20 جاذبه دیدنی در سفر به جاده هراز!

به گزارش بانوی ایران، جاذبه های جاده هراز را می شناسید؟ جاده هراز که به جاده 77 ایران معروف است، یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاده های ایران و دنیا به شمار می رود. این جاده اصلی ترین شاهراه ارتباطی تهران به مازندران شناخته می گردد. جاده هراز پس از جاده چالوس، به عنوان زیباترین جاده ایران معرفی شده است.

20 جاذبه دیدنی در سفر به جاده هراز!

این جاده با طولی معادل 183 کیلومتر از بومهن، رودهن، دماوند، فیروزکوه، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان می گذرد و درنهایت به آمل می رسد. بنابراین می توان گفت بسیاری از مناطق توریستی و شهرهای توریستی نیز در راستا این جاده قرار گرفته اند.

در اطراف جاده هراز، جاذبه های توریستی طبیعی و تاریخی بسیار زیادی وجود دارد. مسافرت به شمال از راستا جاده هراز می تواند کاملا متفاوت و خاطره انگیز باشد. اگر به دنبال لذت بردن از راستا و جاده هستید و صرفا به دنبال رسیدن به مقصد مورد نظر در یکی از شهرهای شمالی نیستید جاده هراز و بازدید از جاذبه های اطراف آن می تواند پیشنهاد ایده آلی برایتان باشد. در ادامه این مقاله 20 مقصد تفریحی و توریستی یک روزه در اطراف جاده هراز را به شما معرفی می کنیم.

جاذبه های جاده هراز | سد لتیان

اگر اهل مسافرت هستید قطعا نام سد لتیان را به عنوان یکی از زیباترین سدهای ایران شنیده اید. این سد در جنوب شهر لواسان قرار گرفته است و از میدان آزادی در تهران (اگر ترافیک نباشد) تنها حدود 50 دقیقه فاصله است تا به این سد برسید. پس می توانید یک روز کامل را به گشت و گذار در اطراف سد لتیان اختصاص دهید حتی اگر قصد مسافرت به شمال را هم نداشته باشید.

قطعا شما نیز از کیفیت بسیار بالای آب شرب تهران خبر دارید. سد لتیان روی رود جاجرود قرار گرفته و آب شرب تهران را تامین می نماید. جاجرود و روستاهای اطراف آن، مناطق دیدنی اطراف تهران و جاده هزار به شمار می فرایند که طبیعتی بکر و سرسبز هم دارند. آب و هوای بسیار مطبوعی که در اطراف سد لتیان جریان دارد، رودخانه، ماهیگیری، عکاسی از طبیعت و سپری کردن زمان در ارتفاعات سرسبز سد لتیان می تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد.

آبشار کمرد

آبشار کمرد در حوالی روستایی با همین نام قرار گرفته است. این روستا در راستا جاده آبعلی قرار گرفته و آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد، بنابراین می تواند یک انتخاب متفاوت در فصل بهار باشد. آبشار کمرد فاصله چندانی با تهران ندارد به گونه ای که از میدان آزادی تا این منطقه بدون ترافیک حدود 50 دقیقه فاصله است.

آبشار کمرد در انتهای یک دره قرار گرفته و اطراف آن پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک کوهی است. این آبشار، تنها در فصل بهار آب دارد بنابراین اگر می خواهید شاخه های خروشان آبشار کمرد را ببینید بهتر است در نیمه اول فصل بهار راهی این منطقه شوید.

اگر هم در سایر ایام سال برای تفریح به این منطقه رفتید نگران نباشید چرا که در دیواره های آبشار، غارهای کوچک و عظیم و شکاف های عمیقی دیده می شود که در سایر فصول سال، بازدید از آن ها امکان پذیر می باشد.

جاذبه های جاده هراز | دریاچه ماملو

در مبحث اخیر اشاره کوتاهی به دریاچه ماملو داشتیم و گفتیم که یکی از دیدنی های طبیعی و بسیار زیبای جاده هراز است. دریاچه یا سد ماملو از دیگر سدهای اطراف تهران محسوب می شود که روی رودخانه جاجرود قرار گرفته است.

فاصله این سد در مقایسه با پارک ملی خجیر با تهران بیشتر است. از میدان آزادی تا تالاب و سد ماملو، بدون ترافیک حدود یک ساعت و 20 دقیقه فاصله می باشد، اما اگر دل به زیبایی های راستا بسپارید قطعا برای شما خسته نماینده نخواهد بود.

دریاچه این سد که به دریاچه ماملو هم نامیده می شود، تقریبا 3 هزار متر طول و 800 متر عرض دارد. این سد هم مانند سد لتیان محل پرورش انواع ماهی هاست و توریستان بسیاری برای ماهیگیری به بازدید از این منطقه می فرایند. شما نیز می توانید با تجهیزات مورد احتیاج یک روز مناسب را برای تفریح در کنار این سد انتخاب کنید.

دژ باستانی گل خندان

دژ باستانی گل خندان یا دژ ساسانی هفت دختر بومهن در روستای گل خندان واقع شده است و از میدان آزادی حدود یک ساعت و 10 دقیقه فاصله دارد. بر اساس شواهد باستان شناسی که در چند سال اخیر به دست آمده است از قرن دوم تا اوایل دوره صفوی (قرن دهم)، از این دژ استفاده شده است.

ساختمان این دژ از بین رفته و هم اکنون فقط دیواره های آن باقی مانده است. این دژ از نظر سوق الجیشی دارای اهمیت بوده و در یک منطقه استراتژیک ساخته شده است چرا که بر فراز تپه و در محل اتصال دو رودخانه قرار گرفته است. بازدید از این دژ باستانی برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت می تواند جذاب باشد.

جاذبه های جاده هراز | پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر در اطراف دریاچه ماملو قرار گرفته است. جالب است بدانید که دریاچه ماملو نیز یکی از دیدنی های هراز است و اگر به این منطقه بروید در واقع با یک تیر دو نشان زده اید. از میدان آزادی تا پارک ملی خجیر، حدود 45 دقیقه فاصله است البته اگر در این راستا با ترافیک روبرو نشوید.

پارک ملی خجیر یکی از مناطق محافظت شده اطراف تهران است که 200 سال پیش به عنوان شکارگاه سلطنتی شناخته می شد. امروزه گونه های جانوری و گیاهی بسیار زیادی در این منطقه زندگی می نمایند، اما شکار در آن ممنوع شده است. این پارک، تنها منطقه در تهران است که تعدادی آهو در آن دیده می شوند. اگر به حیات وحش علاقه بسیاری دارید می توانید یک روز بهاری یا در فصل تابستان راهی این منطقه شده و از تماشای گونه های جانوری نهایت لذت را ببرید.

غار گل زرد

غار گل زرد در فاصله 65 کیلومتری از تهران قرار گرفته است. از میدان آزادی تا غار گل زرد اگر با ترافیک روبرو نشوید حدود یک ساعت و 50 دقیقه فاصله است. این غار یکی از غارهای رودخانه ای ایران محسوب می شود و سطح آن از کربنات کلسیم پوشیده شده است. بسیاری از کسانی که به تحقیقات علمی علاقه دارند در طول سال راهی این منطقه شده و علاوه بر تفریح در داخل و اطراف این غار به پژوهش های علمی نیز می پردازند.

درون غار گل زرد چند حوضچه آب سرد هم وجود دارد که حدود 4 متر عمق دارند. غار گل زرد از غارهای فعال آهکی است و هر ساله توریستان داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می نمایند. بهترین زمان بازدید از این غار نیمه اول سال تا شهریور ماه است چرا که در فصل پاییز و زمستان معمولا دهانه غار به دلیل آب گرفتگی بسته می شود و امکان بازدید از بخش های داخلی امکان پذیر نخواهد بود.

جاذبه های جاده هراز | امامزاده حمزه

زیارت امام زاده ها برای مردم ایران اهمیت بسیاری دارد. خوشبختانه در راستا جاده هراز نیز چندین امام زاده وجود دارد و شما می توانید دقایقی را به زیارت آن ها بپردازید. امامزاده حمزه در 30 کیلومتری جاده هراز است و در روستای مبارک آباد قرار گرفته است. این امام زاده فاصله بسیار زیادی هم تا تهران ندارد و شما می توانید تنها در یک نصف روز به زیارت آن بروید. درواقع از میدان آزادی تا امامزاده حمزه، بدون ترافیک حدود یک ساعت و 5 دقیقه فاصله است.

هوای مطبوعی که در این منطقه جریان دارد می تواند شما را سرمست کند. در اطراف این امامزاده سه چنار با قدمت 400 ساله نیز وجود دارد. قدمت امامزاده حمزه را از روی سبک و سیاق آن با سایر امامزاده ها تخمین زده اند و می گویند احتمالا مربوط به قرن پنجم یا ششم هجری باشد. این امامزاده ضریح ندارد و از گچ و ساروج ساخته شده و بنای کاملا متفاوتی با سایر امام زاده ها دارد.

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم در جاده هراز و در 60 کیلومتری تهران قرار گرفته است. اصولا کسانی که با هدف زیارت به دل جاده هراز می زنند علاوه بر زیارت امام زاده حمزه از امام زاده هاشم نیز بازدید نموده و به زیارت می پردازند. از میدان آزادی تا امامزاده هاشم، بدون ترافیک حدود یک ساعت و 20 دقیقه فاصله است. قدمت ساختمان امامزاده هاشم به دوران صفویه می رسد.

امامزاده هاشم، آرامگاه هاشم بن حسن از نوادگان امام حسن مجتبی می باشد. بنابراین برای شیعیان از ارزش و احترام بسیار زیادی برخوردار است. قبلا در کنار این امامزاده یک کاروانسرا وجود داشته، اما در حال حاضر اثری از این کاروانسرا نیست. این امامزاده به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اگر اهل تفریح و ورزش هستید قطعا نام پیست اسکی آبعلی را شنیده اید، اما رفتن به این پیست اسکی می تواند تجربه ای به یاد ماندنی و تکرار نشدنی برای شما باشد. در واقع پیست اسکی آبعلی، قدیمی ترین پیست اسکی ایران است که در جاده هراز قرار گرفته است. از میدان آزادی تا پیست اسکی آبعلی نیز تقریبا یک ساعت و 10 دقیقه فاصله است.

پنج پیست اسکی، تله کابین، تله اسکی، شش رستوران، مدرسه اسکی، زمین های تنیس، سوارکاری، پرش و کایت از مهمترین امکانات پیست اسکی آبعلی هستند. مرتفع ترین نقطه این پیست اسکی، 2 هزار و 650 متر ارتفاع دارد بنابراین باید خودتان را برای یک هیجان واقعی آماده کنید.

این پیست در فصل زمستان بسیار شلوغ می شود و یکی از محبوب ترین مناطق ایران برای تفریحات زمستانی به حساب می آید. البته این پیست صرفا برای تفریحات زمستانی نیست و در فصل تابستان به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد، برای اسب سواری و تنیس مورد توجه قرار می گیرد.

قله سیاه چال پرسون

اگر به جاده هراز رفته اید و به کوهنوردی هم علاقه بسیار زیادی دارید گردش و صخره نوردی در کوه های لواسانات را از دست ندهید. قله سیاه چال پرسون در کوه های لواسانات و در جنوب دشت لار قرار گرفته است. فاصله این قله در مقایسه با نمونه های اخیر با تهران بیشتر است، اما باز هم یک روز آفتابی کافی است تا حسابی به گردش در این منطقه و کوهستان بپردازید.

از میدان آزادی تا قله سیاه چال بدون ترافیک تقریبا یک ساعت و 40 دقیقه فاصله است. ارتفاع این قله 3 هزار و 500 متر می باشد و به عنوان سرچشمه رودخانه لواسان و چهل بره نیز شناخته می شود. آبشار و تنگه سیاه چال هم در ارتفاعات و حوالی این قله قرار گرفته اند.

بنابراین شما می توانید علاوه بر کوهنوردی از جاذبه های بسیار زیادی هم که دارد بهره ببرید. فصل بهار و تابستان بهترین زمان ممکن برای کوهنوردی در ارتفاعات لواسانات است تا به قله سیاه چال پرسون برسید.

جاذبه های جاده هراز | چشمه اعلا

چشمه ها یکی از بهترین مکان های طبیعی برای گذران اوقات فراغت هستند. در راستا جاده هراز نیز می توانید شاهد یک چشمه بسیار زیبا و دل انگیز با نام چشمه اعلا باشید. این چشمه در 70 کیلومتری شمال تهران و در چهار کیلومتری شمال شهر دماوند قرار داشته و حدود یک ساعت و 10 دقیقه با میدان آزادی فاصله دارد.

اگر شما نیز به تفریح در مناطق ییلاقی علاقه دارید باید بگوییم که چشمه اعلا از مناطق ییلاقی در حاشیه شهر تهران به حساب می آید که با آب وهوایی مطبوع و دل پذیر به ویژه در فصل بهار و تابستان پذیرای توریستان بسیار زیادی از سراسر ایران و به خصوص شهر تهران است. آب این چشمه از بارندگی های ارتفاعات دماوند که در خاک نفوذ می نمایند جوشیده و یک طعم گوارا و دل پذیر دارد.

پارک ملی لار

در مقایسه با سایر دیدنی های هراز که در مباحث اخیر بیان کردیم فاصله پارک ملی لار با تهران بسیار بیشتر است. پارک ملی لار در دامنه جنوب غربی دماوند قرار گرفته است و تقریبا سه ساعت و نیم با میدان آزادی فاصله دارد.

پارک ملی لار از مناطق حفاظت شده ایران و در راستا جاده هراز به شمار می رود که اکوسیستم کوهستانی دارد. قدمت تاریخی دره لار تقریبا به 1400 سال پیش می رسد. گونه های گیاهی و جانوری متنوعی در این پارک ملی زندگی می نمایند و برای کسانی که به حیاث وحش علاقه بسیار زیادی دارند فضای مناسبی خواهد بود.

بد نیست بدانید که این پارک، از مناطق شکار ممنوع ایران به شمار می رود. همه روزه طبیعت دوستان بسیاری زیادی به بازدید از پارک ملی لار می فرایند. شما نیز می توانید در یک روز مناسب مهیای بازدید از این منطقه شوید.

جاذبه های جاده هراز | دشت و دریاچه لار

دشت لار و دریاچه و سد لار همگی در پارک ملی لار قرار دارند. دشت لار عظیم ترین دره ایران می باشد که چشمه های بسیار زیادی در آن جوشیده اند و به همین دلیل است که به سرزمین هزار چشمه شهرت دارد. دریاچه و سد لار نیز در این دشت قرار گرفته و از اصلی ترین مناطق تفریحی استان مازندران محسوب می شوند.

ماهیگیری و اسکی روی آب در این دریاچه محبوبیت بسیاری میان توریستان دارد. در اردیبهشت ماه، دشت لار در اطراف دریاچه پر از شقایق شده و بهترین زمان بازدید از دشت لار خواهد بود. اگر می خواهید از دشت لار بازدید کنید حتما در اردیبهشت ماه راهی این منطقه شوید.

دشت مشا

اگر عاشق تفریح و گشت و گذار در دشت های سرسبز هستید دشت مشا در جاده هراز می تواند یک انتخاب ایده آل باشید. دشت مشا در حوالی جاده هراز و در 6 کیلومتری شمال غربی شهر دماوند قرار گرفته است و برخلاف گزینه اخیر فاصله بسیار زیادی هم با شهر تهران ندارد چرا که از میدان آزادی تا دشت مشا بدون ترافیک تقریبا یک ساعت و 20 دقیقه فاصله است. این دشت ارتفاع بسیار زیادی دارد و این امر در مطبوع بودن هوای منطقه تاثیر بسیار زیادی داشته است. دشت مشا در ارتفاع 2 هزار و 250 متری واقع شده و یک طبیعت بکر و بی نظیر دارد.

جاذبه های جاده هراز | دریاچه دیو آسیاب

برخلاف اسمی که از دریاچه و چشمه دیو آسیاب به ذهن متبادر می شود در این منطقه می توانید یکی از زیباترین دیدنی های هراز را ببینید. دریاچه دیو آسیاب یا چشمه دیو آسیاب در میان دشتی پر از گل و در نزدیکی قله دماوند قرار گرفته است و هوایی بی نظیر دارد. فاصله دریاچه دیو آسیاب نیز با تهران زیاد است چرا که این دریاچه در پارک ملی لار قرار گرفته و از میدان آزادی تا دریاچه حدود 3 ساعت و 50 دقیقه فاصله است.

دریاچه دایره ای شکل دیو آسیاب 2 متر عمق و 20 متر قطر دارد بنابراین برای شنا کردن هم یک جای امن و مناسب خواهد بود. رنگ آب این دریاچه فیروزه ای است و دارای دو آبگیر کوچک و عظیم است. آب این دریاچه ترش مزه می باشد و اگر به آن نزدیک شوید، بوی گوگرد را احساس خواهید کرد.

آب چشمه دیو آسیاب به سفید رود می ریزد. املاح معدنی بسیاری در آب این دریاچه وجود دارد و به همین دلیل خاصیت درمانی بسیار بالایی دارد. طبیعت بکر و سرسبز اطراف دریاچه در کنار آب زلال و فیروزه ای رنگ چشمه دیوآسیاب، مسافران بسیاری را به بازدید از این منطقه می کشاند.

آبشار یخی دماوند

اگر می خواهید یکی از مهمترین دیدنی های هراز را به عنوان مقصد خود در یک روز مناسب انتخاب کنید آبشار یخی دماوند را به شما پیشنهاد می دهیم. آبشار یخی دماوند در ارتفاع 5 هزار و 100 متری قرار گرفته است و به علت همین ارتفاع بلند به عنوان مرتفع ترین آبشار خاورمیانه در جنوب دماوند شناخته می شود. از میدان آزادی تا آبشار یخی دماوند اگر به ترافیک نخورید حدود سه ساعت فاصله است.

این آبشار در تمام روزهای سال یخ زده است و تنها در فصل تابستان مقداری آب از کنار آن جاری می شود با این حال حتی در فصل تابستان نیز می توانید تکه های یخ را مشاهده کنید. البته اگر در ساعات اولیه ظهر در محل مورد نظر حاضر باشید می توانید جریان بسیار اندک آب را مشاهده کنید.

جاذبه های جاده هراز | آبشار قلعه دختر

آبشار زیبای قلعه دختر در میان گردنه امام زاده هاشم و غار گل زرد است. این آبشار در حوالی جاده هراز و در شهرستان آمل قرار گرفته است. از میدان آزادی تهران تا این آبشار حدود یک ساعت و 40 دقیقه فاصله است. آبشار قلعه دختر یک آبشار دائمی بوده و از صخره های کنار جاده سرازیر می شود.

این امر باعث شده است جذابیت بسیار زیادی در محل ریزش آبشار قلعه دختر ایجاد شود. توریستان بسیار زیادی در جاده هراز برای بازدید از این آبشار مدتی توقف می نمایند. در کنار بازدید از این آبشار، می توانید از چشمه قلعه دختر هم بازدید کنید.

معمولا در طول روز و در هنگام ظهر که دمای هوا به بالای صفر می رسد، کمی از آب این آبشار ذوب شده و از کناره ها سرازیر می شود، اما دوباره از ساعت 4 بعدازظهر به بعد که دمای هوا به زیر صفر می رسد، آب این آبشار یخ زده و آبشار یخی به معنای واقعی تشکیل می شود.

آبشار آب مراد

آبشارها از مهمترین جاذبه های جاده هراز هستند. آبشار آب مراد نیز یکی از آبشارهای هفت گانه لاسم است که در گذر از جاده هراز می توانید مشاهده کنید. این آبشار در گذشته از تفرجگاه های شاهان قاجار همچون ناصرالدین شاه بوده است. فاصله این آبشار از میدان آزادی تقریبا یک ساعت و چهل دقیقه است مشروط بر اینکه ترافیکی در جاده وجود نداشته باشد.

در فصل بهار این آبشار بسیار پر آب می شود و به یک مکان کم نظیر برای یک تفریح کوتاه و چند روزه مبدل می شود. آب این آبشار بسیار سرد است و گوارا که در نظر مردم اطراف این منطقه برای حاجت دریافت مناسب است. کتیبه ای سنگی هم در کنار آن قرار گرفته است که دو بیت از ناصرالدین شاه قاجار روی آن حک شده است.

قله دماوند و دشت لاله ها، بی نظیرترین جاذبه جاده هراز

قله دماوند، تنها اثر ملی طبیعی ایران در جاده هراز است که شهرت جهانی داشته و به عنوان متفاوت ترین جاذبه دیدنی جاده هراز نیز شناخته می شود. دماوند بلندترین کوه ایران و بلندترین کوه آتشفشانی خاورمیانه و آسیاست. از میدان آزادی تا دماوند و دشت لاله های بسیار زیبای اطراف این کوه، حدود سه ساعت فاصله است.

دشت لاله ها یک دشت سرسبز و خرم در راستا دماوند است که هر ساله صدها توریست ایرانی را به خود جذب می کند. البته این منطقه بیشتر مورد توجه کسانی است که به کوهنوردی علاقه دارند. آسان ترین راستا صعود به قله دماوند در جبهه جنوبی و سخت ترین راستا نیز در جبهه شمالی است. تا کنون هفت جان پناه در راستا صعود به قله دماوند ساخته شده است.

دخمه های کافرکلی

دخمه های کافرکلی حدود 250 دخمه هستند که در ارتفاعات صخره های رو به دره هراز ایجاد شده اند و به صورت دست کن هستند. همچنان دلیل قطعی ایجاد چنین دخمه هایی کشف نشده است، اما باستان شناسان قدمت آن ها را به دوران ساسانیان و حدود یک هزار سال پیش نسبت می دهند.

دخمه های تاریخی کافرکلی در دره هراز از آبادی اسک و در راستا جاده هراز قرار گرفته اند. از میدان آزادی تا محل این دخمه ها حدود یک ساعت و 40 دقیقه فاصله است. گفته می شود که ساکنان برای فرار از دست هجوم اعراب و نپذیرفتن دین اسلام، به این دخمه ها پناه آورده اند. با توجه به اینکه کلی در زبان مازندرانی به معنی خانه است و این دخمه ها نیز به نام کافرکلی شناخته می شوند به نظر می رسد به معنای خانه غیر مسلمانان است.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1698

به "20 جاذبه دیدنی در سفر به جاده هراز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 جاذبه دیدنی در سفر به جاده هراز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید