تلسکوپ فضایی شناسایی امواج گرانشی از چین راهی مدار زمین شد

به گزارش بانوی ایران، چین صبح امروز تلسکوپ فضایی تازه خود را با نام GECAM در مدار قرار داد تا به آنالیز امواج گرانشی به وسیله پرتوهای الکترومغناطیسی بپردازد.

تلسکوپ فضایی شناسایی امواج گرانشی از چین راهی مدار زمین شد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این فضاپیما در ساعت 04:14 به وقت پکن (23:44 به وقت تهران) از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین پرتاب و ساعتی پیش موفقیت آن تأیید شد. یک موشک لانگ مارچ 11 حمل این مجموعه تلسکوپ فضایی را به مدار پایین زمین (LEO) برعهده داشت. موشک لانگ مارچ 11 یک پرتابگر کوچک چین است که قادر است محموله هایی تا 1 و نیم تن وزن را در مدار قرار دهد.

طبق اعلام مرکز ملی علوم فضایی چین که تحت آموزشگاه علوم چین (CAS) واقع شده است تلسکوپ فضایی GECAM برای تحقیق درباره همتایان الکترومغناطیسی امواج گرانشی پرتاب شد. نام این تلسکوپ در حقیقت سرواژه های عبارت نمایشگر سراسر آسمان همتایان الکترومغناطیسی پرانرژی امواج گرانشی (Gravitation Wave High-Energy Electromagnetic Counterpart All-sky Monitor) است.

مأموریت GECAM از دو ماهواره کوچک تشکیل شده است که وظیفه شناسایی پدیده های پرانرژی کیهانی را برعده دارند. به صورت جزئی تر این تلسکوپ فضایی، همتاهای الکترومغناطیسی امواج گرانشی، تابش پرانرژی فوران های رادیویی سریع، فوران های گوناگون پرتو گاما و فوران های مغناطیسی را شناسایی خواهد نمود.

مدت هاست می دانیم که بسیاری از اجرام آسمانی در سامانه هایی به دور یکدیگر می چرخند و درصد کمی از ستاره ها مانند خورشید ما به تنهایی زندگی می نمایند. این یافته ها با مدل های رایانه ای هم مطابقت دارد.

خاتمه، در سال های اخیر، به یاری تشخیص امواج گرانش، که در لحظه ادغام دو جرم غول پیکر در یکدیگر، شدت بیشتری می گیرند، شواهد مستقیم این موضوع مشاهده شد. آشکارسازهای امواج گرانشی لایگو (LIGO) و ویرگو (Virgo) تنها در زمان ادغام سیاهچاله های بسیار بزرگ می توانند ارتعاشات فضا-زمان را تشخیص دهند، اما همچنین ادغام دو ستاره نوترونی را تشخیص داده ایم.

GECAM می تواند به دانشمندان در درک اسرار اجرام آسمانی فشرده، مانند ستاره های نوترونی و سیاهچاله ها و همچنین ادغام دوتایی این جرم های غول پیکر یاری کند. این مجموعه متشکل از دو رصدخانه کوچک پرتو ایکس و گاما است که برای تشخیص رویدادهای امواج گرانشی به کار می فرایند.

هر ماهواره دارای یک آرایه گنبدی شکل با 25 ردیاب پرتو گاما (GRD) و 8 ردیاب ذرات باردار (CPD) است. این ماهواره ها در کنار هم به صورت تمام وقت سراسر آسمان را پوشش می دهند و علاوه بر تشخیص پرتوهای الکترومغناطیسی حاصل از امواج گرانشی، به شناسایی فوران های پرتو گاما (GRB) طولانی مدت، درخشش های پرتو ایکس، فوران های پرتو گاما غنی از پرتو ایکس، مگنتارها و درخشش های پرتوهای گاما از زمین یاری خواهند کرد.

بدین ترتیب تلسکوپ فضایی GECAM بخش مهمی از برنامه های ماهواره ای مرکز علوم فضایی چین خواهد بود. طبق گفته CAS این کشور در نظر دارد ماهواره های علوم فضایی بیشتری را طی سه تا چهار سال آینده به فضا پرتاب کند.

عکس کاور: پرتاب تلسکوپ فضایی GECAM چین برای شناسایی امواج گرانشی از نشانه های آن در طیف الکترومغناطیس

Credit: Xinhua

منابع: Xinhua, Kosmonautix, Space Launch Now

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1406

به "تلسکوپ فضایی شناسایی امواج گرانشی از چین راهی مدار زمین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی شناسایی امواج گرانشی از چین راهی مدار زمین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید