با این رژیم غذایی ویژه، سلول های سرطان مغز خودکشی می نمایند!

به گزارش بانوی ایران، در مطالعه ای تازه، تیمی پژوهشی از دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه کلمبیا کشف کردند که فروپتوز می تواند به طور خاص برای نابودی سلول های دخیل در شکل گیری گلیوبلاستوما وارد عمل گردد.

با این رژیم غذایی ویژه، سلول های سرطان مغز خودکشی می نمایند!

با حذف اسید آمینه های خاص از رژیم غذایی موش های مبتلا به نوع کشنده سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما (Glioblastoma)، پژوهشگران دریافتند که سلول های مخرب به وسیله فرایندی به نام فروپتوز (Ferroptosis) نابود می شوند.

افزون بر این، موش هایی که رژیم غذایی محدود شده را دنبال کردند، بیشتر پذیرای دارو هایی بودند که همان نوع مرگ سلول های سرطانی را تحریک می نماید. این نتایج، یک منبع بالقوه برای پژوهش های بیشتر به منظور مبارزه با سرطان در انسان ها را شکل داده است.

مرگ سلولی در بدن ما بخشی طبیعی از عملکرد بدن محسوب می گردد. به طور معمول، طی فرایندی به نام آپوپتوز (Apoptosis)، سلول هایی که غیرطبیعی هستند یا دیگر احتیاجی به آن ها نیست، از بین می روند و دوباره جذب می شوند. اما این فرآیند می تواند در سلول های سرطانی مسدود گردد، از این رو، بدن شرایط سخت تری برای خلاص شدن از آن ها را تجربه خواهد نمود که امکان تکثیر و در معرض خطر قرار گرفتن سلامت انسان را فراهم می نماید.

فروپتوز نوع دیگری از مرگ سلولی است که نسبتا به تازگی کشف شده و ماده معدنی آهن نقشی کلیدی در آن ایفا می نماید. فعال شدن این فرایند قبلا با روشی برای مبارزه با سرطان پیوند خورده بود.

مرگ سلول های گلیوبلاستوما با حذف اسید آمینه های سیستئین و متیونین از رژیم غذایی

در مطالعه ای تازه، تیمی پژوهشی از دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه کلمبیا کشف کردند که فروپتوز می تواند به طور خاص برای نابودی سلول های دخیل در شکل گیری گلیوبلاستوما وارد عمل گردد. این یافته قابل توجه است، زیرا گلیوبلاستوما دارای نرخ مرگ و میر 100 درصدی بدون هیچ درمان شناخته شده است. بعلاوه، گلیوبلاستوما نوعی سرطان با سرعت پیشرفت زیاد است و میانه دوره بقای افراد مبتلا به آن فقط 16 ماه است.

تیم پژوهشی در مطالعه خود یک رژیم غذایی که در آن مصرف سیستئین و متیونین، دو اسید آمینه گوگردی، محدود شده بود را برای موش ها در نظر گرفتند. محدودیت مصرف این دو اسید آمینه قبلا نشان داده بود که با فروپتوز و مرگ سلول های سرطانی در سرطان ریه و سرطان پانکراس و بعلاوه سارکوما مرتبط است.

پژوهشگران نه تنها دریافتند که این رژیم غذایی احتمال مرگ سلول های گلیوبلاستوما به وسیله فروپتوز را افزایش می دهد، بلکه آن ها به این نکته اشاره داشتند که سلول ها بیشتر در معرض دارو های شیمی درمانی قرار می گیرند، به این معنی که می توان دوز های کمتر برای دارو ها در نظر گرفت. تمام موش هایی که رژیم غذایی ویژه را دنبال می کردند، بهبود دوره های بقای خود نسبت به گروه کنترل را تجربه کردند. موش هایی که ترکیب رژیم غذایی و شیمی درمانی را دنبال می کردند نیز برترین عملکرد را داشتند.

سیستئین در غلات کامل، گوشت گاو، تخم مرغ و ماکیان به اندازه زیاد وجود دارد، در شرایطی که از منابع غذایی اصلی متیونین می توان به آجیل برزیلی، ماهی، گوشت خوک و بعلاوه گوشت گاو، تخم مرغ و ماکیان اشاره نمود. معین نیست که بیماران انسانی مبتلا به گلیوبلاستوما نیز به واسطه دنبال کردن یک رژیم غذایی با محتوای محدود شده این اسید آمینه ها نتایجی به خوبی آنچه در موش ها رخ داد را شاهد باشند، اما پژوهشگران قصد دارند این مساله را بررسی نمایند.

به گفته دکتر دومینیک هیگینز، پژوهشگر ارشد این مطالعه، اکنون باید روشی برای حذف این اجزا (سیستئین و متیونین) از رژیم غذایی پیدا کنیم، در شرایطی که خللی در تامین انرژی مورد احتیاج بیمار، به ویژه یک بیمار مبتلا به سرطان که احتیاج های متفاوتی نسبت به یک بیمار معمولی دارد، وارد نگردد. هیگینز و همکارانش در حال طراحی مطالعه ای هستند که در آن بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما پیش از انجام عمل جراحی برداشتن تومور یک رژیم غذایی محدود شده را دنبال نمایند. پس از عمل جراحی، پژوهشگران تومور ها را بررسی خواهند کرد تا تاثیر رژیم غذایی بر آن بررسی گردد.

این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2273

به "با این رژیم غذایی ویژه، سلول های سرطان مغز خودکشی می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این رژیم غذایی ویژه، سلول های سرطان مغز خودکشی می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید