جبهه مقاومت در آستانه بزرگ ترین پیروزی

به گزارش بانوی ایران، ارتش سوریه مناطق محاصره شده شمال حماه را به صورت کامل پاکسازی کرد. تروریست های باقی مانده در منطقه همه به مرکز نظارتی ارتش ترکیه در نزدیکی مورک پناه بردند.

جبهه مقاومت در آستانه بزرگ ترین پیروزی

زهره نوروزپور: در یک هفته گذشته ارتش سوریه به قلع قمع تروریست ها مشغول است. دو منطقه کلیدی در این روزها از اشغال تروریست های مورد حمایت ترکیه پاکسازی شده است.

در هفته گذشته منطقه خان شیخون که کریدور اصلی به حلب و ادلب محسوب می گردد از سوی ارتش سوریه به طور کامل از لوث تروریست های این منطقه پاکسازی شد و به سقوط آنها انجامید. سوریه که از سال 2011 درگیر جنگ داخلی نهاده شده است امروز یکی پس از دیگری شهرها و منطقه های اصلی خود را از ترویست ها و ارتش آزاد پس گرفته است. در سالهای اخیر پیروزهای مکرر ارتش این کشور حتی سبب شده است که کشورهای عربی به فکر بازگشایی سفارت هایشان در سوریه بیفتند، این کشورهای عربی از جمله امارات حتی به فکر سرمایه گذاری برای احیای زیرساخت های سوریه جنگ زده افتاده اند.

امروز نیز ارتش سوریه حماه را آزاد کرد. منطقه ای که به قلب ادلب راه پیدا می نماید و ارتش ترکیه را هدف گرفته است. این در حالی است که در چند روز گذشته ارتش ترکیه با حمایت از تروریست ها مکررا از ارتش سوریه شکست خورده است و مجبور به عقب نشینی شده است. در گزارش ها امده است که حملات مکرر ترکیه به حماه و خان شیخون بی ربط به مساله منطق امن و توافق با آمریکا نیست.

چرا که پس از سقوط تروریست ها در خان شیخون ، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با مارک اسپر همتای آمریکایی برای اجرای گام اول منطقه امن در شمال سوریه توافق کردند.در خصوص گام های بعدی منطقه امن در شرق فرات در آنکارا نشست مشترک داشته باشند.

در خصوص منطقه ادلب در شمال غرب سوریه نیز ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز گذشته از ناخشنودی آنکارا مبنی بر ادامه عملیات آزادسازی این منطقه از سوی ارتش سوریه با حمایت روسیه اطلاع داد.

کالین با تاکید بر اینکه ترکیه ایستگاه های دیدبانی خود در ادلب را تعطیل نخواهد کرد از تماس قریب الوقوع رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود برای بحث و گفتگو درخصوص منطقه ادلب اطلاع داد.

ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (3 شهریور 95 تا 9 فروردین 96) و عملیات شاخه زیتون (30 دیماه 96 تا 4 فروردین 97) با همکاری گروه های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف نموده است.

صبح امروز کانال اخبار سوریه گزارش داد: عملیات ارتش سوریه در شمال استان حماه و جنوب استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور همچنان ادامه دارد.

همچنین فارس به نقل از گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه -نزدیک به معارضان- گزارش داد که نیروهای سوری امروز آدینه در ریف شمالی حماه، شهرک مورک را آزاد کردند.

دیدبان می گوید که این شهرک، آخرین شهرک تحت اشغال تروریستها بود که نیروهای سوری پیروز شدند بر آن تسلط یابند.

این برای نخستین بار است که نیروهای سوری از سال 2012 تا کنون توانستند، کنترل شمال حماه را به دست گیرند.

کانال اخبار سوریه در گزارشی تکمیلی از ازادی این منطقه اطلاع داد و نوشت: با عقب نشینی ها و فرار تروریست های تکفیری حاضر در شمال حماه و جنوب ادلب به مرکز نظارتی ارتش ترکیه در خصوص مورک که به نظر می رسد اردوغان صرفاً به همین دلیل حاضر به تعطیلی آن نبوده است.

وزیر خارجه ترکیه درباره این ایستگاه در واکنش به سقوط تروریست ها در خان شیخون گفته بود: آنکارا هرگز از نقطه ایست بازرسی نهم در شمال غرب سوریه نخواهد رفت. ما هرگز از ایست بازرسی نهم در شمال غرب سوریه که کاروان نظامی ترکیه ای در حرکت بود تا آنجا را تقویت کند اما مورد حمله هوایی سوریه نهاده شد عقب نشینی نخواهیم کرد.

چاووش اوغلو اظهار کرد، نظام سوریه نباید با آتش بازی کند ما هر آنچه لازم باشد برای حفظ جان نظامیان خود انجام می دهیم.

با توجه به اظهارات وزیر خارجه ترکیه معین می گردد که این پیروزی بزرگی برای ارتش سوریه و یک شکست سنگین و راهبردی برای تروریست های این منطقه است.

این کانال خبری در تحلیل خود عنوان نموده است: اگر ارتش سوریه این مناطق بسیار صعب العبور و سخت را در چهار ماه پاکسازی کرد و 500 کیلومتر مربع از مناطق آلوده را به سیطره دولت سوریه در آورد، مطمئن باشید مابقی مناطق نیز با یک رشته جنگ و درگیری سخت خیلی زودتر از آنچه که فکر می کنید، به دامان ارتش سوریه باز خواهد گشت.

همچنین دیده بان حقوق بشر که وابسته به گروه معارضان سوریه ای است در ادامه گزارش خود عنوان نموده است: سرنوشت پست دیدبانی ترکیه که در مورک قرار گرفته است معین نبوده و معلوم نیست که آیا نیروهای حاضر در آن، حضور دارند یا شبانه از آن خارج شده اند.

در جریان مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، در سال گذشته توافق شد که تحت نظارت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه در سوریه، مشمول توافق کاهش تنش گردد که شامل جنوب سوریه، ریف دمشق، ریف حمص و حماه و بخشی از حلب، و استان ادلب بود. طبق این توافق ترکیه 12 پس دیده بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیدبانی ایجاد کردند.

از زمان لغو آتش بس (14 مرداد ماه) که به خاطر اقدامات تروریست ها صورت گرفت تا کنون، ارتش سوریه پیروز شد کنترل 30 منطقه را به دست گیرد.

نیروهای سوری در این بازه زمانی توانستند کنترل شهرها، شهرک ها و مناطق الأربعین، الزکاة، الصخر، الجیسات، الصیاد،ارتفاعات الصیاد، کفرزیتا، اللطامنة، البویضة، معرکبة، لطمین، لحایا در شمال حماه و خان شیخون، السکیک، ارتفاعات سکیک، ترعی و ارتفاعات ترعی، الهبیط، عابدین، مغر الحمام، مغر الحنطة، کفرعین، ارتفاعات عاس، مدایا، المردم، مزارع المنطار، کفریدون و الصباغیة در نوار جنوبی ادلب را به دست گیرند.

عملیات ارتش سوریه در جنوب استان ادلب و شمال استان حماه که دروازه ورود به عملیات وسیع آزادسازی ادلب محسوب می گردد، از اواسط اردیبهشت ماه شروع شد.

در بین این عملیاتها، دو مرحله اعلام آتش بس با کارشکنی تروریست های جبهة النصره همراه شد، ولی دور جدید حملات پس از سیزدهمین نشست آستانه در دهم مرداد شروع شده است.

پیشروی مکرر ارتش سوریه پس از تسلط نیروهای سوری بر شهرک مهم الهبیط و پس از آن، آزادسازی شهرک الزکاه صورت گرفت که به همراه اللطامنه و کفرزیتا، منطقه موسوم به مثلث مرگ را تشکیل می داد.

نقطه عطف عملیات ارتش سوریه اما، تسلط بر خان شیخون بود که شهر بسیار راهبردی است و ارتش سوریه با آزادسازی آن توانست، تروریستها را در شمال استان حماه محاصره کند.

خان شیخون مشرف بر راستاهای اصلی و حیاتی است و این راستاها باعث شده که حلقه وصل بین ریف های شرقی، غربی و شمالی بر ادلب باشد. آزادسازی این شهر، گام نخست برای بازگشایی راستا بین پایتخت مالی سوریه (حلب) با پایتخت سیاسی این کشور (دمشق) است.

آزادسازی خان شیخون همچنین باعث می گردد که ارتش سوریه به راحتی بتواند به سمت شمال یعنی کفرسجنة و معرة النعمان پیشروی کند؛ منطقه ای که حلقه وصل راستاهای بین المللی سوریه به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب است.

اسد و پوتین در آستانه بزرگ ترین پیروزی خود قرار دارند

اداره کل رسانه های خارجی به نقل از وب سایت روزنامه بیلد (آلمان) دراینباره نوشت: به گزارش تلویزیون دولتی سوریه و سازمان رصدخانه حقوق بشر سوریه، در نهایت پس از چند هفته بمباران شدید، شورشیان سوری از یک منطقه 250 کیلومتر مربعی در استان های حماه و ادلب عقب نشینی نموده اند. این بزرگترین پیروزی زمینی برای اسد و متحدانش در جنگ هشت ساله سوریه می باشد.

در چند روز گذشته نیروهای ارتش سوریه وارد چهار شهر بزرگ شدند که تا پیش از این در اختیار تعدادی از شورشیان افراطی و همچنین بعضی شورشیان معتدل بودند، از جمله خان شیخون، کفر زیتا، مورک و اللطامنه . تقریباً همه ساکنان این شهرها در ماه آوریل و هنگام شروع حمله ارتش سوریه و روسیه فرار نموده بودند.

در سال 2017، خان شیخون به سمبل قتل عام بی رحمانه مردم سوریه از سوی شورشیان تبدیل شد. در حمله با گاز سارین در 4 آوریل، بین 86 تا 92 غیرنظامی کشته شدند.

اکنون ترکیه با یک معضل روبرو شده است. در جنوب خان شیخون، یکی از دوازده پایگاه نظارتی ترکیه قرار گرفته است که در حال حاضر در محاصره نیروهای اسد می باشد. سربازان ترکیه نمی توانند برای آزادی خود اقدامی انجام دهند، زیرا در آن صورت نه تنها با ارتش اسد، بلکه با ارتش روسیه نیز روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از وب سایت خبرگزاری تاس، امروز کرملین از شروع نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران اطلاع داد و اعلام نمود: ترکیه و روسیه در حال سازماندهی نشست دیگری درباره سوریه به میزبانی آنکارا هستند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، در جواب سوالی درباره دیدار احتمالی ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در روز 16 سپتامبر گفت که برگزاری یک نشست در حال برنامه ریزی و هماهنگیهای ضروری است.

روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه که کشورهای ضامن آتش بس در سوریه هستند تا کنون چندین بار در تهران، مسکو و آنکارا با یکدیگر دیدار و رایزنی نموده اند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز اخیرا با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تاریخ 16 سپتامبر، گفت که آنکارا میخواهد درباره ادلب با طرف های دیگر صحبت کند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 313

به "جبهه مقاومت در آستانه بزرگ ترین پیروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جبهه مقاومت در آستانه بزرگ ترین پیروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید