دراکولا را روی بدنتان نکشید

به گزارش بانوی ایران، این روزها و در اوج گرمای تابستانی و به خصوص در نواحی شمالی کشور حشره کوچکی که دراکولا لقب گرفته است به خیلی ها حمله ور می گردد که آسیب هایش بر روی پوست، شاید از گزش های آن خون آشام افسانه ای هم آزاردهنده تر باشد.

دراکولا را روی بدنتان نکشید

دراکولا را روی بدنتان نکشید

در اوج گرمای تابستانی و به خصوص در نواحی شمالی کشور حشره کوچکی که دراکولا لقب گرفته است به خیلی ها حمله ور می گردد که آسیب هایش بر روی پوست، شاید از گزش های آن خون آشام افسانه ای هم آزاردهنده تر باشد.

پدروس یا حشره ای که در میان مردم به بیماری دراکولا یا بند مشهور است، از خانواده سوسک ها و از جمله حشراتی است که موجب بروز ضایعات خطی روی پوست بدن ساکنان منطقه ها شمالی و مرکزی ایران می گردد. البته جالب است بدانید آلودگی پوست با ماده فعالی که پدرین نام دارد و به وسیله حشره ترشح می گردد، در حالت عادی اتفاق نمی افتد، بلکه ضایعات پوستی معروف به دراکولا گزیدگی تنها درپی له شدن پدروس ها به وجود می آید و بر اثر له شدن، این حشرات سطح پوست را آغشته نموده و موجب ضایعات پوستی می گردد.

حشره ای که نیشش از ره کینه نیست

پدروس های نارنجی رنگ که ظاهری شبیه مورچه دارند، رطوبت دوست هستند و به همین خاطر در منطقه ها شمالی کشور و به خصوص فصل تابستان، بیشتر به مردم آسیب می رسانند. این حشره که سلطان حشرات منطقه ها گرم و مرطوب شناخته می گردد، به واسطه سمی که در بدن خود دارد فاقد دشمن طبیعی است و حتی پرندگان هم از خوردن آن خودداری می نمایند، اما به محض آن که روی پوست بدن انسان کشته گردد، با ترشح سم بر پوست بدن، باعث بروز تاول های شدید همراه با درد، سوزش و خارش می گردد. تاول هایی که بهبودشان متاسفانه درمان خاصی ندارد و یک بیماری خود التیام یابنده است و نیش خورده تنها باید با مواد ضدعفونی نماینده، زمان بهبود 10 روزه آن را تحمل کند.

دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این باره می گوید:

اوج شیوع بیماری دراکولا در اواخر فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز است و اوج فعالیت پدروس در شب ها و اطراف کانون های نورانی است و شعله های آتش در محیط های باز یا چراغ ها به خصوص چراغ های فلورسنت در مکان های بسته پدروس را به سوی خود می کشاند.

خارش های آزاردهنده پوست

بارزترین نشانه تماس سم دراکولا با پوست انسان، آسیب سطح پوست به صورت قرمز شدن موضعی، جوش ها یا کهیرهای کوچک همراه با خارش و در پایان ورقه ورقه شدن و پوسته پوسته شدن پوست است. التهاب پوستی ایجاد شده با خاراندن پوست، سبب انتشار سم و تشدید زخم های روی آن خواهد شد. به علاوه در صورت تماس این سم با چشم، اطراف لب ها و بینی، به دلیل نرم بودن بافت پوست در این نواحی، این عضوها را ملتهب می نماید.

این آسیب ها دردناک بوده و طی 10 تا 12 روز، زخم ها حالت دلمه پیدا می نمایند و به تدریج از بین می فرایند، ولیکن یک ناحیه تیره تا هفته ها یا حتی ماه ها باقی می ماند و سپس از بین می رود.

تنها عارضه ثانویه در ارتباط با این بیماری، ایجاد عفونت در ناحیه ضایعات است که در این صورت مصرف آنتی بیوتیک توصیه می گردد. البته خوشبختانه این بیماری مسری نیست، مگر آن که در زمان له شدن حشره، شخص دیگری هم با مواد خارج شده از بدن پدروس تماس پیدا کند.

حشره دراکولا به محض آن که روی پوست بدن انسان کشته گردد، با ترشح سم بر پوست بدن، باعث بروز تاول های شدید همراه با درد، سوزش و خارش می گردد

اصلی ترین اقدام؛ تمیز نگه داشتن محل عارضه

اصلی ترین اقدامی که برای کاهش درد، سوزش و خارش آزاردهنده ی عارضه و هم کاهش طول دوره ناشی از سم دراکولا می توان انجام داد، شستشوی سریع و مرتب محل آن با آب و صابون است، کما این که با تمیز نگه داشتن محل عارضه می توان از بروز مسائل ثانویه از جمله عفونت های باکتریایی جلوگیری کرد. متاسفانه باید بدانید که حتی تجویز آنتی هیستامین ها و کورتون ها، تغییر خاصی در فرایند درمان بیمار ندارد و به طور قطع باید مراقب بود تا زخم، دچار عفونت ثانویه نگردد.

حفاظت تنها راه پیشگیری

نصب توری به پنجره ها، پوشیدن لباس های آستین بلند و پوشیده از مهم ترین راهکارها برای پیشگیری است. به علاوه حتی المقدور باید از کشتن حشرات بر روی پوست خودداری کرد و آن ها را به آهستگی از روی پوست پراند.

ناگفته نماند که نگهداری از حیوانات خانگی باعث تجمع بیشتر حشرات می گردد، پس در نگهداری از این نوع حیوانات باید نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنیم.

در صورت آگاهی از تماس با سم پدرین هم باید بلافاصله محل تماس با آب و صابون شسته گردد و این کار به صورت مداوم تکرار گردد.

به علاوه از آنجا که این حشرات بیشتر شب ها فعال هستند، باید نکات ایمنی در نزدیکی منابع نورانی را رعایت کرد.

از قلم نیاندازید کشتن پادشاه حشرات در منطقه ها شمالی کشور تاوان دردناکی خواهد داشت، پس مراقب باشید به او صدمه نزنید.

منبع:www.iranianuk.com

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : minoo22

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1855

به "دراکولا را روی بدنتان نکشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دراکولا را روی بدنتان نکشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید