جاذبه های گچساران؛ شهر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد، عکس

به گزارش بانوی ایران، گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که به علت داشتن میدان های نفتی و گازی متعدد به سرزمین آب و آتش معروفیت دارد. این منطقه رهمچنین به علت قرارگیری در ارتفاع به بام نفتی ایران هم شناخته می گردد.

جاذبه های گچساران؛ شهر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد، عکس

گچساران در منطقه گرجهت قشلاقی نهاده شده است و آب و هوای معتدل و خشکی دارد. از پیشینه و قدمت تاریخی این منطقه اطلاعات کافی در دست نیست اما دیدنی های تاریخی متعددی همانند بقایای دو گنبد قدیمی در این منطقه دیده می گردد.

موقعیت جغرافیایی گچساران هم جاذبه ها و دیدنی های طبیعی زیبایی را ایجاد نموده است که گردشگران بسیاری از منطقه ها طبیعی و بکر آن دیدن می نمایند. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی گچساران بیشتر آشنا شوید.

پل خیری و محمدخان

پل خیری و محمدخان در جهت گچساران به دهدشت و در 50 کیلومتری شمال غرب آن واقع شده است. این پل بزرگ که 140 متر طول و هفت دهانه دارد، روی رودخانه خیرآباد و در دوران اسلامی بنا شده است. پل تاریخی خیری و محمدخان در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل بند خره خهکی

پل بند خره خهکی در سه کیلومتری روستای انبارگاه واقع شده است که قدمت آن را دوران های تاریخی پس از اسلام می دانند. این پل تاریخی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل ساسانی خیرآباد

پل ساسانی خیرآباد که به اسم یک اثر ملی و تاریخی به ثبت رسیده است در 130 متری چهار طاقی خیر آباد واقع شده است. این پل تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است.

پل بریم

پل بریم گچساران اثری برجای مانده از دوران ساسانیان است که به صورت طاق های کمانی به هم پیوسته شکل گرفته است. این پل تاریخی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چهار طاقی خیرآباد

چهار طاقی خیرآباد که اثری برجای مانده از پادشاهی دوران ساسانیان است به خوبی معماری، مذهب و شیوه حکومت آن دوران را نمایش می دهد. این اثر تاریخی که نمادی از قدمت کهن این منطقه است در 50 کیلومتری شهر گچساران واقع شده است.

گنبد لیشتر

گنبد لیشتر یکی از بناهای تاریخی این منطقه محسوب می گردد که در 30 کیلومتری گچساران در دشت لیشتر قرار گفته است. قدمت این گنبد به قرن هفتم و دوران سلجوقیه می رسد. این گنبد تاریخی که پلانی مربع شکل دارد به شکل هندسی هشت ضلعی و سپس به صورت یک گنبد مخروطی شکل با استفاده از فیلپوش ها تبدیل می گردد. از ویژگی های شاخص این بنای تاریخی می توان به نوع چینش سنگ ها و چگونگی ساخت بنا اشاره نمود که به آن اهمیت بالایی بخشیده است. این اثر تاریخی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دژ سلیمان

دژ سلیمان که در ارتفاعات کوهی با همین نام واقع شده است، گفته می گردد که روزگاری مقر سلیمان بن طاهر گناوه ای، یکی از رهبران فرقه قرامطه بوده است و به همین علت به این نام هم معروفیت یافته است. این دژ که در میان ارتفاعات واقع شده است یکی از چند قلعه غیرقابل نفوذ و راسخ اسماعیلیان در بخش جنوبی کشور محسوب می گردد.

آسیاب خربل در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

آسیاب خربل

آسیاب خربل از آثار تاریخی پس از اسلام است که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آسیاب تاریخی در روستایی با همین نام نهاده شده است.

قلعه باباکلان

قلعه باباکلان از قلعه های تاریخی منطقه به مشار می رود که قدمت آن به دوران پس از اسلام می رسد. این قلعه تاریخی که در روستایی با همین نام واقع شده به ثبت ملی رسیده است.

قلعه شامبراکان

قلعه شامبراکان در دامنه ارتفاعات در 45 کیلومتری گچساران واقع شده است. این قلعه تاریخی از گچ و سنگ در دو طبقه بنا شده است که قدمت آن به دوران میانه اسلامی می رسد. این قلعه که دارای شاه نشین بوده در ابعاد 20 در 20 متر ساخته شده است. طبقه اول ان محل زندگی خدمه و طبقه دوم آن محل زندگی خان بوده است. قله شامبراکان در دوران قاجار بازسازی شده است.

تنگ باشتک

تنگ باشتک جهتی مارپیچی و سنگی است که عرض پهناوری دارد. این جاذبه طبیعی و دیدنی در هفت کیلومتری شمال شرقی گچساران واقع شده است. در این جهت مارپیچ گونه و سنگی، گردشگران می توانند منظرههای دیدنیی از صخره های بی نظیر و تنگ دیدن نمایند.

آبشار گنج بنار

آبشار گنج بنار در دامنه کوه خاییز در هفت کیلومتری شمال گچساران واقع شده است. این آبشار با 30 متر ارتفاع از چشمه های متعددی سرچشمه می گیرد که محیطی مطبوع و زیبا ایجاد نموده است.

آبشار کیوان لیشتر

آبشار صخره ایی کیوان لیشتر به صورت پلکانی از هفت آبشار کوچک تشکیل شده است. این آبشار که در محل اتصال دو رودخانه دره تنگ درک و دره سور سرریز می گردد در 25 کیلومتری گچساران در منطقه لیشتر نهاده شده است. این آبشار زیبا در دل طبیعت با برکه ها و استخرهای متعدد منظره منحصربه فردی را ایجاد نموده است.

روستای مارین

روستای مارین از شمال، به کوه ولی گنج و از جنوب غربی به کوه کاردی محدود می گردد. این روستا در 36 کیلومتری شهر گچساران و در ارتفاع 1,080 متر از سطح دریا واقع شده است. این روستا که از روستاهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری به تعداد می رود باوجود قرارگرفتن در منطقه ایی گرجهت، آب و هوای معتدل و مناسبی دارد. خانه های روستا عموما از سنگ7 خشت، گل و آجر ساخته شده اند. منظره طبیعی روستا، قرارگیری در میان دره ایی که اطراف آن را ارتفاعات سرسبز فرا گرفته، منجر شده است تا هرساله طبیعت دوستان و گردشگران بسیاری برای اقامت به آن سفر نمایند.

منطقه حفاظت شده کوه خامین

منطقه حفاظت شده کوه خامین با وسعت بیش از 25 هزار هکتار در حدود 30 کیلومتری دو گنبدان نهاده شده است و دارای پوشش گیاهی و جنگلی متنوعی همانند بلوط، ارژن، انجیر وحشی، کیکم، چویل ،گون، زالزالک و کلخنگ است. این منطقه حفاظت شده که هم اکنون مورد توجه گردشگران به اسم تفرجگاهی طبیعی و زیبا واقع شده است در حقیقت با هدف حمایت از جمعیت پلنگ، بز و پازن، قوچ و میش و کبک دری از سال 1378 تحت حفاظت نهاده شد. گونه های جانوری گوناگونی نظیر لنگ، خوک وحشی، سمور وحشی، جغد، گرگ، خرگوش و شاهین هم در این منطقه دیده می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1797

به "جاذبه های گچساران؛ شهر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گچساران؛ شهر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید