تخم مرغ غذای پرمصرف ایرانیان شد؟، تغییر ذائقه مردم پس از موج تازه گرانی ها

به گزارش بانوی ایران، آنالیز های میدانی خبرنگاران از افزایش خرید و مصرف تخم مرغ طی روزهای اخیر حکایت دارد. آن طور که خرده فروشان در منطقه ها مختلف مرکز می گویند در فروش روزانه این محصول رشد قابل توجهی داشته اند.

تخم مرغ غذای پرمصرف ایرانیان شد؟، تغییر ذائقه مردم پس از موج تازه گرانی ها

به نظر می رسد پس از مجوز دولت برای افزایش قیمت ماکارونی، گوشت، مرغ، برنج، روغن، نان فانتزی و … حالا تخم مرغ آخرین غذای امنی است که شهفرایندان می توانند از آن استفاده نمایند. این در حالی است که در سال های گذشته ماکارونی، تن ماهی، ساندویچ و … خود به عنوان غذاهای جایگزین شناخته می شدند، اما اکنون همین اقلام را هم باید جزو غذاهای لاکچری بدانیم.

چنانکه مردم قدرت خرید بیشتر این اقلام را از دست داده اند و گویا دچار یک تغییر ذائقه اجباری شده اند. تخم مرغ که شاید روزی آخرین انتخاب خانوار ایرانی برای سفره بود، احتمالاً رفته رفته جزو اقلام پرمصرف ایرانیان لقب بگیرد. البته به نظر می رسد این محصول هنوز از موج تازه گرانی ها عقب مانده است.

تخم مرغ هم گران می گردد؟

در رابطه با شرایط بازار تخم مرغ دبیر کانون سراسری مرغ تخم گذار به خبرنگاران گفت: قیمت تخم مرغ با آغاز سال تازه فرایند کاهشی به خود گرفت. البته به طور سنتی در فصل بهار به علت رجحان عرضه بر تقاضا، این محصول با نرخ های پایین تری نسبت به سایر فصول عرضه می گردد.

فرزاد طلاکش درباره مصرف تخم مرغ نیز شرح داد: از قبل هم این انتظار وجود داشت که سرانه مصرف تخم مرغ به علت قیمت پایین تری که نسبت به سایر محصولات دارد، افزایش یابد. با آغاز سال تازه به رغم اینکه قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت، اما تخم مرغ تغییر قیمت خاصی نداشت. اکنون در حالی تخم مرغ با قیمت کمتر از 17 هزار و 500 تومان عرضه می گردد که مهر ماه پارسال نرخ رسمی آن 18 هزار و 300 تومان اعلام شد.

او درباره آینده بازار پیش بینی کرد که با توجه به فراوری 250 هزار تن مازاد مصرف تخم مرغ، قیمت این کالا طی هفته ها و ماه های آینده افزایش نیابد.

وی ادامه داد: البته این هم باید گفت که در این مدت حداقل خرید از اتحادیه مرغ تخم گذار رشد چندانی نداشت. حتی اگر مردم به صورت مقطعی بخواهند تخم مرغ را جایگزین محصولاتی نظیر برنج، گوشت، ماکارونی، مرغ و … نمایند، بعید است که تغییری در قیمت ایجاد گردد. چراکه با توجه به سلیقه و ذائقه غالب باید تنوع غذایی ایرانیان بالا باشد که در فرهنگ ما این تنوع چندان بالا نیست.

مصرف تخم مرغ به وسیله چند دهک افزایش می یابد

طلاکش با اشاره به شرایط اجتماعی این هم افزود که ممکن است مصرف تخم مرغ به وسیله دهک هایی از جامعه تغییر کند. اما در بعد کلان تر بعید است که شکل مصرف به گونه ای تغییر کند که بازار دستخوش تحول گردد.

بر اساس این گزارش، افزایش نجومی قیمت آرد و تغییر در سهمیه یارانه آن شاید اصلی ترین اتفاق بازارهای ایران پس از آغاز امسال باشد. چراکه پس از این تصمیم قیمت کالاهایی همانند ماکارونی، بیسکوئیت و … با گرانی عجیبی روبرو شد. اکنون نیز زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت نان به گوش می رسد. اما آیا این شرایط تخم مرغ را به غذای پرمصرف ایرانیان تبدیل می نماید؟

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت تخم مرغ کاهش یافت را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2115

به "تخم مرغ غذای پرمصرف ایرانیان شد؟، تغییر ذائقه مردم پس از موج تازه گرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ غذای پرمصرف ایرانیان شد؟، تغییر ذائقه مردم پس از موج تازه گرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید