اهمیت لباس پرستار در کاهش اضطراب بچه ها بستری

به گزارش بانوی ایران، افتادن گذر بچه ها به بیمارستان و احتیاج به بستری شدن آن ها به دلیل بیماری ، یکی از ناراحت نماینده ترین موضوعاتی است که خانواده ها، پرسنل بیمارستانی و از همه مهم تر، خود بچه ها تجربه می نمایند.

اهمیت لباس پرستار در کاهش اضطراب بچه ها بستری

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، حدود 30 درصد از بچه ها، حداقل یک بار در طول دوران کودکی در بیمارستان بستری می شوند و حدود پنج درصد از آن ها نیز، چندین بار چنین رویدادی را تجربه می نمایند.

بستری شدن برای بچه ها، به عنوان بحرانی برای اجتماعی شدن و سازگاری با محیط جدید آن هم در شرایطی است که نه تنها از سلامت برخوردار نیستند، بلکه در معرض برخورد با عوامل ناشناخته و خطرآفرین نیز قرار دارند. محدودیت کودک در مکانیسم های دفاعی همچون مهارت حل مسئله و تصمیم گیری، داشتن دید خودمحور از جهان و تجربیات محدود وی، باعث ترس او در موقعیت های تهدیدنماینده ای همچون بستری شدن می گردد.

به اعتقاد متخصصان، ازآنجاکه بستری شدن در بیمارستان، باعث اضطراب کودک می گردد، این امر می تواند عامل مهمی در به تأخیر انداختن بهبودی کودک باشد. بر این اساس این موضوع، مشکل بزرگی برای خانواده و تجربه ای تهدیدنماینده برای کودکی است که سعی می نماید وظایف مربوط به سطح تکاملی خود را انجام دهد.

صاحب نظران معتقدند کودک بستری در بیمارستان در معرض تهدیدهای مختلفی ازجمله جدایی از والدین، نبود فرد قابل اعتماد، آسیب جسمی، درد، محیط ناآشنا، از دست دادن استقلال و محرکات اضافی مثل سروصدا و بو قرار می گیرد و بایستی برای رهایی از اضطرابی که در همین رابطه به او دست می دهد، چاره ای اندیشید و در این رابطه، هم روش های دارویی و هم روش های غیر دارویی قابل توصیه هستند.

این موضوع، مورد توجه گروهی از محققان کشور از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی قرار گرفته تا در مورد آن مطالعه ای انجام دهند. در این مطالعه، محققان فوق، تأثیر لباس مصور شده را به عنوان یک روش غیردارویی، بر ترس بدو پذیرش بچه ها مورد آنالیز قرار داده اند.

این پژوهش روی 50 کودک 3 تا 6 ساله در بدو پذیرش در بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) مشهد اجرا شده است.

برای این بچه ها، در یک برنامه یک ساعته که توسط تیم تحقیق انجام شد، یکی از پژوهشگران با لباس مصور شده با کودک احوالپرسی می کرد، خود را به کودک معرفی می کرد و فضای بخش و کارهایی که قرار است برای کودک انجام گردد را برایش بازگو می کرد.

همچنین تمام رویه های بدو پذیرش با یاری پژوهشگر انجام می شد و در مرحله پایانی نیز، پژوهشگر کودک را جهت مستقر شدن در تخت، به اتاقش می برد و پس از سنجش ترس کودک با ابزار خودگزارشی، از او خداحافظی نموده و اتاق را ترک می کرد.

بر اساس یافته های این پژوهش، تعیین شد که میانگین نمره ترس در بچه های که برای آن ها از برنامه فوق استفاده شده بود، به طور قابل توجهی از گروه دیگر که وضعیتی معمولی داشت، پایین تر بود. بر این اساس، محققان کاهشی 85 درصدی را در میزان اضطراب این بچه ها شاهد بودند.

در این خصوص، طیبه ریحانی، محقق گروه بچه ها دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر همکارانش در این پژوهش می گویند: با توجه به هدف پژوهش، بچه ها در گروه لباس مصور شده در مقایسه با گروه کنترل، ترس کمتری را دارا بودند. درعین حال، میانگین نمره ترس در بچه های که سابقه بستری نداشتند، تقریباً به میزان 0.6 بیشتر از بچه های بود که سابقه بستری قبلی داشتند.

آن ها می افزایند: همچنین بر اساس نتایج به دست آمده، بین سن کودک و ترس کودک یک همبستگی معکوس وجود دارد. به عبارت دیگر، هر چه سن کودک افزایش می یابد، نمره ترس کودک کاهش پیدا می نماید.

به بیان محققان فوق، اهمیت فلسفه مراقبت کم استرس از بچه ها، در به حداقل رساندن استرس های جسمی و روانی بچه ها و خانواده آن هاست. بنابراین پرستاران در کوشش اند تا اضطراب ناشی از درد، محیط بیگانه و افراد ناشناس را در بچه ها به حداقل برسانند. در این راستا، لباس پرستاران که مکمل ارتباط غیرکلامی بین پرستار و کودک است، می تواند نقش اساسی در ساختن محیط کم استرس داشته باشد. به طوری که مطالعات نشان داده اند لباس کارکنان بهداشتی و درمانی در کاهش ترس بچه ها در برخورد با آنان مؤثر است. بر همین اساس درصورتی که ظاهر پرستار موجب ایجاد ترس در کودک گردد، نمی توان انتظار داشت که منشأ اضطراب در کودک بستری کاسته گردد.

ریحانی و سه همکار دیگرش که یافته های پژوهش خود را در مجله پرستاری بچه ها متعلق به انجمن علمی پرستاری ایران منتشر نموده اند، با توجه به نتایج آنالیز های خود، استفاده از لباس مصور شده را در بخش اطفال بیمارستان ها، توصیه نموده اند.

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 628

به "اهمیت لباس پرستار در کاهش اضطراب بچه ها بستری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت لباس پرستار در کاهش اضطراب بچه ها بستری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید