فراوری ضربان ساز قلبی که با خود قلب شارژ می گردد

به گزارش بانوی ایران، محققان آمریکایی پیروز به فراوری ضربان ساز قلبی شده اند که با خود قلب شارژ می گردد.

فراوری ضربان ساز قلبی که با خود قلب شارژ می گردد

به گزارش فارس به نقل از یاهونیوز، میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای تداوم حیات به دستگاه های ضربان ساز یا تنظیم کننده ضربان قلب احتیاج دارند. اما تامین مرتب انرژی مورد احتیاج این دستگاه ها چالشی مهم است. دستگاه های یادشده معمولا با باتری شارژ می شوند و باتری های آنها باید هر 5 تا 10 سال عوض شوند. همین مساله ضرورت جراحی فرد بیمار را به وجود می آورد.

  • مجله قلب

انجام این جراحی ها نه تنها پرهزینه است، بلکه خطر ایجاد عفونت و بعضی عوارض جانبی را نیز در پی دارد. اما حالا گروهی از دانشمندان پیروز به فراوری دستگاه ضربان ساز زیستی خاصی شده اند که شارژ شدن آن به وسیله انرژی ناشی از تپش خود قلب صورت می گیرد.

مهندسان کالج دارموث آمریکا کیت خاصی را برای این دستگاه ضربان ساز طراحی نموده اند که انرژی جنبشی قلب را به برق مبدل می نماید و از آن می توان برای تامین الکتریسیته انواع دستگاه هایی که در بدن کاشته می شوند، استفاده کرد.

برای تکمیل کارنمودهای دستگاه ضربان ساز از یک قطعه پلیمری فیزوالکتریک به نام PVDF استفاده می گردد که می تواند کوچک ترین حرکت جنبشی یا مکانیکی را به برق مبدل کند.

در این ضربان ساز تازه حسگرهایی نیز نصب شده که قادر به جمع آوری آنی دادههای قلب بیماران و انتقال آنها به پزشکان هستند. انتظار می رود این محصولات تازه و ارزان ظرف پنج سال آینده در دسترس قرار بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 149

به "فراوری ضربان ساز قلبی که با خود قلب شارژ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ضربان ساز قلبی که با خود قلب شارژ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید