علت شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست؟

به گزارش بانوی ایران، شیر خوردن نوزاد از یک سینه، معمولا به علت جریان خیلی زیاد یا خیلی کم شیر در یک پستان است. با انجام اقداماتی در منزل می توان اندازه شیردهی از هر دو پستان را به گونه ای تنظیم کرد که نوزاد بتواند از هر دو سینه شیر بخورد، همراه ما باشید.

علت شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست؟
بیشتر زنان به تفاوت در میزان شیر، خروجی پمپاژ، جریان شیر و میزان پستان ها توجه می نمایند. همچون بسیاری از اندام های دیگر (میزان پا، میزان انگشت ها، دید بینایی و غیره) به طور طبیعی بدن انسان متقارن است. در بعضی از زنان تفاوت بین پستان ها قابل چشم پوشی است؛ اما در بعضی دیگر بسیار قابل توجه است. در صورتی که عدم تقارن پستان ها برای شما یا نوزاد ناراحت نماینده نباشد، معمولا مسئله ای در شیردهی ایجاد نمی نماید. از طرف دیگر گاهی اوقات نوزادان وقتی جریان شیر از یک پستان، خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، و یا میزان شیر موجود در یک پستان، کمتر از پستان دیگر باشد، تمایل به شیر خوردن از یک سینه پیدا می نمایند.

دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینهدلایل شیر خوردن نوزاد از یک سینه، یکسان نبودن جریان شیر و میزان شیر در پستان ها است که علل این امر عبارتند از:

تفاوت آناتومیک میان پستان ها. به طور طبیعی در همه زنان یک پستان دارای مجاری شیر بیشتر است (معمولا پستان چپ). در بعضی زنان نیز اختلاف بین دو آرئول (هاله تیزه رنگ نوک پستان) و نوک پستان ها (میزان انحراف، مسطح بودن، شکل و میزان های مختلف) باعث می گردد که پستان به دهان گرفتن نوزاد از یک سینه راحت تر باشد.

ترجیح نوزاد به خوابیدن در یک سمت. بیشتر نوزادان تا حدی به یک سمت ترجیح دارند. از همان ابتدای تولد، ممکن است نوزاد شما در یک سمت راحت تر باشد و بدین ترتیب شیردهی در آن سمت بیشتر و موثر تر باشد.

ترجیح مادر به یک سمت. مادر (به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه) ممکن است یک سمت را بیشتر ترجیح دهد و شیردهی در آن سمت برایش راحت تر باشد.

پستان جراحی شده یا آسیب دیده. اگر یک پستان به نوعی در معرض آسیب قرار گرفته باشد، جریان و میزان شیر در آن پستان تحت تاثیر قرار می گیرد.

در صورت شیر خوردن نوزاد از یک سینه از بدو تولد: از پزشک بخواهید تا یک معاینه دقیقی روی نوزاد انجام دهد. ممکن است نوزاد در هنگام زایمان آسیب دیده باشد. بعضی آسیب های زمان زایمان، معمولا ناشناخته می مانند، اما در هنگام شیردهی در موقعیت های خاص برای نوزاد ایجاد ناراحتی می نمایند.

در صورت شیر خوردن نوزاد از یک سینه به طور ناگهانی: دلیل این رفتار نوزاد ممکن است یکی از دلایل زیر باشد:

عفونت گوش یا بیماری دیگری در نوزاد که باعث ایجاد درد و ناراحتی در آن سمت گردد

آسیب جسمی نوزاد

عفونت یک پستان که باعث می گردد طعم شیر شور گردد

بسیاری از نوزادان خوردن شیر از یک پستان را ترجیح می دهند، زیرا جریان شیر آن آرام تر یا سریع تر است (نوزاد ممکن است جریان سریعتر یا کندتر را ترجیح دهد).

اگر تمام علل احتمالی دیگر رد شوند و نوزاد همچنان یک طرف را ترجیح دهد، بایستی برای برطرف هرگونه مشکل در پستان ها به پزشک مراجعه کنید.

عدم توازن میان پستان هااگر عدم توازن میان پستان ها برایتان آزار دهنده است، می توانید اقداماتی انجام دهید تا میزان فراوری شیر، میزان و جریان شیر در پستان کوچکتر افزایش یابد. از سویی دیگر، تخلیه مرتب پستان بزرگتر را از قلم نیاندازید، زیرا تجمع بیش از حد شیر در پستان موجب انسداد مجاری شیر و ماستیت یا التهاب پستان می گردد.

توصیه هایی برای هم میزان شدن پستان هادر ابتدای شیردهی، پستان کوچکتر را به نوزاد عرضه کنید.

دفعات شیردهی با پستان کوچک دو برابر شیردهی با پستان بزرگتر باشد.

پس از شیردهی، پستان کوچکتر را به مدت 5 تا 10 دقیقه پمپ کنید.

اضافه کردن یک جلسه پمپاژ اضافی (برای 10-20 دقیقه - فقط پستان کوچکتر) در بین فواصل شیردهی.

راه چاره هایی برای ایجاد تمایل در نوزاد برای شیر خوردن از هر دو سینهشیردهی را با پستان مورد تمایل نوزاد شروع کنید، پس از جاری شدن شیر، پستان دیگر را به او عرضه کنید. سعی کنید موقعیت بدن نوزاد را در حین جابجایی تغییر ندهید.

موقعیت های مختلف شیردهی را امتحان کنید.

هنگامی که نوزاد تازه از خواب بیدار شده و به طور کامل هشیار نیست و یا زمانی که کمی خواب آلود است، با پستان دیگر به او شیر دهید. در این زمان نوزاد به طور غریزی آماده شیر خوردن است.

در یک اتاق تاریک و آرام به نوزاد شیر بدهید.

در حال حرکت، پستان دیگر را به نوزاد عرضه کنید؛ به عنوان مثال راه رفتن، چرخاندن، تاب دادن و غیره. تا زمانی که نوزاد مکیدن شیر را شروع کند.

اگر نوزاد تمایل دارد جریان شیر سریع تر باشد، با فشردن پستان، به افزایش جریان شیر یاری کنید.

صبر و استقامت مادر در این فرآیند بسیار مهم است. هنگامی که نوزاد خوب شیر می خورد، او را تشویق کنید. بیشتر نوزادان پس از گذشت زمان، دوباره شیرخوردن از هر دو سینه را شروع می نمایند. اگر نوزاد گهگاه تمایل به خوردن شیر از یک سینه را دارد، بهتر است سینه دیگر را بدوشید تا در فرایند فراوری شیر اختلال ایجاد نگردد.

آیا نوزاد شیر کافی را از یک سینه دریافت خواهد نمود؟اگر شیر خوردن نوزاد از یک سینه باعث نگرانی شما در مورد عدم دریافت شیر کافی شده است باید بگوییم که نگران نباشید؛ نوزاد تمام آنچه که احتیاج دارد از راه شیر مادر تامین می نماید، حتی اگر شیردهی تنها از یک سینه صورت پذیرد. اگر نوزاد تنها از یک سینه شیر می خورد؛ بهتر است سینه دیگر را فواصل زمانی مشخص بدوشید تا فراوری شیر در سینه ها تحریک گردد.

و سخن آخر اگر ترجیح نوزاد به شیر خوردن از یک سینه، موجب خشک شدن شیر سینه دیگر شد. میزان آن پستان کوچک تر از پستان دیگر می گردد. جایی برای نگرانی نیست، زیرا همزمان با از شیر گرفتن نوزاد، پستان دیگر نیز کوچک شده و متعادل خواهند شد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1897

به "علت شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید