تخمک گذاری و کمر درد

به گزارش بانوی ایران، تخمک گذاری و کمر درد اغلب با یکدیگر ارتباط دارند. مقاله را بخوانید تا در رابطه با علل کمر درد در زمان تخمک گذاری آگاه شوید.

تخمک گذاری و کمر درد

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

تخمک گذاری و کمر درد اغلب با یکدیگر ارتباط دارند. مقاله را بخوانید تا در رابطه با علل کمر درد در زمان تخمک گذاری آگاه شوید.

به طور معمول، چرخه قاعدگی زن بیست و هشت روز است و دوره تخمک گذاری در روز سیزدهم یا چهاردهم اتفاق می افتد. زنان دارای دو تخمدان هستند و هر ماه یک تخمک آزاد می نمایند. این فرایند به اسم تخمک گذاری شناخته می گردد. ما بعلاوه می توانیم بگوییم که تخمک گذاری یک فرآیند انتشار تخمک بالغ برای باروری است. تخمک تا زمان خاصی برای بارور شدن زنده می ماند و اگر بارور نگردد، از لوله فالوپی عبور می نماید و به وسیله فرایند قاعدگی از بدن دفع می گردد. درد هنگام قاعدگی بسیار رایج است، اما تقریبا بیست درصد از زنان در طی آزاد شدن تخمک یا تخمک گذاری شکم درد و کمر درد را تجربه می نمایند. اگرچه این نسبتا طبیعی است اما شدت درد ممکن است ازیک زن تا زن دیگر متفاوت باشد. بنابراین بیایید ارتباط بین تخمک گذاری و کمر درد با علل آن و برخی از روش های ساده برای درمان را آنالیز کنیم.

کمر درد در طی تخمک گذاری

تخمک گذاری دردناک به اسم میتل شمرز نامیده می گردد. این یک کلمه آلمانی است که به معنی درد میانه است. چون درد در وسط چرخه قاعدگی مشاهده می گردد از این رو به اسم درد میانه شناخته می گردد. معمولا درد از شکم آغاز می گردد و به کمر و لگن توسعه می یابد. در این زمان، تنها یک تخمک از هر تخمدان آزاد می گردد، از این رو درد یک طرفه است و ممکن است در ماه آینده درد درطرفین تغییر پیدا کند. درد ممکن است چند دقیقه یا حتی بیست وچهار تا چهل و هشت ساعت در برخی موارد ادامه یابد. برخی از زنان ممکن است هر ماه در معرض کمر درد قرار بگیرند در حالی که برخی ممکن است بعد از سه تا چهار ماه آن را تجربه نمایند. این طبیعی است و به هیچ گونه یاری پزشکی احتیاج ندارد.

دلیل کمر درد در طی تخمک گذاری

علل دقیق کمر درد در زمان تخمک گذاری هنوز شناخته نشده است اما نظریه های بسیاری وجود دارند که علل مختلفی از کمردرد در طی تخمک گذاری را نشان می دهند. که در زیر به برخی موارد آن اشاره می گردد.

آماده شدن فولیکول ها برای آزاد کردن تخمک قبل از تخمک گذاری می تواد باعث کمر درد و ایجاد درد در شکم گردد.

فولیکول ها در زمان تخمک گذاری رشد می نمایند که ممکن است سطح تخمدان را بشکند و موجب درد گردد.

به منظور آزاد شدن تخمک، دیواره تخمدان پاره می گردد که موجب درد می گردد.

تخریب دیواره رحم و آزاد شدن تخمک و مایع همراه آن باعث کمر درد می گردد.

برای یاری به رسیدن تخمک به مقصد، لوله فالوپی تحت انقباض است که ممکن است یکی از علل اصلی درد باشد.

ویژگی های کمر درد در طی تخمک گذاری

درد در طی تخمک گذاری می تواند ناگهان رخ دهد. بنابراین، معمولا با بسیاری از بیماری های مختلف اشتباه گرفته می گردد. در زیر برخی از علائم مربوط به تخمک گذاری بیان می گردد

درد معمولا در اواسط دوره قاعدگی اتفاق می افتد.

درد تخمک گذاری برای مدت کوتاهی است و ممکن است تا یک یا دو روز طول بکشد.

درد شدید، گرفتگی عضلات ممکن است مشاهده گردد. درد معمولا خفیف است اما در موارد نادر هم می تواند شدید باشد.

درد ممکن است با حالت تهوع و سردرد همراه باشد.

درد ممکن است هر ماه تغییر کند.

شما بعلاوه ممکن است خونریزی واژینال را در زمان تخمک گذاری مشاهده کنید.

چگونگی از بین بردن درد در طول تخمک گذاری

درد در طی تخمک گذاری معمولا خفیف است و احتیاجی به درمان ندارد. اما در برخی موارد ممکن است زنان درد شدیدی را تجربه نمایند که ممکن است ناراحتی ایجاد کند. در زیر برخی از راه ها برای از بین بردن درد وجود دارد.

آب می تواند در کاهش درد تخمک گذاری بسیار مفید باشد. از اینرو آب زیاد بنوشید.

با استفاده از پد گرم بر روی معده، شکم و پشت. این درد به مقدار قابل توجهی از بین می رود.

یک حمام آب گرم بگیرید درد را کاهش می دهد.

زنان که هر ماه با این مشکل روبرو می شوند و درد شدید دارند باید در پی راه کارهای پزشکی باشند. اگر درد را با تب بالا، شکم درد، استفراغ تجربه می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1881

به "تخمک گذاری و کمر درد" امتیاز دهید

2 کاربر به "تخمک گذاری و کمر درد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخمک گذاری و کمر درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید