صد هزار عدد؛ تعداد دهانه های موجود در ماه

به گزارش بانوی ایران، تعداد دهانه های موجود در ماه بسیار بیشتر از زمین بوده و همچنین آنالیز هر کدام از آنها نشان دهنده تاریخ ساختار درونی منظومه شمسی خواهد بود.

صد هزار عدد؛ تعداد دهانه های موجود در ماه

به گزارش خبرنگاران به نقل از تکنا، آنالیز تصاویر و داده های مربوط به ماه نشان می دهد که این قمر در طول حیات چهار و نیم میلیارد ساله خود بارها مورد ضربه توسط اجرام مختلف قرار گرفته و اثرات به جا مانده از آن نیز به مرور زمان منجمد شده و به دهانه هایی تبدیل شده اند. علاوه بر ماه، زمین نیز بارها مورد اصابت قرار گرفته، اما همچنان به حیات خود ادامه داده است.

تعداد دهانه های موجود در ماه بسیار بیشتر از زمین بوده و همچنین آنالیز هر کدام از آنها نشان دهنده تاریخ ساختار درونی منظومه شمسی خواهد بود. محققان با آنالیز دهانه ها هم به وسیله تصاویر و داده های مدل رقومی متوجه تعداد دهانه های قمری بیشماری شدند. اما با توجه به محدودیت های تشخیص اتوماتیک داده ها در خصوص تعداد این دهانه ها اختلاف نظر قابل توجه وجود دارد. اخیراً دانشمندان چینی اطلاعاتی را منتشر کردند که در آن نشان می دهد حدود 100 هزار دهانه در سطح ماه وجود دارد.

چن یانگ، از دانشکده علوم زمین دانشگاه جیلین میگوید: از ویژگی های مهم ماه همین دهانه های برخوردی هستند که ردیابی آنها بسیار متفاوت از ردیابی دهانه ها در سطح زمین است. به طوری که ردیابی دهانه ها در سطح زمین با گذشت حدود 4 میلیارد سال بسیار سخت است. اما دهانه های ماه تخریب کمتری داشته و می تواند مورد آنالیز و شناسایی قرار گیرد.

به عنوان مثال سن یک دهانه عظیم در ماه را می توان با توجه به تعداد دهانه های کوچک در داخل آن معین کرد. برای تحقیق از یادگیری ماشینی برای شناسایی دهانه ها استفاده شده است. بدین ترتیب با یاری هوش مصنوعی و شناسایی اتوماتیک می توان دهانه های بیشتری را نیز شناسایی کرد. در سال 2018 نیز یک گروه از محققان در دانشگاه تورنتو اسکاربرو با یاری یک ارتفاع سنج لیزری توانسته بودند حدود 6 هزار دهانه را شناسایی نمایند. در واقع دهانه ها نشان دهنده تاریخ پویایی منظومه شمسی خواهند بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1456

به "صد هزار عدد؛ تعداد دهانه های موجود در ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صد هزار عدد؛ تعداد دهانه های موجود در ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید