آلرژی و حساسیت های پاییزی؛ علائم و راهکارهای درمان خانگی

به گزارش بانوی ایران، پاییز یکی از بدترین زمان های سال برای علائم آلرژی است. با این حال، آنچه ممکن است شما ندانید این است که آلرژی در واقع اختلالات سیستم ایمنی بدن است. این موارد هنگامی رخ می دهد که بدن نسبت به مواد بی ضرر واکنش بیش از حد نشان دهد و آنتی بادی هایی برای حمله به آن فراوری کند. سپس این امر منجر به التهاب می گردد که علت اصلی بروز علائم آلرژی فصلی است.

آلرژی و حساسیت های پاییزی؛ علائم و راهکارهای درمان خانگی

همه این ها ترسناک تر از آن است که درمان دلیل اصلی علائم آلرژی سیستم ایمنی بدن اغلب می تواند حملات فصلی آلرژی را قبل از آغاز متوقف کند. از طرف دیگر، درمان های متداول برای آلرژی های فصلی، فقط علائم را پنهان می نمایند، بیشتر شبیه یک باند یاری هستند تا یک راه چاره واقعی و متأسفانه، بسیاری از آن ها معمولاً لیستی از عوارض جانبی را شامل می شوند، از جمله خواب آلودگی.

علائم آلرژی و حساسیت های فصل پاییز

وقتی به آلرژی های فصلی فکر می کنید، ممکن است به بهار فکر کنید. اما برای بعضی از افراد مبتلا به آلرژی، علائمی مانند آبریزش بینی می تواند به همان میزان در پاییز نیز آزار دهنده باشد. همراه با آب و هوای خنک تر و تغییر شاخ و برگ، علف های هرز و گیاهان دیگر گرده ها را در هوا آزاد می نمایند و کپک های فضای باز در زیر برگ های ریخته رشد می نمایند، که هر دو باعث تحریک آلرژی در پاییز می شوند.

علائم آلرژی بسته به اینکه در کدام قسمت از بدن قرار گرفته باشد، می تواند متفاوت باشد. دکتر راندهاو می گوید این شامل:

  • چشم و بینی: آبریزش، خارش چشم؛ آبریزش مخاطی و عطسه زیاد است. (درمان مسائل چشم)
  • ریه ها : خس خس سینه و آسم. (درمان انواع تنگی نفس)
  • دهان: خارش در پشت گلو، ناراحتی معده، اسهال و در موارد شدید آنافیلاکسی (درمان انواع خارش)
  • پوست: کهیر؛ پوست خشک و خارش دار و اگزما

درمان اگزما دست

نکاتی برای مدیریت و پیشگیری از آلرژی های فصل پاییز

با کوتاه شدن روزها و کاهش دما، ما زمان بیشتری را در فضای بسته و پنجره های بسته را سپری می کنیم و خود را در معرض مواد حساسیت زای داخلی قرار می دهیم، مانند گرد و غبار. با این حال، حتی اگر حساسیت شدید داشته باشید، معمولاً می توانید علائم خود را کنترل نموده و از زندگی خود لذت ببرید چه در داخل و چه در خارج. این نکات مربوط به مدیریت آلرژی فصلی می تواند به شما یاری کند:

1- آنالیز سطح گرده ها:

اگر سطح گرده در منطقه شما زیاد است، بهتر است فعالیت در فضای باز خود را محدود کنید، مخصوصاً در هنگام صبح که بالاترین تعداد گرده است. در صورت امکان، فعالیت های خود را برای چند روز در داخل نگه دارید تا در آن روزها در معرض مواد حساسیت زا قرار نگیرید. می توانید تعداد گرده ها را در آموزشگاه آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا در دفتر آلرژی ملی آنالیز کنید.

2- لباس محافظ بپوشید:

اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، آستین بلند، شلوار، کلاه و عینک آفتابی بپوشید تا گرده ها خارج از مو و چشم هایتان باقی بمانند. اگر کارهای حیاط خلوت را مانند چوب زیرزمینی یا چمن زنی انجام می دهید که می تواند گرده و کپک را به هم بزند از ماسک محافظ صورت بهره ببرید.

درمان اگزما پوست بچه ها

3- گرده را بردارید:

یکی از محققان می گوید که یکی از برترین راه ها برای به حداقل رساندن میزان آلرژی زایی این است که هر چه زودتر گرده های پوست و موهای خود را بشویید. بعلاوه باید کفش ها را قبل از ورود به خانه عوض کنید و لباس های داخل در ورودی را عوض کنید تا میزان گرده و سایر مواد حساسیت زا را که ممکن است به خانه بیاورید کاهش دهید.

4- آویختن لباس در فضای باز برای خشک شدن خودداری کنید:

دکتر شفر می گوید: لباسشویی یک آهنربا برای گرده است که در نهایت به وسیله لباس و ملافه در داخل منزل شما قرار می گیرد.

درمان خشکی پوست سر

5- از رطوبت گیر بهره ببرید:

ممکن است شنیده باشید که دستگاه های رطوبت ساز می توانند در تنفس یاری نمایند، اما اگر به گرد و غبار یا کپک حساسیت دارید، دستگاه های رطوبت گیر ممکن است بهتر باشند. شفر می گوید: گرد و غبار و کپک ها در یک محیط مرطوب شکوفا می شوند. استفاده از دستگاه رطوبت گیر برای پایین نگه داشتن سطح رطوبت در خانه می تواند به مبارزه با رشد کپک یاری کند. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا توصیه می نماید که سطح رطوبت را زیر 45 درصد نگه دارید 35 درصد حتی بهتر است.

هر آنچه که از مسائل ناخن و درمان آن باید بدانیم!

6- از کولر بهره ببرید:

استفاده از کولر در اتاق خواب بسیار مهم است. این مکان جایی است که هر شب هشت ساعت یا بیشتر می گذرانید، بنابراین تمیز و بدون گرده برای جلوگیری از آلرژی بسیار مهم است. یکی از محققان می گوید: پنجره ها را ببندید و سیستم تهویه هوا را روشن نگه دارید. نصب سیستم فیلتر ذرات معلق با راندمان بالا را در نظر بگیرید، به ویژه در فصل های طولانی، به طوری که در هنگام خواب هوای تصفیه شده بهتری را تنفس کنید. فقط به یاد داشته باشید که فیلترهای کولر را مرتب عوض کنید. شفر می گوید: فیلتر استفاده شده را در یک کیسه زباله پلاستیکی قرار دهید، سپس فیلتر را در داخل کیسه پلاستیکی دور بریزید.

روشن کردن تمامی قسمت های پوست

7- داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید:

این یکی از آسان ترین و موثرترین گام هایی است که می توانید بردارید. اکنون بسیاری از داروهای ضد آلرژی بدون خواب، طولانی مدت و موثر هستند.

8- در صورت احتیاج به پزشک مراجعه کنید:

یک آزمایش آلرژی مناسب به شما یاری می نماید تا دلیل درد و رنج شما را تشخیص داده و روش درمانی مناسب برای جلوگیری از آن را معین کند.هر کسی که به آلرژی و آسم مبتلا باشد باید بتواند احساس خوبی داشته باشد، تمام روز فعال باشد و شب ها خوب بخوابد.

راه چارههای خانگی برای درمان حساسیت های پاییزی:

پس از اینکه با علل و روش های جلوگیری از بروز آلرژی و حساسیت های فصلی آشنا شدیم در این بخش قصد داریم به راه چارههای خانگی برای درمان این مشکل بپردازیم.

1- بینی خود را تمیز کنید:

گرده ها به غشای مخاطی ما میچسبند. سعی کنید مجاری بینی خود را با روغن های بینی تمیز کنید.

درمان تمامی مسائل مو

2- استرس را مدیریت کنید:

هورمون های استرس در بدن و به خصوص در سیستم ایمنی بدن ویرانی ایجاد می نمایند و آلرژی های فصلی را حتی بدتر می نمایند. روش های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، صرف وقت برای مراقبت از خود را در نظر بگیرید و از تعهد بیش از حد در برنامه خود جلوگیری کنید.

راه چارههای موثر برای رفع استرس

3- طب سوزنی را امتحان کنید:

وقتی آلرژی با طب سوزنی درمان می گردد، عدم تعادل اساسی در بدن رفع می گردد. یک برنامه درمانی برای تسکین علائم حاد آلرژی و در عین حال درمان مسائل ریشه ای که در واکنش بدن به آلرژن ها نقش دارند، تهیه شده است.

4- استفاده از داروهای گیاهی:

باتربور، گیاهی است که از یک درختچه اروپایی تهیه می گردد و پتانسیلی را برای تسکین علائم آلرژی فصلی نشان داده است، شبیه به آنتی هیستامین ها عمل می نماید. کوئرستین ماده مغذی موجود در پیاز، سیب و چای سیاه است که تحقیقات نشان داده مانع ترشح هیستامین می گردد.

5- سرکه سیب:

گفته می گردد سرکه سیب سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید، به شکستن مخاط یاری می نماید و از تخلیه لنفاوی پشتیبانی می نماید. متخصصان توصیه می نمایند برای تسکین علائم آلرژی ، یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب وآبلیمو در روز مخلوط کنید.

درمان انواع سردرد

6- سم زدایی از بدن:

اغلب، آلرژی ها به وسیله سموم موجود در بدن بدتر می شوند. کبد یک واسطه عالی برای التهاب در بدن است و هنگامی که مشغول اضافه کاری استرس، داروها، الکل و غذاهای فرآوری شده ما است، آلرژی می تواند شعله ور گردد. با از بین بردن غذاهای سرخ شده، قند، الکل و سایر سموم از رژیم غذایی بدن خود را سم زدایی کنید. غذاهای حمایتی کبدی و گیاهانی مانند خار خار، زردچوبه، کنگر فرنگی، مرکبات و مغزها را امتحان کنید. نوترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی خبرنگاران مطالعه کنید.

7- از روغن های اساسی غافل نشوید:

افزودن روغن های اساسی به حمام، فنجان چای، روغن ماساژ یا پخش نماینده روغن می تواند به کاهش علائم آلرژی یاری کند. روغن نعناع فلفلی، ریحان، اکالیپتوس و درخت چای برای مقابله با التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند. روغن های اساسی برای آلرژی به سم زدایی بدن و مبارزه با عفونت ها، باکتری ها، انگل ها، میکروارگانیسم ها و سموم مضر یاری می نماید. انواع مقالات نو و متنوع را می توانید در مجله اینترنتی خبرنگاران مشاهده کنید.

فواید روغن های گیاهی

در این مقاله با علائم، روش های پیشگیری و بعلاوه راه چارههای درمان خانگی آلرژی و حساسیت فصل پاییز آشنا شدیم. شما تابحال از چه روش دیگری برای رفع این مشکل استفاده نموده اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: everydayhealth / healthline / wellnessmama

منبع: اُکالا
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1944

به "آلرژی و حساسیت های پاییزی؛ علائم و راهکارهای درمان خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی و حساسیت های پاییزی؛ علائم و راهکارهای درمان خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید