خراسان رضوی رتبه دوم تحقیقات سلول های بنیادی کشور را دارد

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران، مریم مقدم متین روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: ایران رتبه دوم پژوهش و کاربرد سلول بنیادی در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است و رتبه دوم کشوری در این تحقیقات به خراسان رضوی تعلق دارد.

خراسان رضوی رتبه دوم تحقیقات سلول های بنیادی کشور را دارد

وی بیان داشت: به همین دلیل سالانه تعداد یک هزار و 400 نمونه از واحدهای تحقیقاتی استان به بانک خون تهران ارسال می گردد.

وی با اشاره به برگزاری دومین کنگره زیست شناسی و سلول های بنیادی به صورت بین المللی در مشهد گفت: این کنگره با حضور بیش از 500 پژوهشگر داخلی و خارجی و محققان و پژوهشگرانی از کشور های کانادا و فرانسه برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: در این کنگره جنبه های درمانی و بالینی و همچنین جنبه های اخلاقی استفاده از سلول های بنیادی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی مشهد نیز گفت: این کنگره دومین کنگره زیست شناسی و سلول های بنیادی است که برای اولین بار به صورت بین المللی برگزار می گردد.

علی اکبر شمسایی ظهر یکشنبه در نشست خبری گفت: اولویت فعالیت های جهاد دانشگاهی بر این بوده است که یافته های علمی را کاربردی کند تا مسائل و مسائل کشور حل و فصل گردد.

وی از همکاری سازمان ها و نهادهای ملی در این کنگره اطلاع داد و گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی ریاست جمهور، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فردوسی، انجمن ژنتیک ایران و بسیاری سازمان ها و نهادهای پژوهشی کشور در برگزاری این کنگره با ما همکاری می نمایند.

شمسایی با اشاره به تأکید استاندار در استفاده از ظرفیت های استان و پژوهشکده رویان اضافه کرد: کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی در ادامه کنگره زیست شناسی و به صورت بین المللی برگزار می گردد که علاوه بر سلول های بنیادی، به مسائل پزشکی و بازساختی در این زمینه خواهد پرداخت.

احمدرضا بهرامی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فردوسی نیز سلول های بنیادی را جزء اولویت های تحقیقی دانست و گفت: تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی از بعد فرهنگی و تبلیغاتی صندلی خود را پیدا نموده و لازمه پیشرفت در این علم این است که مرتبا یافته های خود را با علم روز دنیا مطابقت دهیم.

بهرامی با بیان این که یک سلول بنیادی، نماینده یک موجود زنده است، اضافه کرد: سلول های بنیادی قابلیت مطالعات کاربردی دارند و با تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی جنینی توانسته ایم مرجعیت علمی خود را در دنیا ارتقا دهیم.

وی با اشاره به این که با تثبیت تکنولوژی تحقیقات سلول های بنیادی، در حال فراوری این تکنولوژی هستیم، توضیح داد: تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی در دنیا بسیار شتابزده در حال پیشرفت است و اگر بخواهیم پا به پای تحقیقات روز دنیا پیش برویم باید سرمایه های خود را برای فراوری این فناوری بسنجیم.

وی اضافه کرد: در دو مرکز جهاد دانشگاهی مشهد و دانشگاه فردوسی، تیم های تحقیقاتی در این زمینه شکل گرفته که علاوه بر فراوری علم، از این فناوری در جامعه استفاده می نماید.

وی با بیان این که ما افتخار می کنیم که در مشهد زنجیره ای از دانش کاربردی شکل گرفته ابراز داشت: طی تبلیغات گسترده ای که انجام شده، انتظارات زیادی از سلول های بنیادی در جامعه ایجاد شده که تحقیقات تا به امروز نمی تواند جوابگوی تمام این انتظارات باشد.

بهرامی ادامه داد: در آینده انتظار داریم که بتوانیم بیماری های نظیر پارکینسون، آلزایمر، بیمارهای قلبی عروقی، کبدی، سرطان و بیماری های استخوانی را با استفاده از سلول های بنیادی درمان کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 427

به "خراسان رضوی رتبه دوم تحقیقات سلول های بنیادی کشور را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی رتبه دوم تحقیقات سلول های بنیادی کشور را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید