ایران و ارمنستان باید بر سرمایه گذاری مشترک تمرکز نمایند

به گزارش بانوی ایران، آنالیز ظرفیت های تجاری و راهکارهای توسعه روابط مالی ایران و ارمنستان محور اصلی ملاقات واروس سیمونیان، معاون وزیر اقتصاد کشور ارمنستان و هیات همراه با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران بود.

ایران و ارمنستان باید بر سرمایه گذاری مشترک تمرکز نمایند

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

شافعی، رئیس اتاق ایران در این ملاقات با اشاره به نوع روابط حاکم بین ایران و ارمنستان گفت: این روابط از سطح خوبی برخوردار بوده است؛ ما با ارمنستان سابقه زیست طولانی داریم و سال ها کنار هم زیست نموده ایم. ارمنی ها در ایران به علت اخلاق و کوشششان از احترام خاصی برخوردارند. تا آنجایی که اطلاع داریم کشورِ دوست، ارمنستان بعد از استقلال در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی به لحاظ رشد اقتصاد ممتاز است. توسعه بخش خصوصی در ارمنستان با سرعت قابل توجهی اجرا شده و اقتصاد ارمنستان در طول این مدت تحول فوق العاده ای داشته است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به موقعیت و مشخصات اقتصاد ارمنستان گفت: اقتصاد ارمنستان مالی آزاد است و این باعث شده که از رشد خوبی برخوردار گردد. اقتصاد ارمنستان با سرعت خوبی به سازمان تجارت جهانی پیوسته و صندلی خوبی پیدانموده است. ارمنستان در اوراسیا حضوری اثرگذار داشته و تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیاست که با ایران مرز مشترک دارد. بنابراین برای ما آر نظر روابط مالی، ارمنستان موقعیت منحصربه فرد دارد.

شافعی توضیح داد: ایران و ارمنستان روابط همه جانبه، نزدیک و طولانی دارند؛ اگرچه روابط مالی هم پای روابط سیاسی جلو نرفته است. باید در حوزه روابط مالی هم همسان سازی رخ دهد.

او تأکید کرد: زمینه همکاری مشترک میان دو کشور از تنوع بالایی و ظرفیت قابل توجهی برخوردار است. حوزه معدن، توسعه دام پروری و کشاورزی از این زمینه هاست. در خصوص همکاری معدنی شاید بتوانیم در حوزه مس و طلا کار کنیم؛ حوزه منسوجات، پوشاک، ساختمان سازی، خدمات فنی و مهندسی ظرفیت قابل توجهی برای همکاری دارد. حوزه حمل ونقل و ترانزیت با توجه به موقعیت گرجستان و ارمنستان می تواند به توسعه زیرساخت و راه های زمینی یاری کند. سیاست های تشویقی ارمنستان برای سرمایه گذاری قابل توجه است و می گردد همکاری دوجانبه داشت. اتاق مشترک ایران و ارمنستان از اتاق های فعال است و می تواند به آماده شدن این بسترها یاری کند. ما از همکاری دوجانبه و توسعه همکاری مالی استقبال می کنیم.

بعد از آن واروس سیمونیان، معاون وزیر اقتصاد کشور ارمنستان گفت: روابط همه جانبه با ایران برای ارمنستان اهمیت بالایی دارد و ما برای عملی شدن توافق ها اینجا هستیم. ما به صندلی مثبت ایران در منطقه اهمیت قائل هستیم و ایران را کشوری دوست در همکاری های دوجانبه می دانیم.

او ادامه داد: اما این اشاره درستی است که سطح روابط مالی دو کشور هم سطح روابط سیاسی نیست و باید برای ارتقای آن کوشش کنیم. این علامت و هشداری است تا سطح روابط مالی را به سطح روابط سیاسی برسانیم و بین این دو موازنه برقرار باشد.

سیمونیان ادامه داد: ما در این روزها سعی کردیم موانع و مسائل را شناسایی کنیم. برای برطرف موانع باید به توسعه زیرساخت ها اقدام کنیم تا درنتیجه آن همکاری منطقه ای را توسعه دهیم. ارمنستان بعد از فروپاشی نظام کمونیسم به سازمان تجارت جهانی ملحق شده است. البته این فرایند آسان نبوده و پیش فرض هایی داشت.

به گفته معاون وزیر اقتصاد ارمنستان گاه موانعی بر جهت توسعه و روابط ارمنستان ایجاد می گردد ولی ارمنستان به تمام تعهدات خود وفادار است.

او توضیح داد: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و می تواند دسترسی ایران را به بازارهای 200 میلیونی اتحادیه اوراسیا هموار کند. ما بارها گفته ایم که آماده همکاری با شما هستیم و این گفته تشریفاتی نیست؛ ارمنستان عمیقاً در کنار ایران در اتحادیه اوراسیا قرار گرفته است. باید همکاری مالی دو کشور در اوراسیا گسترده گردد تا زمان آغاز تجارت آزاد و به صفر رسیدن عوارض گمرکی مانعی در جهت همکاری نباشد.

او توضیح داد: ما معتقدیم که برای یک اقتصاد پیشرفته، زیرساخت های توسعه ای ضروری است. سازوکارهایی که براساس آن بتوان روابط دوجانبه را توسعه داد. از طرفی ما می توانیم همکار خوبی برای ایران رد ارتباط با کشورهای ثالث در حوزه تجارت ترجیحی باشیم.

معاون وزیر اقتصاد کشور ارمنستان تأکید کرد: وقتی صحبت از همکاری مشترک است باید امکانات خود را وارد مرحله عمل کنیم. ما سیاست مشترکی با اوراسیا در فراوری دارو و داریم. اگر فراوری دارویی در ارمنستان به ثبت برسد، این بدان معنی است که آن محصول می تواند به بازار روسیه وارد گردد.

به گفته سیمونیان تمام شرکت های ثبت شده در ارمنستان و فرصت برابر برای ورود به بازار جهانی دارند و اینم فرصت در اختیار کشور ارمنستان است و فعالان مالی ایرانی می توانند از این بستر استفاده نمایند.

بعد از آن شافعی گفت: ایران علاقه مند به همکاری با کشور ارمنستان است. شاید عظیم ترین مانع در جهت تحریم باشد، با برداشته شدن این مانع بخش عظیمی از مسائل حوزه تجارت، تهاتر و توسعه روابط مالی حل خواهد شد.

شافعی ادامه داد: سرمایه گذاری مشترک و سیاست های تشویقی جهت خوبی برای توسعه مالی است. البته حوزه دیگر کار حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی است که ما می توانیم در این حوزه به علت مشکل کم آبی در ایران، همکاری خوبی با ارمنستان داشته باشیم.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان در ادامه این نشست گفت: اعزام هیات تجاری در دستور کار اتاق بازرگانی ارمنستان است؛ در این هیات در حوزه کشاورزی هم گفت وگو خواهد نمود.

او ادامه داد: در حال حاضر سیاست های بخش کشاورزی در ارمنستان بیشتر فراوری محصولات ارگانیک و کشت گلخانه ای است. ما فرصت انتخاب می دهیم به روستاییان که کشاورزی یا فراوری صنعتی انتخاب نمایند. ما پتانسیل زیادی برای همکاری داریم. من به صراحت اعلام نموده ام ارمنستان به تعهدات بین المللی پایبند است. شاید این منش در کوتاه مدت شرر برای اقتصاد ارمنستان بوده ولی در درازمدت ثمره داشته است.

او گفت: تحریم مالی رقابت را ناعادلانه می نماید و ارمنستان برای ارتباط با کشور همسایه فرصت رقابت را از دست می دهد و ضرر می نماید.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان تأکید کرد: در حال حاضر واقع بینانه ترین شرایط همکاری این است که ما سال قبل لیست اقلام موردنیاز ارمنستان را تهیه کردیم؛ سال جاری هم این لیست تهیه خواهد شد و می توانیم با سازوکاری شفاف در اختیار اپراتورها قرار دهیم. اپراتورها این لیست را در اختیار فراورینماینده و متقاضی قرار می دهد و تهاتر کالا انجام می گردد. حتی این اپراتور می تواند ارتباط با کشور ثالث را تسهیل کند. این سازوکارها باعث می گردد مسائل اسناد و مجوزها حل گردد؛ هزینه خدماتی کم شده و حلقه عرضه کالا توسعه یابد.

شافعی درنهایت تأکید کرد: همکاری به شیوه تهاتر راه حل مناسبی برای غلبه بر تحریم های ظالمانه است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 مرداد 1400 بروزرسانی: 26 مرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1806

به "ایران و ارمنستان باید بر سرمایه گذاری مشترک تمرکز نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و ارمنستان باید بر سرمایه گذاری مشترک تمرکز نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید