ایران و اروپا در حوزه سرمایه گذاری، بازاریابی و آموزش همکاری نمایند
به گزارش بانوی ایران، همایش اقتصادی ایران و اروپا به منظور ایجاد بسترهای لازم برای همکاری های تجاری، علمی و فناوری با مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار گردید. به همین دلیل معاونت امور بین الملل اتاق ایران در جلسه ای به صورت آنلاین با اداره کل همکاری های بین المللی کمیسیون اروپا، زمینه های همکاری و استفاده ایران از حمایت های اقتصادی اتحادیه اروپا را آنالیز کرد.
محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران با بیان این مطلب که همکاری های گسترده ای را می توان میان ایران و اروپا ترسیم کرد، گفت: اتاق ایران برای توسعه همکاری های تجاری با اروپا، برنامه مشخصی تدوین نموده است.
بر اساس اظهارات او این همکاری های مشترک به چند دسته تقسیم می شوند.
1. همکاری در زمینه سرمایه گذاری: بازار ایران جذابیت های فراوانی برای سرمایه گذاران اروپایی دارد. شرکت های اروپایی می توانند با راه اندازی خط فراوری خود در ایران از قیمت های پایین انرژی و نیروی انسانی به منظور کاهش قیمت تمام شده محصول خود بهره برداری نمایند. ضمن آنکه موقعیت استراتژیک ایران، حمل کالا به تمام دنیا را ممکن می نماید.
2. همکاری در زمینه بازاریابی و توانمندسازی شرکت های کوچک و متوسط و استفاده از ظرفیت SME های اروپا: باید تمرکز جدی و هدفمندی بر شرکت های کوچک و متوسط داشت و آنها را برای ورود به بازارهای بین المللی مجهز کرد.
3.برگزاری دوره های آموزشی برای مطلع سازی کارشناسان و متخصصان ایرانی با مقررات گمرکی و بهداشتی کالاها برای ورود به بازار اروپا
کرباسی همچنین به استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم اروپا برای همکاری با شرکت های اروپایی اشاره نمود و گفت: ضروری است یاری هایی در راستای مهار مخاطرات زیست محیطی کارخانجات و فراورینمایندگان صنعتی ایران برای انطباق با استانداردهای بین المللی در همکاری با کشورهای اروپایی صورت پذیرد.
معاون امور بین الملل اتاق ایران برگزاری برنامه های طرف یابی تجاری برای برقراری ارتباط بین شرکت های ایرانی با شرکت های اروپایی بر اساس الگویی که پیش از این توسط شرکت ایتالیایی آمبروزیتی اجرا شده است را مورد توجه قرار داد و توضیح داد: یاری اتحادیه اروپا به تجاری سازی کالاهای دانش بنیان ایران ، دوره های آموزش بازاریابی و توسعه بازار برای شرکت های کوچک و متوسط، بهره برداری از روش های آموزش از راه دور و برنامه های آموزشی اراسموس، افزایش دانش شرکت های مشاور در مورد بازار اروپا، برگزاری دوره های مختص صادرات به اروپا به همراه کارگاه های مربوطه از دیگر موضوعاتی هستند که باید در ارتباط با کشورهای اروپایی دنبال شوند.
کرباسی یاری به بانوان فعال مالی بر اساس الگویی که ITC به این منظور تدوین نموده است را عنوان کرد و یادآور شد: این الگو بهبود فضای کسب وکار و افزایش دانش تجاری را برای زنان به همراه خواهد داشت.
او همچنین بر الحاق اتاق ایران به شبکه سازمان های اروپایی EEN و استفاده از ظرفیت های این سازمان برای افزایش ارتباطات بین المللی شرکت های ایرانی تاکید و اظهارامیدواری کرد: موانعی که در این جهت ایجاد شده با توجه به انجام امور اداری آن و با همکاری کمیسیون اروپا هرچه سریع تر برطرف خواهد شد.
در ادامه سارا رینالدی، رئیس بخش خاورمیانه کمیسیون اروپا هدف از برگزاری این جلسه را تبیین اهداف پیش روی اتحادیه اروپا در همکاری با ایران در بازه سال های 2021 تا 2027 دانست و برنامه ریزی برای چارچوب همکاری های آینده را گفت.
به باور او از جمله اهداف پیش روی اداره همکاری های بین الملل کمیسیون اروپا در سال 2021 تشکیل همایش های تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا، توسعه بخش خصوصی ایران، توسعه روابط تجاری و همچنین تعمیق روابط فرهنگی بین مردم ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.
براساس اظهارات رینالدی از دیگر برنامه های معین شده در این بازه 6 ساله، برقراری تعریف استراتژی های خاص مرتبط با تجارت، برطرف موانع تجاری بر سر راه تجارت ایران و اروپا و همکاری های مشترک در فراوری، همکاری در حوزه بهداشت و برگزاری همایش ها در این حوزه برای SME ها است.
از موارد دیگری که مورد توجه رئیس بخش خاورمیانه کمیسیون اروپا نهاده شد، همکاری در زمینه فراوری مواد غذایی، انتقال دانش و تکنولوژی، گسترش توریسم، انتقال دانش و تکنولوژی بخش خصوصی و همکاری در حوزه اقتصاد سبز بود.
لزوم شفافیت قوانین و دستورالعمل ها برای توسعه سرمایه گذاری اروپا در ایران، استقبال از طرح های پیشنهادی اتاق ایران و قول مساعد برای ادامه همکاری و آنالیز طرح های پیشنهادی اتاق ایران نیز در این نشست از سوی رئیس بخش خاورمیانه کمیسیون اروپا تاکید شد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران