ارائه شاهدی جدی برای تائید نظریه گرانش تعمیم یافته

به گزارش بانوی ایران، مقاله اعضای هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در مجله نیچر به چاپ رسید.

ارائه شاهدی جدی برای تائید نظریه گرانش تعمیم یافته

به گزارش خبرنگاران، مقاله حسین حقی و اکرم حسنی زنوزی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در مجله نیچر با عنوان آیا کهکشان کوتوله ای، نظریه گرانش تعمیم یافته را رد می نماید؟ به چاپ رسید.

حسین حقی و اکرم حسنی زنوزی از اعضای هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به همراه منجمینی از کشورهای اسکاتلند، چک، سوئیس و چین با مطالعه کهکشان کوتوله که شامل 200 میلیون ستاره است، دریافتند حرکت ساختاری این کوتوله ها کندتر از حد انتظار است و این موضوع شاهدی جدی برای تایید مدل گرانش تعمیم یافته نیوتونی است.

در این مطالعه نشان داده گردیده است که کندی حرکت خوشه های این کهکشان کوتوله به دلیل اثر میدان خارجی کهکشان میزبان است. اثری که مبنای نظری آن توسط حسین حقی و همکاران شان در سال 2009 در مجله ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم فرمول بندی گردیده بود.

شایان ذکر است، این گروه منجمین بین المللی با مطالعه بر روی این کهکشان توانستند نظریه و مدل گرانش تعمیم یافته نیوتنی را که به عنوان مطرح ترین و قدیمی ترین جایگزین نظریه نسبیت عام بوده است، تایید نموده و برای آن شاهدی جدی بیان نمایند.

پیش از این، دکتر پیتر وان داکوم و همکارانش از دانشگاه ییل آمریکا، با استفاده از داده های مربوط به این کهکشان، چالشی جدی علیه نظریه گرانش تعمیم یافته مطرح نموده بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 50

به "ارائه شاهدی جدی برای تائید نظریه گرانش تعمیم یافته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه شاهدی جدی برای تائید نظریه گرانش تعمیم یافته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید