تاثیر بیماری های قلبی بر پوست

به گزارش بانوی ایران، بیماری های قلبی بروز تغییراتی در پوست افراد را سبب می شوند. بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند و فعالیت عضله قلب آن مختل است، دچار تعریق و عرق سرد می شوند به طوری که با تماس دست، پوست شان مرطوب است.

تاثیر بیماری های قلبی بر پوست

تاثیر بیماری های قلبی بر پوست

مصاحبه با دکتر ارشمیدس صنعتی

حتما شما هم دیده اید که فالگیرها از روی خطوط دست سرنوشت افراد را می گویند. به درست یا نادرست بودنش کاری نداریم و شاید این کار به نظرتان جالب باشد اما جالب تر است اگر بدانید پزشکان می توانند از روی پوست و ناخن، بیماری قلبی افراد را تشخیص دهند چون بیماری های قلبی ردپاهایی روی پوست و ناخن برجای می گذارند. دکتر ارشمیدس صنعتی، متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اثر بیماری های قلبی روی پوست و مو، صحبت های جالبی دارند.

شنیده ایم که بیماری های قلبی ناخن ها را کبود می کند، آیا واقعا این طور است؟

بیماری های قلبی می توانند موجب تغییراتی در ناخن ها و رنگ پوست افراد شوند به خصوص بیماری های مادرزادی قلب. در این افراد و بیماران به علت وجود اختلالات مادرزادی در دیواره ها و یا عروق قلب احتمال مخلوط شدن خون سیاهرگی و سرخرگی قلب وجود دارد در نتیجه افراد در بستر ناخن هایشان، ناخن های دست ، پا و یا ناخن های دست و پا هر دو، حالت کبودی همراه با برجستگی زیر ناخن مشاهده کنند به طوری که ناخن آنها شبیه چوبی که با آن طبل می زنند، می شود.

فرمودید بیماری های قلبی بر پوست افراد اثر می گذارد. توضیح بیشتر می دهید؟

بیماری های قلبی بروز تغییراتی در پوست افراد را سبب می شوند. بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند و فعالیت عضله قلب آن مختل است، دچار تعریق و عرق سرد می شوند به طوری که با تماس دست، پوست شان مرطوب است.

آیا داروهای قلبی می توانند عوارضی را بر پوست و مو داشته باشند؟

غیر از بیماری های قلبی که به طور مادرزادی یا در موارد نارسایی قلب موجب بروز اختلالاتی در پوست و ناخن ها می شوند، داروهایی که برای درمان بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند موجب بروز تغییراتی در پوست و یا سبب ریزش مو شوند. بعضی از این داروها خیلی هم رایج هستند مانند آسپیرین که موجب بروز خون ریزی هایی در زیر پوست می شود. داروهای دیگری مانند پلاویکس و وارفارین هم موجب بروز خون ریزی های زیرپوستی می شوند. بعضی داروها هم موجب تشدید و یا شروع ریزش مو می شوند.

آیا این عوارض به سن هم مربوط است؟

باید گفت در سالمندان به علت اینکه اندازه مصرف داروهای ضدانعقاد خون و آسپیرین شایع تر است، کبودی ها و خون ریزی های زیر پوستی در این افراد بیشتر است.

پیش بینی بیماری قلبی با آزمایش ناخن پا

نتایج مطالعات اجرا شده روی ناخن های پای 62 هزار و 500 زن نشان می دهد اندازه نیکوتین موجود در ناخن پای زنانی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند دو برابر بیشتر از زنانی است که احتمال بروز این بیماری در آنها وجود ندارد.

پژوهشگران به تازگی دریافته اند که با بررسی ناخن پا می توانند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در زنان مشخص کنند. در این مطالعات نو پژوهشگران توانستند با ارزیابی محتوی نیکوتین موجود در ناخن پا خطر بروز بیماری های قلبی را در زنان پیش بینی کنند. این مطالعات در آمریکا و روی گروهی از پرستاران اجرا شده است. این گروه از پژوهشگران معتقدند که روش نو بهتر و دقیق تر از روش ساده پرسش درباره سابقه سیگار کشیدن فرد می تواند در مشخص خطر بروز ناراحتی های قلبی عمل کند.

با وجودی که امروزه آزمایش هایی برای مشخص وجود نیکوتین در بدن وجود دارد مانند آزمایش اندازه نیکوتین در بزاق یا ادرار اما باید متذکر شد که این آزمایش تنها موارد اخیر و تازه استعمال سیگار را نشان می دهند.

دکتر وائل الدلایمی ، محقق ارشد این مطالعات از دانشگاه کالیفرنیا در ساندی گو در رابطه با نتایج به دست آمده از پژوهش اخیر می گوید: از آنجا که ناخن های پا بسیار به آرامی رشد می کنند، به طوری که سرعت رشد آنها حدود یک سانتی متر در سال است بنابراین می تواند یک فاکتور محاسبه طولانی مدت مناسب برای بررسی اندازه تماس کلی فرد با دود سیگار و دخانیات باشد چه فرد به طور مستقیم سیگاری باشد و یا در معرض دود سیگار قرار بگیرد. وی در ادامه خاطرنشان می کند: بررسی نیکوتین موجود در ناخن پا روشی نو و بهتر برای اندازه گیری اندازه تماس با دود سیگار است و می تواند آزمایشی مفید برای تشخیص خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی در آینده و در تک تک افراد باشد.

در طول این پژوهش 900 تن از زنان تحت مطالعه به بیماری قلبی مبتلا شدند و بیماری آنها تشخیص داده شد. بررسی ها نشان داد زنانی که محتوی نیکوتین در ناخن پای آنها بیشتر است، لاغرتر هستند، فعالیت کمتری دارند و بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا و دیابت هستند. به علاوه این گروه در مقایسه با زنانی که نیکوتین موجود در ناخن پای آنها کمتر بود، سابقه خانوادگی بروز حملات قلبی را هم داشتند.

الن ماسون یک پرستار قلب در موسسه قلب انگلیس در این باره می گوید: این پژوهش تاکید می کند که سیگاری ها مسائل و خطرات سلامتی را که در آینده بروز خواهند کرد، در بدن خود ذخیره می کنند. وی افزود: مردان و زنانی که سیگار می کشند دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض حملات قلبی هستند و ترک سیگار یکی از مهم ترین و موثرترین روش ها برای کاهش این خطر است.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1849

به "تاثیر بیماری های قلبی بر پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر بیماری های قلبی بر پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید