عدم سوخت و ساز شکل گرفته است) 6-اختلالات احساسی 7-پوکی استخوان 8-اعتیاد به دارو، غذا و کافئین 9-حساسیت بسیار زیاد 10-آرتروز 11-خستگی غده فوق کلیوی

به طور کلی، اساساً به مصرف شکر برای رفاه احتیاج داریم. تا زمانی که قند خونتان بسیار کم باشد آورید می توانید طلای سفید کشنده را به حداق رسانده یا از آن حتی الامکان پرهیز کنید.

منبع:Buzzle.com

منبع:زندگی سالم شماره 29

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1866

به "طلای سفید؛ اما کشنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلای سفید؛ اما کشنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید